Volume 2016 : 3
EDITORIAAL. Over de Europese ziel en of er geen betoging hoeft op het Martelarenplein?
Waar spreken we (niet) over als we het over 'vrijheid van onderwijs' hebben? Een analyse van 'onderwijsvrijheid' als sensitizing concept.
Consequenties van een vertrouwensbreuk tussen religieuze gezagsinstanties en hun inspecteurs godsdienstonderwijs in officiele scholen.
Durven onderbreken: solidariteit en burgerschap op de speelplaats.
Functioneren en evalueren in het basis- en secundair onderwijs. De procedure nader onderzocht.
Flexibele leerwegen in Vlaanderen: buiten de lijntjes kleuren?
Een meta-analyse van het verband tussen ouderlijke betrokkenheid enerzijds, schoolresultaten en gedrag anderzijds.
PISA en zijn verregaande ambities.
Wat kunnen internationale scholierentests ons (niet) leren over het Vlaamse onderwijs?
Een reis door de tijd en in de toekomst.
Het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar toepassing: een Vlaamse troef.
EHRM - staatsonderwijs - identiteitsgebonden organisaties - bescherming privéleven - godsdienstleerkracht - ontslag wegens echtscheiding en tweede huwelijk.
EDITORIAAL. Over de Europese ziel en of er geen betoging hoeft op het Martelarenplein?
Waar spreken we (niet) over als we het over 'vrijheid van onderwijs' hebben? Een analyse van 'onderwijsvrijheid' als sensitizing concept.
Consequenties van een vertrouwensbreuk tussen religieuze gezagsinstanties en hun inspecteurs godsdienstonderwijs in officiele scholen.
Durven onderbreken: solidariteit en burgerschap op de speelplaats.
Functioneren en evalueren in het basis- en secundair onderwijs. De procedure nader onderzocht.
Flexibele leerwegen in Vlaanderen: buiten de lijntjes kleuren?
Een meta-analyse van het verband tussen ouderlijke betrokkenheid enerzijds, schoolresultaten en gedrag anderzijds.
PISA en zijn verregaande ambities.
Wat kunnen internationale scholierentests ons (niet) leren over het Vlaamse onderwijs?
Een reis door de tijd en in de toekomst.
Het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar toepassing: een Vlaamse troef.
EHRM - staatsonderwijs - identiteitsgebonden organisaties - bescherming privéleven - godsdienstleerkracht - ontslag wegens echtscheiding en tweede huwelijk.
Année
2016
Volume
2016
Numéro
3
Page
125
Langue
Néerlandais
Juridiction
Référence
R. WOUTER e.a., “Waar spreken we (niet) over als we het over 'vrijheid van onderwijs' hebben? Een analyse van 'onderwijsvrijheid' als sensitizing concept.”, T.O.R.B. 2016-17, nr. 3, 125-133
Résumé
In dit artikel gaan we in op het concept onderwijsvrijheid. Aanleiding is het publieke debat rond de herprofilering van het GO! en het Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Vrijheid van onderwijs verschijnt in deze discussie als de grondwettelijk vastgelegde vrijheid om als school richting te geven aan het pedagogische project. Het GO! zet in om de dialoog tussen verschillende levensbeschouwingen op voet van gelijkwaardigheid mogelijk te maken: in vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Het Katholiek Onderwijs Vlaanderen herprofileert zich als 'katholieke dialoogschool' met aandacht voor de dialoog met andersgelovigen. Nu de richting van beider projecten sterk op elkaar begint te lijken, wordt onderwijsvrijheid (opnieuw) in vraag gesteld. Zonder voorbij te gaan aan de grondwettelijke onderwijsvrijheid willen we de vrijheid van onderwijs in deze studie ook vanuit andere perspectieven bekijken en bespreken. Dit doen we door onderwijsvrijheid te benaderen als een sensitizing concept. Eigen aan sensitizing concepts is dat ze bevraagd en geherdefinieerd kunnen worden. Op die manier willen we bijdragen tot een conceptverruiming van onderwijsvrijheid.
Cher visiteur,
Cette page est resevée aux menbres de Jurisquare.
Veuillez vous connecter en cliquant sur le bouton 'Log in' ci-dessous, ou demander sans engagement une offre personnalisée en cliquant sur le bouton 'Abonner'. A partir de € 422,57(hors TVA) par an vous devenez déjà membre de Jurisquare et pouvez déjà accéder à la plus grande bibliothèque juridique digitale de Belgique!