- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 4
- Artikel
- RvS (12e k.) nr. 240.186, 14 december 2017 (nv Antwerpse Bouwwerken, nv Valens, nv Jan De Nul / Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie)
Volume 2018 : 4
Burgerparticipatie in Vlaanderen: de agenda van de decreetgever geëvalueerd
Kroniek Parlementair Recht
RvS (14e k.) nr. 240.239, 20 december 2017 (Belgische Staat / X., X., X.)
RvS (9e k.) nr. 240.068, 4 december 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege)
RvS (9e k.) nr. 240.078, 5 december 2017 (Céline Claessens - Van Den Eynde / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (12e k.) nr. 240.043, 30 november 2017 (nv Bopro Sustainable Investment / Sogent)
RvS (12e k.) nr. 240.186, 14 december 2017 (nv Antwerpse Bouwwerken, nv Valens, nv Jan De Nul / Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie)
RvS (12e k.) nr. 240.267, 21 december 2017 (nv Van Hulle Paul Grondwerken / Stad Brugge)
RvS (12e k.) nr. 240.322, 27 december 2017 (nv Recutex, bvba Victrans, bvba Vlaams Inzamel Centrum Textiel (bvba VICT) / Gemeente Dilbeek)
RvS (9e k.) nr. 240.323, 27 december 2017 (Radioworks Comm.V. / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (10e k.) nr. 240.303, 22 december 2017 (Commanditaire vennootschap naar Duits recht Lidl Belgium GmbH en Co. KG / Stad Lier, Provincie Antwerpen)
RvS (9e k.) nr. 240.161, 12 december 2017 (Abdelmajid Ahanssas / Vlaamse Gewest)
RvS (9e k.) nr. 240.219, 18 december 2017 (vzw Vlaams Komitee Brussel / Gemeente Schaarbeek)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Burgerparticipatie in Vlaanderen: de agenda van de decreetgever geëvalueerd
Kroniek Parlementair Recht
RvS (14e k.) nr. 240.239, 20 december 2017 (Belgische Staat / X., X., X.)
RvS (9e k.) nr. 240.068, 4 december 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege)
RvS (9e k.) nr. 240.078, 5 december 2017 (Céline Claessens - Van Den Eynde / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (12e k.) nr. 240.043, 30 november 2017 (nv Bopro Sustainable Investment / Sogent)
RvS (12e k.) nr. 240.186, 14 december 2017 (nv Antwerpse Bouwwerken, nv Valens, nv Jan De Nul / Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie)
RvS (12e k.) nr. 240.267, 21 december 2017 (nv Van Hulle Paul Grondwerken / Stad Brugge)
RvS (12e k.) nr. 240.322, 27 december 2017 (nv Recutex, bvba Victrans, bvba Vlaams Inzamel Centrum Textiel (bvba VICT) / Gemeente Dilbeek)
RvS (9e k.) nr. 240.323, 27 december 2017 (Radioworks Comm.V. / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (10e k.) nr. 240.303, 22 december 2017 (Commanditaire vennootschap naar Duits recht Lidl Belgium GmbH en Co. KG / Stad Lier, Provincie Antwerpen)
RvS (9e k.) nr. 240.161, 12 december 2017 (Abdelmajid Ahanssas / Vlaamse Gewest)
RvS (9e k.) nr. 240.219, 18 december 2017 (vzw Vlaams Komitee Brussel / Gemeente Schaarbeek)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Jaar
2018
Volume
2018
Nummer
4
Pagina
269
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Raad van State - Conseil d’Etat, 14/12/2017
Referentie
“RvS (12e k.) nr. 240.186, 14 december 2017 (nv Antwerpse Bouwwerken, nv Valens, nv Jan De Nul / Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie)”, TBP 2018, nr. 4, 269-270
Samenvatting
