Volume 2022 : 1
Het vergrijzingsdebat in zeven vaststellingen
Weg van de status quo naar een duurzaam pensioenstelsel: wat kan België leren van pensioenhervormingen in andere landen?
Aanvullende pensioenen: een belangrijk stuk van de pensioenpuzzel
Hervorming van de wettelijke ambtenarenrustpensioenen: er is al meer gebeurd dan u denkt ...
Win-for-life met de tontine
Financiële gemoedsrust met het omgekeerd hypothecair krediet
Supporting digital payments: a central bank view on CBDCs
Investing in cryptocurrencies
KBC Coin: de toekomst van betalen?
Eén centrale bank voor de Benelux?
Het vergrijzingsdebat in zeven vaststellingen
Weg van de status quo naar een duurzaam pensioenstelsel: wat kan België leren van pensioenhervormingen in andere landen?
Aanvullende pensioenen: een belangrijk stuk van de pensioenpuzzel
Hervorming van de wettelijke ambtenarenrustpensioenen: er is al meer gebeurd dan u denkt ...
Win-for-life met de tontine
Financiële gemoedsrust met het omgekeerd hypothecair krediet
Supporting digital payments: a central bank view on CBDCs
Investing in cryptocurrencies
KBC Coin: de toekomst van betalen?
Eén centrale bank voor de Benelux?
Year
2022
Volume
2022
Number
1
Page
3
Language
Dutch
Court
Reference
A. VAN HECKE, “Het vergrijzingsdebat in zeven vaststellingen”, BFW 2022, nr. 1, 3-9
Recapitulation
De vergrijzingskosten zullen tot 2050 op onze begrotingen wegen. De toekomstige pensioenfactuur is tijdens deze legislatuur sterk toegenomen door de verhoging van de minimumpensioenen en de pensioenen voor zelfstandigen. De vergrijzingsfactuur zal de komende jaren ook steeds hoger ingeschat worden wanneer de regering geen werk maakt van de beloofde verhoging van de werkzaamheidsgraad. De ramingen houden immers altijd rekening met een actief arbeidsmarktbeleid en het stimuleren van de productiviteitsgroei. De budgettaire ramingen houden geen rekening met de impact van de vergrijzing op de ontvangstenzijde van de begroting. Met het verouderen van de bevolking zullen de inkomsten uit de personenbelasting sterk dalen, terwijl consumptie- en vermogensbelastingen wellicht toenemen. Wat het totaalplaatje betreft varen we voorlopig blind. De vergrijzingsfactuur weegt ten slotte onevenredig zwaar op de begroting van het federale niveau, dat 93% van de bijkomende uitgavenlast zal dragen. Hierdoor is er weinig ruimte voor een financiële reddingsoperatie van de regionale overheden bij een volgende staatshervorming. De vergrijzing is niet enkel een kostenpost, er zijn zeker potentiële opbrengsten. Oudere mensen consumeren meer en zullen de drijvende kracht zijn van toekomstige consumptiegroei. Het loont de moeite om hierop in te spelen om de groei te stimuleren. De oudere generatie is ook een belangrijke deelnemer in de informele economie, denk aan het engagement van gepensioneerden m.b.t. kinderopvang, mantelzorg of vrijwilligerswerk, wat substantiële besparingen oplevert voor de overheid.
Dear visitor
This page is reserved for Jurisquare members.
If you already are a member, please click the 'Log in' button below. If you would like to become a member, please click the 'Subscribe' button below. You can have access to the largest legal library in Belgium from € 422,57(VAT excl.) onwards!