- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 1-2
- Artikel
- Evolutie van de effectiviteit van de Vlaamse onderwijssystemen: het wiskunde- en wetenschapsonderwijs in de eerste graad (A-stroom) van het secundair onderwijs onder de loep op basis van TIMSS 1995-2003
Volume 2020 : 1
EDITORIAAL. ‘Education: … it is indeed all these things, but it is plainly and simply the future’. Inmiddels dertig jaar TORB. Een terugblik en dus ook een vooruitblik
Ook die Keure viert met trots het parelen jubileum van TORB
Beschouwingen bij drie decennia TORB
Dertig jaar TORB, dertig jaar onderwijsbeleid en onderwijsrecht: een terugblik en een blik vooruit
TORB, dertig jaar waakhond en herdershond
To blend ot not to blend: (hoger) onderwijs in de 21ste eeuw
Een juridische proficiat
TORB en Nederland
Examenbeslissingen: van naald tot Raad
Evolutie van de effectiviteit van de Vlaamse onderwijssystemen: het wiskunde- en wetenschapsonderwijs in de eerste graad (A-stroom) van het secundair onderwijs onder de loep op basis van TIMSS 1995-2003
Opportuniteit van doordacht conflictonderwijs in Vlaanderen
Burgerschap in het Nederlands onderwijs
Ervaringen met de ondersteunende diensten aan een universiteit doorheen de ‘student journey’
Katholiek onderwijs opnieuw relevant
Vrijstelling van de keuze voor een levensbeschouwelijke cursus in het officieel onderwijs: vrijstellingsproceduresdoen ertoe
De saga over het verbod op levensbeschouwelijke kentekens voor leerlingen: hof van beroep te Antwerpen zorgtvoor nieuwe wending
Evaluatie van leerkrachten: over vormgebreken in concreto enerzijds en over grondslagen van het statuut anderzijds
Kroniek van de onderwijswetgeving 2018-2019: uitvoeringsbesluiten
INITIATIEVEN.
ABSTRACTS.
EDITORIAAL. ‘Education: … it is indeed all these things, but it is plainly and simply the future’. Inmiddels dertig jaar TORB. Een terugblik en dus ook een vooruitblik
Ook die Keure viert met trots het parelen jubileum van TORB
Beschouwingen bij drie decennia TORB
Dertig jaar TORB, dertig jaar onderwijsbeleid en onderwijsrecht: een terugblik en een blik vooruit
TORB, dertig jaar waakhond en herdershond
To blend ot not to blend: (hoger) onderwijs in de 21ste eeuw
Een juridische proficiat
TORB en Nederland
Examenbeslissingen: van naald tot Raad
Evolutie van de effectiviteit van de Vlaamse onderwijssystemen: het wiskunde- en wetenschapsonderwijs in de eerste graad (A-stroom) van het secundair onderwijs onder de loep op basis van TIMSS 1995-2003
Opportuniteit van doordacht conflictonderwijs in Vlaanderen
Burgerschap in het Nederlands onderwijs
Ervaringen met de ondersteunende diensten aan een universiteit doorheen de ‘student journey’
Katholiek onderwijs opnieuw relevant
Vrijstelling van de keuze voor een levensbeschouwelijke cursus in het officieel onderwijs: vrijstellingsproceduresdoen ertoe
De saga over het verbod op levensbeschouwelijke kentekens voor leerlingen: hof van beroep te Antwerpen zorgtvoor nieuwe wending
Evaluatie van leerkrachten: over vormgebreken in concreto enerzijds en over grondslagen van het statuut anderzijds
Kroniek van de onderwijswetgeving 2018-2019: uitvoeringsbesluiten
INITIATIEVEN.
ABSTRACTS.
Jaar
2020
Volume
2020
Nummer
1-2
Pagina
49
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
J. VAN DAMME e.a., “Evolutie van de effectiviteit van de Vlaamse onderwijssystemen: het wiskunde- en wetenschapsonderwijs in de eerste graad (A-stroom) van het secundair onderwijs onder de loep op basis van TIMSS 1995-2003”, T.O.R.B. 2020-21, nr. 1-2, 49-77
Samenvatting
In deze bijdrage focussen we op de evolutie van de prestaties van Vlaamse leerlingen voor wiskunde en wetenschappen in het tweede leerjaar (A-stroom) van het secundair onderwijs, zoals die bleek uit het TIMSS-onderzoek. TIMSS staat voor Trends in Mathematics and Science Study. We bekijken een periode van acht jaar, tussen 1995 en 2003, met daarin twee subperiodes: 1995-1999 en 1999-2003. Naast Vlaanderen als geheel bekijken we ook elk van de ‘grote’ netten afzonderlijk: het vrij onderwijs, het gemeenschapsonderwijs en het officieel gesubsidieerd onderwijs. We maken hierbij gebruik van multilevel-analyses. We stellen vast dat in de periode 1995-2003 als geheel de algemene tendens een daling van het prestatieniveau is, maar er zijn ook uitzonderingen. Voor wiskunde zien we een relatief stabiel (of in het officieel gesubsidieerd onderwijs een stijgend) prestatieniveau in de periode 1995-1999 en vervolgens in elk net een dalende trend in de periode 1999-2003. Voor wetenschappen zien we globaal beschouwd zowel in het gemeenschapsonderwijs (GO! ) als in het officieel gesubsidieerd onderwijs een stijgende tendens in de periode 1995- 1999 en een daling van het prestatieniveau in de periode 1999-2003. Het vrij gesubsidieerd onderwijs kent een geleidelijke daling doorheen de gehele periode. Deze vaststellingen per net inzake (de evolutie in) het prestatieniveau blijven overeind als we rekening houden met (verschuivingen in) het leerlingenpubliek. Verder zien we dat de daling in prestatieniveau tussen 1999 en 2003 zich voornamelijk afspeelt bij leerlingen die een algemene optie volgen. De leerlingen die een technische optie volgen, scoren relatief zwak, maar behouden eenzelfde prestatieniveau doorheen de jaren. We verkennen eveneens de evolutie van de (on)gelijkheid binnen elk onderwijsnet. Voor zowel het wiskunde- als het wetenschapsonderwijs stellen we vast dat de ongelijkheid op basis van socio-economische status in het vrij gesubsidieerd onderwijs groter wordt in de periode 1995-1999. Voor het GO! geldt eenzelfde vaststelling voor het wetenschapsonderwijs. In het officieel gesubsidieerd onderwijs wordt het effect van anderstaligheid in het gezin kleiner in de periode 1999-2003; er is dus een grotere gelijkheid op basis van thuistaal. We besteden ook aandacht aan de evolutie van het prestatieniveau voor deeldomeinen van zowel wiskunde als wetenschappen. Tot slot suggereren we mogelijke verklaringen voor de resultaten in het licht van het toenmalige onderwijsbeleid, onder meer de invoering van de eindtermen.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!