Samenvatting 1 Samenvatting niet beschikbaar. Samenvatting 2 De verwerende partij lijkt, op grond van het verslag van de FOD BOSA (FOD Beleid en Ondersteuning) en de algemene vermelding inzake de historiek van de onbeschikbaarheid op de website, niet te hebben mogen besluiten dat ‘e-Tendering’ (via deze applicatie kunnen ondernemingen hun offertes/aanvragen tot deelneming online indienen, er hun digitale bestanden aan toevoegen en elektronisch ondertekenen) zonder manco werkte en dat de verzoekende partijen zich niet op overmacht mochten beroepen om het ontbreken van een geldige gekwalificeerde handtekening op hun kandidaatstelling te verantwoorden. Gelet op hun e-mailberichten en hun aangetekend schrijven met bijgevoegde schermafdrukken aangaande de onbeschikbaarheid van het platform en de foutmelding voor ondertekening, lijken de verzoekende partijen alvast een begin van bewijs van overmacht te hebben aangebracht. Het verslag van de FOD BOSA lijkt te bevestigen dat de verzoekende partijen gedurende het laatste uur van de indieningstermijn maar liefst 14 vruchteloze pogingen hebben ondernomen om het indieningsrapport te ondertekenen. Voorts wordt in het verslag bevestigd dat de verzoekende partijen de helpdesk e-procurement hebben gecontacteerd. In de bestreden beslissing wordt op geen enkele wijze aandacht besteed aan de opmerking in het verslag die wijst op een mogelijk probleem met het e-tenderingplatform op of rond het ogenblik van de pogingen tot ondertekening. Ten slotte blijkt uit het verslag dat de pogingen van de verzoekende partijen een "time out" hebben uitgelokt en dat de "exacte oorzaak hiervan niet kon worden achterhaald". Wat het niet vermelden van een onbeschikbaarheid van e-tendering op 15/09/2017 op de lijst "onbeschikbaarheid, bekijk historiek" betreft, valt op te merken dat een algemene onbeschikbaarheid van het e-tenderingplatform geen vereiste lijkt te zijn opdat een kandidaat zich op overmacht zou kunnen beroepen. De bestreden beslissing lijkt, wat dit motief ervan betreft, niet te berusten op een zorgvuldige feitenvinding. Samenvatting 3 Volgens de verzoekende partijen was het platform voor de plaatsing van de geavanceerde elektronische handtekening onbeschikbaar. Art. 90, § 3 KB 15 juli 2011 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren (KB Plaatsing 2011) voorziet in de mogelijkheid om de opening te verdagen in geval de aanbestedende overheid kennis heeft gekregen van een opgetreden onbeschikbaarheid. De aanbestedende overheid moet in dergelijk geval zelf nagaan of die beweerde onbeschikbaarheid ook effectief is opgetreden, alsook in welke mate. Tegenover de verplichting van de kandidaten om de aanvraag tot deelneming elektronisch in te dienen en te ondertekenen, lijkt een verplichting te staan van de aanbestedende overheid op grond van art. 10 overheidsopdrachtenwet 2006 en art. 52, § 1, 9°, KB Plaatsing 2011 om te waarborgen dat deze applicatie algemeen beschikbaar is en dat hierdoor de toegang tot de gunningsprocedure niet wordt beperkt. In casu lijkt het op het eerste gezicht, mede in het licht van de voormelde verplichtingen in hoofde van de verwerende partij, dan ook te getuigen van een gebrek aan zorgvuldigheid dat de verwerende partij niet zelf vóór de opening van de aanvragen tot deelneming bij de dienst verantwoordelijk voor de e-procurementtoepassing, heeft nagegaan of die beweerde onbeschikbaarheid ook effectief is opgetreden alsook in welke mate, te meer omdat de verzoekende partijen reeds in hun e-mailbericht, om 12u verzonden, melding hebben gemaakt van een vermeende onbeschikbaarheid gedurende het laatste uur van de indieningstermijn.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!