- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 74
- Artikel
- (1) Vergunningen - Afwijkingen van stedenbouwkundige voorschriften - Afwijkingsmogelijkheden - Beperkte afwijkingen - Algemeen. - (2) Vergunningen - Administratieve procedure - Reguliere procedure - Administratieve procedure in eerste aanleg - Openbaar onderzoek. - (3) Vergunningen - Administratieve procedure - Reguliere procedure - Administratieve beroepsprocedure - Aard en draagwijdte van het beroep. - (4) Vergunningen - Administratieve procedure - Reguliere procedure - Administratieve beroepsprocedure - Beslissing deputatie - Motivering.
Volume 2014 : 74
Voorwoord. TROS op kruissnelheid.
De queeste naar de Heilige Graal van de duurzame gebiedsontwikkeling: (not) taking no for an answer?
De planologische bestemmingsvoorschriften: overzicht van rechtspraak met commentaar. Deel II: De afbakeningslijn en woongebied.
Het onroerenderfgoeddecreet: de bescherming van onroerend erfgoed in het Vlaams Gewest herschikt.
GECORO - Belangenvermenging - Onafhankelijkheid en onpartijdigheid.
Intrekking vergunning.
(1) Vergunningen - Afwijkingen van stedenbouwkundige voorschriften - Afwijkingsmogelijkheden - Beperkte afwijkingen - Algemeen. - (2) Vergunningen - Administratieve procedure - Reguliere procedure - Administratieve procedure in eerste aanleg - Openbaar onderzoek. - (3) Vergunningen - Administratieve procedure - Reguliere procedure - Administratieve beroepsprocedure - Aard en draagwijdte van het beroep. - (4) Vergunningen - Administratieve procedure - Reguliere procedure - Administratieve beroepsprocedure - Beslissing deputatie - Motivering.
Praktijkrubriek. Ondersteuning van het lokaal ruimtelijk beleid met subsidies.
Voorwoord. TROS op kruissnelheid.
De queeste naar de Heilige Graal van de duurzame gebiedsontwikkeling: (not) taking no for an answer?
De planologische bestemmingsvoorschriften: overzicht van rechtspraak met commentaar. Deel II: De afbakeningslijn en woongebied.
Het onroerenderfgoeddecreet: de bescherming van onroerend erfgoed in het Vlaams Gewest herschikt.
GECORO - Belangenvermenging - Onafhankelijkheid en onpartijdigheid.
Intrekking vergunning.
(1) Vergunningen - Afwijkingen van stedenbouwkundige voorschriften - Afwijkingsmogelijkheden - Beperkte afwijkingen - Algemeen. - (2) Vergunningen - Administratieve procedure - Reguliere procedure - Administratieve procedure in eerste aanleg - Openbaar onderzoek. - (3) Vergunningen - Administratieve procedure - Reguliere procedure - Administratieve beroepsprocedure - Aard en draagwijdte van het beroep. - (4) Vergunningen - Administratieve procedure - Reguliere procedure - Administratieve beroepsprocedure - Beslissing deputatie - Motivering.
Praktijkrubriek. Ondersteuning van het lokaal ruimtelijk beleid met subsidies.
Jaar
2014
Volume
2014
Nummer
74
Pagina
86
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Raad voor Vergunningsbetwistingen, 08/05/2012
Referentie
S. VERBIST, “(1) Vergunningen - Afwijkingen van stedenbouwkundige voorschriften - Afwijkingsmogelijkheden - Beperkte afwijkingen - Algemeen. - (2) Vergunningen - Administratieve procedure - Reguliere procedure - Administratieve procedure in eerste aanleg - Openbaar onderzoek. - (3) Vergunningen - Administratieve procedure - Reguliere procedure - Administratieve beroepsprocedure - Aard en draagwijdte van het beroep. - (4) Vergunningen - Administratieve procedure - Reguliere procedure - Administratieve beroepsprocedure - Beslissing deputatie - Motivering.”, T.R.O.S. 2014, nr. 74, 86-89
Samenvatting
- nr. A/2012/0177 -
De Raad stelt vast dat de verwerende partij, na een overzicht te hebben gegeven van de historiek van het dossier, enkel verwijst naar artikel 4.4.1, § 1 VCRO, waarbij bepaald wordt dat in een vergunning beperkt kan worden afgeweken van stedenbouwkundige en verkavelingsvoorschriften met betrekking tot o.a. de inplanting van de constructies en dit na een openbaar onderzoek.
Daaropvolgend stelt de verwerende partij vast dat er geen openbaar onderzoek werd georganiseerd en weigert zij de vergunning omdat de inplanting van de woning afwijkt van de verkavelingsvoorschriften.
Dit is het determinerend weigeringsmotief.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning, verkavelingsaanvragen en aanvragen tot verkavelingswijziging, draagt de organisatie van het openbaar onderzoek op aan het college van burgemeester en schepenen. Dit wil echter niet zeggen dat het houden van of het laten organiseren van een openbaar onderzoek enkel in eerste administratieve aanleg kan gebeuren.
Gelet op de devolutieve werking van het administratief beroep dient een zorgvuldig handelend vergunningverlenend bestuur, wanneer zij vaststelt dat er geen openbaar onderzoek is gehouden terwijl dit volgens haar nodig was om de aanvraag in haar volledigheid te kunnen beoordelen, het dossier desgevallend terug te zenden naar het college van burgemeester en schepenen voor de organisatie van het openbaar onderzoek.
Geen enkel artikel uit de VCRO en geen enkele bepaling van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning, verkavelingsaanvragen en aanvragen tot verkavelingswijziging sluit het houden van een openbaar onderzoek in tweede administratieve aanleg uit.
Door het weigeren van de vergunningsaanvraag vanwege de enkele vaststelling dat er geen openbaar onderzoek werd gevoerd dat voor deze aanvraag vereist lijkt te zijn om een vergunning te kunnen afleveren op grond van artikel 4.4.1, § 1 VCRO, zonder zelf het openbaar onderzoek in tweede administratieve aanleg te laten organiseren, schendt de deputatie artikel 4.7.21, § 1 VCRO en het zorgvuldigheidsbeginsel.
Het enkele weigeringsmotief van het ontbreken van een openbaar onderzoek volstaat niet om tot een gemotiveerde weigeringsbeslissing te komen.
Het middel is in de aangegeven mate gegrond.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!