Volume 2014 : 4
EDITORIAAL. De blijvende actualiteit van het goeddeels vergeten art. 24, § 3, 2de lid Gw.
... En nog maar eens het inschrijvingsrecht!
De keuze voor levensbeschouwelijk onderricht in officiële scholen in de Franse Gemeenschap beoordeeld door het Grondwettelijk Hof.
De pedagogische begeleidingsdiensten: van het ontstaan tot de evaluatie van 25 jaar uitbouw en werking.
Internationale ontwikkelingen in kwaliteitszorg (2005-2015).
Dualisering, onderwijs en welvaartsstaat.
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf. De transitie naar superdiversiteit als uitdaging voor hoger onderwijs.
De lange weg van de niet-confessionele zedenleer. Overwegingen bij het arrest van het Grondwettelijk Hof nr. 34/2015 van 12 maart 2015.
Onderwijsongelijkheid evidence-based aanpakken: eentalige taalremediëring of meertalige taalvalorisering?
Afstemming tussen het secundair onderwijs en de arbeidsmarkt.
RECHTSPRAAKOVERZICHT (TORB 2014-15, nr. 4).
EDITORIAAL. De blijvende actualiteit van het goeddeels vergeten art. 24, § 3, 2de lid Gw.
... En nog maar eens het inschrijvingsrecht!
De keuze voor levensbeschouwelijk onderricht in officiële scholen in de Franse Gemeenschap beoordeeld door het Grondwettelijk Hof.
De pedagogische begeleidingsdiensten: van het ontstaan tot de evaluatie van 25 jaar uitbouw en werking.
Internationale ontwikkelingen in kwaliteitszorg (2005-2015).
Dualisering, onderwijs en welvaartsstaat.
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf. De transitie naar superdiversiteit als uitdaging voor hoger onderwijs.
De lange weg van de niet-confessionele zedenleer. Overwegingen bij het arrest van het Grondwettelijk Hof nr. 34/2015 van 12 maart 2015.
Onderwijsongelijkheid evidence-based aanpakken: eentalige taalremediëring of meertalige taalvalorisering?
Afstemming tussen het secundair onderwijs en de arbeidsmarkt.
RECHTSPRAAKOVERZICHT (TORB 2014-15, nr. 4).
Année
2014
Volume
2014
Numéro
4
Page
53
Langue
Néerlandais
Juridiction
Référence
B. CANTILLON en L. BUYSSE, “Dualisering, onderwijs en welvaartsstaat.”, T.O.R.B. 2014-15, nr. 4, 53-66
Résumé
Ondanks de voortdurende welvaartsstijging, de groei van de sociale overheidsuitgaven, de hervormingen en de modernisering van de instituties van de welvaartsstaat en een sterke stijging van de tewerkstelling, zijn er de voorbije drie tot vier decennia nergens in de rijke welvaartsstaten nog substantiële successen geboekt op het vlak van het terugdringen van armoede en sociale ongelijkheden. Ook niet in België. Deze stilstand wordt in het algemeen verklaard door (1) een scheve verdeling van jobs over huishoudens; (2) een trage groei van de lonen aan de onderkant; en (3) de erosie van de sociale bescherming voor werklozen en leefloontrekkers. Dit houdt verband met grote en diepgaande structurele veranderingen in de samenleving: de opkomst van de nieuwe economie en de technologische vooruitgang, toenemende migratiestromen en globalisering, individualisering en de emancipatie van de vrouw. De uitsluitingsmechanismen die hieruit voortvloeien, treffen vooral mensen met een lage scholing. Er wordt daarom steeds nadrukkelijker naar het onderwijssysteem gekeken als motor voor sociale vooruitgang. Ofschoon een grondige hervorming van het onderwijs absoluut noodzakelijk is, argumenteren we dat naast sociale investering in onderwijs en activering naar werk er ook meer moet worden gewerkt aan een betere sociale bescherming, een bredere financieringsbasis, een betere inzet van de sociale overheidsuitgaven en een grotere rol voor sociale innovatie en het brede middenveld. De ongelijkheid tussen de onderstroom en de rest van de samenleving wordt groter. We moeten daarom méér doen. Niet minder.
Cher visiteur,
Cette page est resevée aux menbres de Jurisquare.
Veuillez vous connecter en cliquant sur le bouton 'Log in' ci-dessous, ou demander sans engagement une offre personnalisée en cliquant sur le bouton 'Abonner'. A partir de € 422,57(hors TVA) par an vous devenez déjà membre de Jurisquare et pouvez déjà accéder à la plus grande bibliothèque juridique digitale de Belgique!