- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 5
- Artikel
- Gelijke onderwijskansen versterken: ervaringen en perspectieven uit Nederland
Volume 2020 : 5
GASTEDITORIAAL. Hoe groot en hoe schadelijk is de leervertraging veroorzaakt door COVID-19?
Naar een versterking van het gelijke onderwijskansenbeleid in Vlaanderen?
Indicatoren voor de monitoring van sociale achterstand en het gebruik ervan in Franstalig België
Gelijke onderwijskansen versterken: ervaringen en perspectieven uit Nederland
“Streektaal is onderwijstaal”: de ruimte voor thuis- of moedertalen op school in het licht van de taalwetgeving en de grondwettelijke taalvrijheid
Een innoverend onderwijsproject over persoonsvorming in het rechtenonderwijs
Religieuze symbolen in het gemeenschapsonderwijs: een “scholenstrijd”?
La liberté d’interdire – A propos de l’arrêt n° 81/2020 du 4 juin 2020 de la Cour constitutionnelle
Drie decennia Rekenhof
Rekenhof en OVSG, partners voor duurzame ontwikkeling
De hoorplicht bij een ontslag om dringende reden van een ambtenaar en de organisatie van bestuurlijke beroepen inzake tucht in Vlaanderen: enkele beschouwingen
ABSTRACTS.
GASTEDITORIAAL. Hoe groot en hoe schadelijk is de leervertraging veroorzaakt door COVID-19?
Naar een versterking van het gelijke onderwijskansenbeleid in Vlaanderen?
Indicatoren voor de monitoring van sociale achterstand en het gebruik ervan in Franstalig België
Gelijke onderwijskansen versterken: ervaringen en perspectieven uit Nederland
“Streektaal is onderwijstaal”: de ruimte voor thuis- of moedertalen op school in het licht van de taalwetgeving en de grondwettelijke taalvrijheid
Een innoverend onderwijsproject over persoonsvorming in het rechtenonderwijs
Religieuze symbolen in het gemeenschapsonderwijs: een “scholenstrijd”?
La liberté d’interdire – A propos de l’arrêt n° 81/2020 du 4 juin 2020 de la Cour constitutionnelle
Drie decennia Rekenhof
Rekenhof en OVSG, partners voor duurzame ontwikkeling
De hoorplicht bij een ontslag om dringende reden van een ambtenaar en de organisatie van bestuurlijke beroepen inzake tucht in Vlaanderen: enkele beschouwingen
ABSTRACTS.
Jaar
2020
Volume
2020
Nummer
5
Pagina
456
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
J. ONSTENK en G. WALRAVEN, “Gelijke onderwijskansen versterken: ervaringen en perspectieven uit Nederland”, T.O.R.B. 2020-21, nr. 5, 456-467
Samenvatting
Kansenongelijkheid in het onderwijs is een complex en taai probleem (wicked problem), waar geen gemakkelijke oplossingen voor zijn. Het probleem speelt in alle landen een rol en daarom is het waardevol om na te gaan op welke manieren het in verschillende landen wordt aangepakt. Dat kan inspirerend zijn, het helpt ons de vanzelfsprekendheden van het eigen land te bevragen en leert ons iets over alternatieve en aanvullende opties. Zo is bijvoorbeeld het Vlaamse onderzoeksprogramma SONO relevant voor andere landen. De cijfers die SONO biedt over de situatie in Vlaanderen zijn in grote lijnen herkenbaar voor de situatie in Nederland. Waar Vlaanderen de trieste kampioen is van sociale ongelijkheid in het onderwijs (zoals SONO-projectleider Ides Nicaise het noemde op de slotconferentie in december 20201), daar staat Nederland op een treurige tweede plaats.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!