- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 3
- Artikel
- Evidentiegestuurd beleid of beleidsgestuurde evidentie? Het gebruik van empirische evidentie in de Commissie voor Onderwijs.
Volume 2018 : 3
EDITORIAAL. Anna-Maria, en anderen. Omtrent de hiërarchie der normen en federale loyauteit.
Evolutie van de effectiviteit van Belgische en Vlaamse onderwijssystemen.
De modernisering van het secundair onderwijs: oude wijn in nieuwe zakken?
Living apart together? Over leven in de diplomasamenleving.
Het personeelsbestand aan de Vlaamse universiteiten op 1 februari 2018 en personeelsevoluties sinds 1992.
De tewerkstelling aan de Vlaamse universiteiten: kwantiteit belangrijker dan kwaliteit?
Radicalisering op de campus: welke rol kunnen hogeronderwijsinstellingen opnemen bij het voorkomen en aanpakken van radicalisering bij jongeren?
Evidentiegestuurd beleid of beleidsgestuurde evidentie? Het gebruik van empirische evidentie in de Commissie voor Onderwijs.
Het bestuursdecreet van 8 december 2018 en de mededeling van de beroepsmogelijkheden in het vrij secundair onderwijs: een stap achteruit.
Kroniek van de onderwijswetgeving 2017.
Rechtspraakoverzicht Raad van State.
EDITORIAAL. Anna-Maria, en anderen. Omtrent de hiërarchie der normen en federale loyauteit.
Evolutie van de effectiviteit van Belgische en Vlaamse onderwijssystemen.
De modernisering van het secundair onderwijs: oude wijn in nieuwe zakken?
Living apart together? Over leven in de diplomasamenleving.
Het personeelsbestand aan de Vlaamse universiteiten op 1 februari 2018 en personeelsevoluties sinds 1992.
De tewerkstelling aan de Vlaamse universiteiten: kwantiteit belangrijker dan kwaliteit?
Radicalisering op de campus: welke rol kunnen hogeronderwijsinstellingen opnemen bij het voorkomen en aanpakken van radicalisering bij jongeren?
Evidentiegestuurd beleid of beleidsgestuurde evidentie? Het gebruik van empirische evidentie in de Commissie voor Onderwijs.
Het bestuursdecreet van 8 december 2018 en de mededeling van de beroepsmogelijkheden in het vrij secundair onderwijs: een stap achteruit.
Kroniek van de onderwijswetgeving 2017.
Rechtspraakoverzicht Raad van State.
Jaar
2018
Volume
2018
Nummer
3
Pagina
231
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
D. VERHELST en J. VANHOOF, “Evidentiegestuurd beleid of beleidsgestuurde evidentie? Het gebruik van empirische evidentie in de Commissie voor Onderwijs.”, T.O.R.B. 2018-19, nr. 3, 231-241
Samenvatting
Wetenschappelijke literatuur omtrent het gebruik van empirische evidenties in de onderwijsbeleidsvorming is zeer schaars. Specifiek voor de Vlaamse situatie ontbreekt de wetenschappelijke kennis omtrent het gebruik van empirische evidenties in de beleidsvorming. In deze studie werden verschillende commissieleden uit de Commissie voor Onderwijs van het Vlaams Parlement geïnterviewd. Uit de resultaten van deze studie komt voort dat empirische evidentie op een veelal selectieve wijze gehanteerd wordt. Bij vrijwel iedere respondent kwam naar voren dat men zich specifiek zal richten op die empirische evidenties die het eigen standpunt onderbouwen en dat daarbij in mindere mate gekeken wordt naar die evidenties die dit niet doen.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!