- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 1-2
- Artikel
- Katholiek onderwijs opnieuw relevant
Volume 2020 : 1
EDITORIAAL. ‘Education: … it is indeed all these things, but it is plainly and simply the future’. Inmiddels dertig jaar TORB. Een terugblik en dus ook een vooruitblik
Ook die Keure viert met trots het parelen jubileum van TORB
Beschouwingen bij drie decennia TORB
Dertig jaar TORB, dertig jaar onderwijsbeleid en onderwijsrecht: een terugblik en een blik vooruit
TORB, dertig jaar waakhond en herdershond
To blend ot not to blend: (hoger) onderwijs in de 21ste eeuw
Een juridische proficiat
TORB en Nederland
Examenbeslissingen: van naald tot Raad
Evolutie van de effectiviteit van de Vlaamse onderwijssystemen: het wiskunde- en wetenschapsonderwijs in de eerste graad (A-stroom) van het secundair onderwijs onder de loep op basis van TIMSS 1995-2003
Opportuniteit van doordacht conflictonderwijs in Vlaanderen
Burgerschap in het Nederlands onderwijs
Ervaringen met de ondersteunende diensten aan een universiteit doorheen de ‘student journey’
Katholiek onderwijs opnieuw relevant
Vrijstelling van de keuze voor een levensbeschouwelijke cursus in het officieel onderwijs: vrijstellingsproceduresdoen ertoe
De saga over het verbod op levensbeschouwelijke kentekens voor leerlingen: hof van beroep te Antwerpen zorgtvoor nieuwe wending
Evaluatie van leerkrachten: over vormgebreken in concreto enerzijds en over grondslagen van het statuut anderzijds
Kroniek van de onderwijswetgeving 2018-2019: uitvoeringsbesluiten
INITIATIEVEN.
ABSTRACTS.
EDITORIAAL. ‘Education: … it is indeed all these things, but it is plainly and simply the future’. Inmiddels dertig jaar TORB. Een terugblik en dus ook een vooruitblik
Ook die Keure viert met trots het parelen jubileum van TORB
Beschouwingen bij drie decennia TORB
Dertig jaar TORB, dertig jaar onderwijsbeleid en onderwijsrecht: een terugblik en een blik vooruit
TORB, dertig jaar waakhond en herdershond
To blend ot not to blend: (hoger) onderwijs in de 21ste eeuw
Een juridische proficiat
TORB en Nederland
Examenbeslissingen: van naald tot Raad
Evolutie van de effectiviteit van de Vlaamse onderwijssystemen: het wiskunde- en wetenschapsonderwijs in de eerste graad (A-stroom) van het secundair onderwijs onder de loep op basis van TIMSS 1995-2003
Opportuniteit van doordacht conflictonderwijs in Vlaanderen
Burgerschap in het Nederlands onderwijs
Ervaringen met de ondersteunende diensten aan een universiteit doorheen de ‘student journey’
Katholiek onderwijs opnieuw relevant
Vrijstelling van de keuze voor een levensbeschouwelijke cursus in het officieel onderwijs: vrijstellingsproceduresdoen ertoe
De saga over het verbod op levensbeschouwelijke kentekens voor leerlingen: hof van beroep te Antwerpen zorgtvoor nieuwe wending
Evaluatie van leerkrachten: over vormgebreken in concreto enerzijds en over grondslagen van het statuut anderzijds
Kroniek van de onderwijswetgeving 2018-2019: uitvoeringsbesluiten
INITIATIEVEN.
ABSTRACTS.
Jaar
2020
Volume
2020
Nummer
1-2
Pagina
125
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
T. ELSHOF, “Katholiek onderwijs opnieuw relevant”, T.O.R.B. 2020-21, nr. 1-2, 125-133
Samenvatting
De uitkomsten van recent Nederlands onderzoek onder ouders met kinderen op een katholieke basisschool wijzen opmerkelijk genoeg uit, dat jonge ouders, ook uit onkerkelijk geworden families, waarde hechten aan katholiek basisonderwijs. Deze bijdrage verheldert hoe dit samenhangt met het huiselijke leven en opvoeden van deze generatie jonge ouders: met de waardeoriëntatie die daar een rol in speelt en met de rol die de godsdienst al dan niet inneemt. Terwijl het eerste deel het actuele belang verheldert van het katholiek (basis)onderwijs voor het gezins- en familieleven, gaat het tweede deel nader in op het bredere actuele maatschappelijk belang van katholiek basisonderwijs, aan de hand van twee opvallende thema’s uit het ouderonderzoek. Allereerst het breed levende gevoel dat de samenleving onveilig is en vervolgens het net zo breed levende besef dat religie en religieuze diversiteit bijdragen aan dat onveiligheidsbesef. Bij beide thema’s wordt, vanuit het perspectief van de ouders, nagegaan hoe ze een uitdaging vormen voor de bredere maatschappelijke relevantie van het katholiek (basis)onderwijs.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!