- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 5
- Artikel
- Banque systémique – Devoir de diligenceProcédure d'enquête (Pays-Bas) – Mauvaise gestion – Comportement admissible sur base de la Directive Abus de Marché – Pertinence (non)
Volume 2013 : 5
De aanpassing van de wet betreffende de continuïteit van de ondernemingen: geen wijziging aan de fundamenten, maar wel enkele fundamentele wijzigingen
Le dommage boursier par désinformation et les conditions de sa réparation: morceaux choisis sur la question du lien causal et de la perte de chance
De burgerlijke sanctie van artikel 30ter van Twin Peaks II – De tanden van een papieren tijger?
Les dernières étapes du processus de dématérialisation des titres au porteur
Banque systémique – Devoir de diligenceProcédure d'enquête (Pays-Bas) – Mauvaise gestion – Comportement admissible sur base de la Directive Abus de Marché – Pertinence (non)
Ook volgens Hoge Raad wanbeleid bij Fortis na overname ABN AMRO
Kredietkaart – Maandelijks overzicht – Stilzwijgende goedkeuring – Wet 17 juli 2002
Is een ratificatie van niet-toegestane betalingstransacties mogelijk?
De aanpassing van de wet betreffende de continuïteit van de ondernemingen: geen wijziging aan de fundamenten, maar wel enkele fundamentele wijzigingen
Le dommage boursier par désinformation et les conditions de sa réparation: morceaux choisis sur la question du lien causal et de la perte de chance
De burgerlijke sanctie van artikel 30ter van Twin Peaks II – De tanden van een papieren tijger?
Les dernières étapes du processus de dématérialisation des titres au porteur
Banque systémique – Devoir de diligenceProcédure d'enquête (Pays-Bas) – Mauvaise gestion – Comportement admissible sur base de la Directive Abus de Marché – Pertinence (non)
Ook volgens Hoge Raad wanbeleid bij Fortis na overname ABN AMRO
Kredietkaart – Maandelijks overzicht – Stilzwijgende goedkeuring – Wet 17 juli 2002
Is een ratificatie van niet-toegestane betalingstransacties mogelijk?
Jaar
2013
Volume
2013
Nummer
5
Pagina
301
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Hoge Raad der Nederlanden, 06/12/2013
Referentie
D. BUSCH, “Banque systémique – Devoir de diligenceProcédure d'enquête (Pays-Bas) – Mauvaise gestion – Comportement admissible sur base de la Directive Abus de Marché – Pertinence (non)”, BFR 2013, nr. 5, 301-313
Samenvatting
Op een systeembank rust een bijzondere en aangescherpte zorgplicht. Gelet hierop mag van een systeembank meer kennis en inzicht (en meer inspanningen ter verkrijging daarvan) worden verwacht dan van een partij in een andere positie. Het gaat om kennis en inzicht die zij – niet achteraf beoordeeld, maar beoordeeld naar de omstandigheden ten tijde van haar handelen en besluitvorming – ‘behoorde te hebben'.
De Richtlijn Marktmisbruik en de daarop gebaseerde regels in nationaal recht strekken er, anders dan de enquêteregeling, niet toe de gezonde verhoudingen tussen aandeelhouders, bestuur en commissarissen van een vennootschap te stimuleren en het beleid en de gang van zaken binnen de vennootschap te beoordelen. Dit betekent dat, voor de beoordeling of sprake is geweest van wanbeleid, niet beslissend is of bepaalde gedragingen volgens de Richtlijn Marktmisbruik en daarop gebaseerde regels in nationaal recht al dan niet toelaatbaar waren.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!