- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 2
- Artikel
- Historisch permanent grasland - Decreet op het natuurbehoud - Blijvend grasland - Ecologisch kwetsbaar blijvend grasland - GLB-verordening. / Herbage permanent - Décret flamand concernant la protection de la nature - Prairies écologiquement vulnérables - Règlement européen sur la PAC.
Volume 2018 : 2
Questions de droit administratif et de contentieux: examen de jurisprudence.
Nouveautés en matière d'aménagement foncier de biens ruraux en Région wallonne.
Landpacht - Draagwijdte art. 1345 Ger.W. - Oproeping in verzoening. / Bail à ferme - Portée de l'article 1345 C.Jud. - Appel en conciliation.
Historisch permanent grasland - Decreet op het natuurbehoud - Blijvend grasland - Ecologisch kwetsbaar blijvend grasland - GLB-verordening. / Herbage permanent - Décret flamand concernant la protection de la nature - Prairies écologiquement vulnérables - Règlement européen sur la PAC.
Pacht - Oproeping in verzoening. / Bail à ferme - Appel en conciliation.
Questions de droit administratif et de contentieux: examen de jurisprudence.
Nouveautés en matière d'aménagement foncier de biens ruraux en Région wallonne.
Landpacht - Draagwijdte art. 1345 Ger.W. - Oproeping in verzoening. / Bail à ferme - Portée de l'article 1345 C.Jud. - Appel en conciliation.
Historisch permanent grasland - Decreet op het natuurbehoud - Blijvend grasland - Ecologisch kwetsbaar blijvend grasland - GLB-verordening. / Herbage permanent - Décret flamand concernant la protection de la nature - Prairies écologiquement vulnérables - Règlement européen sur la PAC.
Pacht - Oproeping in verzoening. / Bail à ferme - Appel en conciliation.
Jaar
2018
Volume
2018
Nummer
2
Pagina
105
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Brussel, Rechtbank van Eerste Aanleg - Tribunal de Première Instance, 12/01/2018
Referentie
“Historisch permanent grasland - Decreet op het natuurbehoud - Blijvend grasland - Ecologisch kwetsbaar blijvend grasland - GLB-verordening. / Herbage permanent - Décret flamand concernant la protection de la nature - Prairies écologiquement vulnérables - Règlement européen sur la PAC.”, T. Agr. R. / Rev. Dr. rur. 2018, nr. 2, 105-112
Samenvatting
De Vlaamse regering beschikt over de beleidsvrijheid om te bepalen voor welke graslanden er een verbod op, of een vergunningsplicht voor, vegetatiewijzigingen van toepassing is, en beschikt bijgevolg ook impliciet over de beleidsvrijheid om te bepalen voor welke graslanden er geen verbod op, of vergunningsplicht voor, vegetatiewijzigingen geldt.
De definitief aangeduide permanente graslanden die van de bescherming op grond van de natuurwetgeving werden uitgesloten, zijn niet van alle bescherming verstoken vermits de beschermingsmaatregelen in het kader van de landbouwwetgeving gelden. Het beschermingsregime op grond van de GLB-verordening is weliswaar minder verregaand dan het beschermingsregime op basis van het Natuurbesluit, dit zowel op het vlak van de verboden (of aan vergunning onderworpen) handelingen, het personeel toepassingsgebied, de handhaving en de toepassing in de tijd. De verschillen tussen beide beschermingsregimes zijn reëel, maar niet zo groot dat er geen redelijke band van evenredigheid meer zou bestaan.
Vóór 2015 bestond er immers geen enkel bijzonder beschermingsregime voor de blijvende graslanden waardoor de twee beschermingsregimes elk op zich een vooruitgang vormen op het vlak van de bescherming van de natuur- en landschapswaarden. Het is niet strijdig met het gelijkheidsbeginsel dat het beschermingsregime dat van toepassing is op graslanden die gelegen zijn buiten de gebieden die specifiek met het oog op de bescherming van het leefmilieu zijn afgebakend, minder verregaand is dan het beschermingsregime dat van toepassing is op graslanden die gelegen zijn binnen die gebieden.
*** *** ***
Le gouvernement flamand dispose du pouvoir de décider quelles prairies doivent être protégées via des interdictions de transformer la végétation ou par le biais d'un système de permis. Ipso facto le gouvernement décide implicitement que les zones herbagées qui ne sont pas concernées par des interdictions ou des permis, sont exclues du système.
Les zones herbagées exclues de la protection spéciale tombent sous les protections prévues par la législation agricole européenne et flamande. La protection prévue par la législation agricole est moins poussée que la protection élaborée par la législation sur la protection de la nature. Les protections des zones herbagées dans les deux législations sont toutefois réelles et les différences ne sont pas excessives. Il n'est pas incompatible avec le principe d'égalité que les protections dans des zones spécifiques, vouées à la protection de la nature, soient plus fortes que dans le système agricole général qui vaut pour toutes les prairies.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!