- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 4
- Artikel
- Door het lint gaan. Heeft red tape die voortkomt uit digitale tools een invloed op de verloopintentie van leraren?
Volume 2024 : 4
Editoriaal
Politiek-ambtelijke verhoudingen op het Vlaamse lokale niveau: it takes two to tango
Regiovorming uitgelicht. Naar een nieuw bestuurlijk evenwicht in Vlaanderen?
Evaluatie van antidiscriminatiecampagnes: uitdagingen voor het sociaalmaatschappelijk middenveld
Door het lint gaan. Heeft red tape die voortkomt uit digitale tools een invloed op de verloopintentie van leraren?
“Durf vragen en ondernemen! Blijf leren, ontwikkelen en groeien! Blijf jezelf uitdagen!” Interview met de drie laureaten van overheidstalent van het jaar 2023 van de Vlaamse Vereniging voor Bestuur en Beleid: Valeria Ignatenko, Axelle Dujardin en Stien Beirinckx
Editoriaal
Politiek-ambtelijke verhoudingen op het Vlaamse lokale niveau: it takes two to tango
Regiovorming uitgelicht. Naar een nieuw bestuurlijk evenwicht in Vlaanderen?
Evaluatie van antidiscriminatiecampagnes: uitdagingen voor het sociaalmaatschappelijk middenveld
Door het lint gaan. Heeft red tape die voortkomt uit digitale tools een invloed op de verloopintentie van leraren?
“Durf vragen en ondernemen! Blijf leren, ontwikkelen en groeien! Blijf jezelf uitdagen!” Interview met de drie laureaten van overheidstalent van het jaar 2023 van de Vlaamse Vereniging voor Bestuur en Beleid: Valeria Ignatenko, Axelle Dujardin en Stien Beirinckx
Jaar
2024
Volume
2024
Nummer
4
Pagina
47
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
J. MUYLAERT e.a., “Door het lint gaan. Heeft red tape die voortkomt uit digitale tools een invloed op de verloopintentie van leraren?”, VTOM 2024, nr. 4, 47-70
Samenvatting
De publieke sector ondergaat een ingrijpende digitale transformatie. Hoewel digitalisering als iets positiefs wordt gezien, kunnen digitale tools ook extra taakeisen aan werknemers stellen, wat negatieve gevolgen kan hebben. Paradoxaal genoeg worden digitale tools vaak geïmplementeerd om processen efficiënter te maken en administratieve lasten te verminderen, terwijl ze in realiteit soms het tegenovergestelde effect hebben. Wanneer werknemers regels, voorschriften en procedures als tijdrovend en weinig functioneel ervaren, spreken we van administratieve lasten, in onderzoekstermen ook wel bekend als het concept “red tape”. De term “red tape” vindt zijn oorsprong in de zestiende eeuw, toen het gebruikelijk was om juridische en officiële documenten samen te binden met een rood lint. Op basis van het Job Demands-Resources model ontwikkelen we een onderzoeksmodel dat de relatie onderzoekt tussen red tape die voortkomt uit digitale tools en de verloopintentie van leraren uit het Vlaams secundair onderwijs, met emotionele uitputting als onderliggend verklarend mechanisme. Aangezien het onderwijsveld momenteel met meerdere uitdagingen te maken heeft, is het uiterst relevant om ons theoretisch model in een onderwijscontext te testen. Zo trekken leraren regelmatig aan de alarmbel vanwege de toenemende hoeveelheid red tape in hun job. Bovendien wordt het onderwijsveld geconfronteerd met een toenemend aantal burn-outs, lerarentekorten en een hoog verloopcijfer. Onze data-analyse, gebaseerd op data verkregen via vragenlijsten die werden ingevuld door 779 leraren, toont aan dat een toename van red tape voortkomend uit de digitale leeromgeving voor een grotere verloopintentie zorgt, met emotionele uitputting als onderliggend mechanisme dat deze relatie verklaart. We sluiten af met een aantal concrete handvaten om red tape percepties bij werknemers te verminderen en om de negatieve gevolgen van red tape bij werknemers te beperken.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!