- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 3
- Artikel
- Evolutie van de effectiviteit van Belgische en Vlaamse onderwijssystemen.
Volume 2018 : 3
EDITORIAAL. Anna-Maria, en anderen. Omtrent de hiërarchie der normen en federale loyauteit.
Evolutie van de effectiviteit van Belgische en Vlaamse onderwijssystemen.
De modernisering van het secundair onderwijs: oude wijn in nieuwe zakken?
Living apart together? Over leven in de diplomasamenleving.
Het personeelsbestand aan de Vlaamse universiteiten op 1 februari 2018 en personeelsevoluties sinds 1992.
De tewerkstelling aan de Vlaamse universiteiten: kwantiteit belangrijker dan kwaliteit?
Radicalisering op de campus: welke rol kunnen hogeronderwijsinstellingen opnemen bij het voorkomen en aanpakken van radicalisering bij jongeren?
Evidentiegestuurd beleid of beleidsgestuurde evidentie? Het gebruik van empirische evidentie in de Commissie voor Onderwijs.
Het bestuursdecreet van 8 december 2018 en de mededeling van de beroepsmogelijkheden in het vrij secundair onderwijs: een stap achteruit.
Kroniek van de onderwijswetgeving 2017.
Rechtspraakoverzicht Raad van State.
EDITORIAAL. Anna-Maria, en anderen. Omtrent de hiërarchie der normen en federale loyauteit.
Evolutie van de effectiviteit van Belgische en Vlaamse onderwijssystemen.
De modernisering van het secundair onderwijs: oude wijn in nieuwe zakken?
Living apart together? Over leven in de diplomasamenleving.
Het personeelsbestand aan de Vlaamse universiteiten op 1 februari 2018 en personeelsevoluties sinds 1992.
De tewerkstelling aan de Vlaamse universiteiten: kwantiteit belangrijker dan kwaliteit?
Radicalisering op de campus: welke rol kunnen hogeronderwijsinstellingen opnemen bij het voorkomen en aanpakken van radicalisering bij jongeren?
Evidentiegestuurd beleid of beleidsgestuurde evidentie? Het gebruik van empirische evidentie in de Commissie voor Onderwijs.
Het bestuursdecreet van 8 december 2018 en de mededeling van de beroepsmogelijkheden in het vrij secundair onderwijs: een stap achteruit.
Kroniek van de onderwijswetgeving 2017.
Rechtspraakoverzicht Raad van State.
Jaar
2018
Volume
2018
Nummer
3
Pagina
165
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
J. VAN DAMME e.a., “Evolutie van de effectiviteit van Belgische en Vlaamse onderwijssystemen.”, T.O.R.B. 2018-19, nr. 3, 165-184
Samenvatting
We verkennen de verschillen in effectiviteit tussen de Vlaamse en de Franse Gemeenschap over een langere periode. Daarna komt de recente daling van de effectiviteit van het Vlaamse onderwijs aan bod. Wat de recente evolutie betreft, beperken we ons telkens tot de leesvaardigheid in het lager onderwijs en maken we, inzake Vlaanderen, een onderscheid tussen de twee officiële systemen en het katholieke subsysteem. Naast bruto-effecten komen ook netto-effecten aan bod. Daarbij houden we rekening met enkele achtergrondkenmerken van leerlingen. Meteen belichten we ook een element van de mate van (on)gelijkheid. Wat de verschillende evolutie van de twee gemeenschappen betreft, schetsen we ook mogelijke verklaringen. We maken vooral gebruik van gegevens van internationaal onderzoek en van multiniveau-analyse, waarbij leerlingen gesitueerd zijn binnen scholen. Onze slotbeschouwingen hebben een voorlopig karakter, omdat het om een eerste verkenning gaat.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!