- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 5
- Artikel
- Religieuze symbolen in het gemeenschapsonderwijs: een “scholenstrijd”?
Volume 2020 : 5
GASTEDITORIAAL. Hoe groot en hoe schadelijk is de leervertraging veroorzaakt door COVID-19?
Naar een versterking van het gelijke onderwijskansenbeleid in Vlaanderen?
Indicatoren voor de monitoring van sociale achterstand en het gebruik ervan in Franstalig België
Gelijke onderwijskansen versterken: ervaringen en perspectieven uit Nederland
“Streektaal is onderwijstaal”: de ruimte voor thuis- of moedertalen op school in het licht van de taalwetgeving en de grondwettelijke taalvrijheid
Een innoverend onderwijsproject over persoonsvorming in het rechtenonderwijs
Religieuze symbolen in het gemeenschapsonderwijs: een “scholenstrijd”?
La liberté d’interdire – A propos de l’arrêt n° 81/2020 du 4 juin 2020 de la Cour constitutionnelle
Drie decennia Rekenhof
Rekenhof en OVSG, partners voor duurzame ontwikkeling
De hoorplicht bij een ontslag om dringende reden van een ambtenaar en de organisatie van bestuurlijke beroepen inzake tucht in Vlaanderen: enkele beschouwingen
ABSTRACTS.
GASTEDITORIAAL. Hoe groot en hoe schadelijk is de leervertraging veroorzaakt door COVID-19?
Naar een versterking van het gelijke onderwijskansenbeleid in Vlaanderen?
Indicatoren voor de monitoring van sociale achterstand en het gebruik ervan in Franstalig België
Gelijke onderwijskansen versterken: ervaringen en perspectieven uit Nederland
“Streektaal is onderwijstaal”: de ruimte voor thuis- of moedertalen op school in het licht van de taalwetgeving en de grondwettelijke taalvrijheid
Een innoverend onderwijsproject over persoonsvorming in het rechtenonderwijs
Religieuze symbolen in het gemeenschapsonderwijs: een “scholenstrijd”?
La liberté d’interdire – A propos de l’arrêt n° 81/2020 du 4 juin 2020 de la Cour constitutionnelle
Drie decennia Rekenhof
Rekenhof en OVSG, partners voor duurzame ontwikkeling
De hoorplicht bij een ontslag om dringende reden van een ambtenaar en de organisatie van bestuurlijke beroepen inzake tucht in Vlaanderen: enkele beschouwingen
ABSTRACTS.
Jaar
2020
Volume
2020
Nummer
5
Pagina
491
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
K. LEMMENS, “Religieuze symbolen in het gemeenschapsonderwijs: een “scholenstrijd”?”, T.O.R.B. 2020-21, nr. 5, 491-497
Samenvatting
De vraag of scholen van het Gemeenschapsonderwijs in de Vlaamse Gemeenschap de mogelijkheid moeten hebben om hun leerlingen een verbod op het dragen van religieuze en levensbeschouwelijke tekens op te leggen, blijft de gemoederen verhitten. In het algemeen wordt aangenomen dat dit vraagstuk er een is waarin de mensenrechten van de leerling, en met name dan de godsdienstvrijheid, centraal staan. Dat is, in algemene termen gesteld, uiteraard niet verkeerd, maar door volop de mensenrechtenkaart te trekken dreigt men uit het oog te verliezen dat er in de Belgische context juridisch-technisch ook nog andere redenen spelen. In deze korte bijdrage zal worden aangetoond dat, hoewel het begrijpelijk is dat het maatschappelijk en juridisch debat zich concentreert op de precieze draagwijdte van de godsdienstvrijheid en daarmee samenhangend de betekenis van “neutraal onderwijs”, het debat ook en misschien wel het resultaat is van het feit dat er in België geen ultieme interpretator van de Grondwet bestaat.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!