- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 2
- Artikel
- Gent (5e k.) nr. 2015/AR/2264, 27 september 2016
Volume 2017 : 2
Recente wijzigingen aan de RMI-Wet
Het decreet integraal handelsvestigingsbeleid. Een (r)evolutie
Nieuwe regelgeving voor de re-integratie van arbeidsongeschikte personeelsleden. Toelichting en kanttekening bij de toepassing op het (lokaal) overheidspersoneel
RvS (10e k.) nr. 233.760, 5 februari 2016 (bvba HS-Trading / Gemeente Maasmechelen)
RvS (10e k.) nr. 233.767, 6 februari 2016 (bvba Kings, Jean-Paul Moreels / Stad Aalst)
RvS (10e k.) nr. 235.518, 15 juli 2016 (bvba Ramses / Burgemeester van de stad Vilvoorde)
RvS (10e k.) nr. 235.738, 13 september 2016 (vzw Desk, Natascha Roek / Gemeente Maldegem)
RvS (10e k.) nr. 235.786, 16 september 2016 (bvba Noxx Antwerp / Stad Antwerpen)
RvS (10e k.) nr. 235.805, 20 september 2016 (vzw Koerdisch Instituut, Derwich Ferho / Stad Brussel)
RvS (10e k.) nr. 236.053, 11 oktober 2016 (bvba Kasar / Stad Vilvoorde)
Cass. (1e k.) AR F.15.0026.N, 10 februari 2017 (stad B. / NV R.)
Gent (5e k.) nr. 2015/AR/541, 27 september 2016
Gent (5e k.) nr. 2015/AR/2264, 27 september 2016
De belasting op tweede verblijven: 'plus ça change, plus c’est la même chose...'
RvS (10e k.) nr. 235.808, 20 september 2016 (Elisabeth Matthijs, Francis Verrone, Lien Vanassche, Axelle Lecocq / Vlaams Gewest)
RvS (10e k.) nr. 236.368, 8 november 2016 (nv Groothandel K.V.S. Dilsen, nv Installiebedrijf K.V.S. Dilsen thans de nv Aega / Stad Dilsen-Stokkem)
RvS (10e k.) nr. 236.757, 13 december 2016 (BVBA Gova Meubelen / Vlaamse Gewest)
Geen lichte, maar volwaardige planologische toets vereist bij een handelsvestigingsvergunning
RvS (10e k.) nr. 237.338, 10 februari 2017 (Eddy Timmermans / Gemeente Pepingen)
Structurele onbestuurbaarheid: de remedie is erger dan de kwaal
RvS (10e k.) nr. 237.482, 23 februari 2017 (Veerle Baeyens, Astrid De Winne / Gemeente Haaltert)
Recente wijzigingen aan de RMI-Wet
Het decreet integraal handelsvestigingsbeleid. Een (r)evolutie
Nieuwe regelgeving voor de re-integratie van arbeidsongeschikte personeelsleden. Toelichting en kanttekening bij de toepassing op het (lokaal) overheidspersoneel
RvS (10e k.) nr. 233.760, 5 februari 2016 (bvba HS-Trading / Gemeente Maasmechelen)
RvS (10e k.) nr. 233.767, 6 februari 2016 (bvba Kings, Jean-Paul Moreels / Stad Aalst)
RvS (10e k.) nr. 235.518, 15 juli 2016 (bvba Ramses / Burgemeester van de stad Vilvoorde)
RvS (10e k.) nr. 235.738, 13 september 2016 (vzw Desk, Natascha Roek / Gemeente Maldegem)
RvS (10e k.) nr. 235.786, 16 september 2016 (bvba Noxx Antwerp / Stad Antwerpen)
RvS (10e k.) nr. 235.805, 20 september 2016 (vzw Koerdisch Instituut, Derwich Ferho / Stad Brussel)
RvS (10e k.) nr. 236.053, 11 oktober 2016 (bvba Kasar / Stad Vilvoorde)
Cass. (1e k.) AR F.15.0026.N, 10 februari 2017 (stad B. / NV R.)
Gent (5e k.) nr. 2015/AR/541, 27 september 2016
Gent (5e k.) nr. 2015/AR/2264, 27 september 2016
De belasting op tweede verblijven: 'plus ça change, plus c’est la même chose...'
RvS (10e k.) nr. 235.808, 20 september 2016 (Elisabeth Matthijs, Francis Verrone, Lien Vanassche, Axelle Lecocq / Vlaams Gewest)
RvS (10e k.) nr. 236.368, 8 november 2016 (nv Groothandel K.V.S. Dilsen, nv Installiebedrijf K.V.S. Dilsen thans de nv Aega / Stad Dilsen-Stokkem)
RvS (10e k.) nr. 236.757, 13 december 2016 (BVBA Gova Meubelen / Vlaamse Gewest)
Geen lichte, maar volwaardige planologische toets vereist bij een handelsvestigingsvergunning
RvS (10e k.) nr. 237.338, 10 februari 2017 (Eddy Timmermans / Gemeente Pepingen)
Structurele onbestuurbaarheid: de remedie is erger dan de kwaal
RvS (10e k.) nr. 237.482, 23 februari 2017 (Veerle Baeyens, Astrid De Winne / Gemeente Haaltert)
Jaar
2017
Volume
2017
Nummer
2
Pagina
121
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Hof van Beroep - Cour d'Appel, 27/09/2016
Referentie
K. WAUTERS en N. APPERMONT, “Gent (5e k.) nr. 2015/AR/2264, 27 september 2016”, TVGEM 2017, nr. 2, 121-123
Samenvatting
Samenvatting 1 De inwoners van de stad Oostende betalen een gemeentebelasting van 6,5 % aanvullende belasting op de personenbelasting (AGPB). Het tarief van 6,5 % gemeentebelasting is aan te nemen als een normaal en gemiddeld tarief. Uit niets blijkt dat dit tarief bijzonder laag is waardoor een kennelijk of marginaal onredelijk verschil ontstaat tussen inwoners van de stad Oostende en inwoners van andere steden of gemeenten die op een gelijkaardige wijze bijdragen tot de gemeentelijke financiën. De bestreden belasting op tweede verblijven kan worden aangenomen als een vorm van compensatie ten aanzien van de gemeentebelasting. Of deze niet-inwoner al dan niet een studio of een penthouse bezit, is geen relevant of pertinent criterium om ten aanzien van de gevraagde bijdrage een differentiatie van het tarief in te voeren. De verschillende kenmerken van de tweede verblijven houden op zich niet in dat de gemeentelijke voorzieningen of dienstverlening verschillen of variëren naargelang de oppervlakte, de ligging of de waarde van het tweede verblijf. De geïntimeerde legt van die stelling bovendien geen concreet bewijs voor. De stedelijke voorzieningen en dienstverlening zijn onder meer de investeringen in het openbaar domein, de groenaanplantingen, de veiligheid, de zorg voor openbare ruimte, de infrastructuurwerken die niet alleen maar ook zowel de inwoners als de niet-inwoners en eigenaars van tweede verblijven ten goede komen en waarvoor de bijdrage via de belasting op tweede verblijven verantwoord is. De belasting komt ten goede van het comfort van de belastingplichtigen en draagt bij tot de algemene stedelijke financiële toestand die onder meer deze stedelijke voorzieningen financiert. Ook het tarief op zich, namelijk 650 EUR, is niet aan te merken als een manifest onredelijk bedrag.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!