- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 3
- Artikel
- Radicalisering op de campus: welke rol kunnen hogeronderwijsinstellingen opnemen bij het voorkomen en aanpakken van radicalisering bij jongeren?
Volume 2018 : 3
EDITORIAAL. Anna-Maria, en anderen. Omtrent de hiërarchie der normen en federale loyauteit.
Evolutie van de effectiviteit van Belgische en Vlaamse onderwijssystemen.
De modernisering van het secundair onderwijs: oude wijn in nieuwe zakken?
Living apart together? Over leven in de diplomasamenleving.
Het personeelsbestand aan de Vlaamse universiteiten op 1 februari 2018 en personeelsevoluties sinds 1992.
De tewerkstelling aan de Vlaamse universiteiten: kwantiteit belangrijker dan kwaliteit?
Radicalisering op de campus: welke rol kunnen hogeronderwijsinstellingen opnemen bij het voorkomen en aanpakken van radicalisering bij jongeren?
Evidentiegestuurd beleid of beleidsgestuurde evidentie? Het gebruik van empirische evidentie in de Commissie voor Onderwijs.
Het bestuursdecreet van 8 december 2018 en de mededeling van de beroepsmogelijkheden in het vrij secundair onderwijs: een stap achteruit.
Kroniek van de onderwijswetgeving 2017.
Rechtspraakoverzicht Raad van State.
EDITORIAAL. Anna-Maria, en anderen. Omtrent de hiërarchie der normen en federale loyauteit.
Evolutie van de effectiviteit van Belgische en Vlaamse onderwijssystemen.
De modernisering van het secundair onderwijs: oude wijn in nieuwe zakken?
Living apart together? Over leven in de diplomasamenleving.
Het personeelsbestand aan de Vlaamse universiteiten op 1 februari 2018 en personeelsevoluties sinds 1992.
De tewerkstelling aan de Vlaamse universiteiten: kwantiteit belangrijker dan kwaliteit?
Radicalisering op de campus: welke rol kunnen hogeronderwijsinstellingen opnemen bij het voorkomen en aanpakken van radicalisering bij jongeren?
Evidentiegestuurd beleid of beleidsgestuurde evidentie? Het gebruik van empirische evidentie in de Commissie voor Onderwijs.
Het bestuursdecreet van 8 december 2018 en de mededeling van de beroepsmogelijkheden in het vrij secundair onderwijs: een stap achteruit.
Kroniek van de onderwijswetgeving 2017.
Rechtspraakoverzicht Raad van State.
Jaar
2018
Volume
2018
Nummer
3
Pagina
221
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
M. SAS e.a., “Radicalisering op de campus: welke rol kunnen hogeronderwijsinstellingen opnemen bij het voorkomen en aanpakken van radicalisering bij jongeren?”, T.O.R.B. 2018-19, nr. 3, 221-230
Samenvatting
Sinds het begin van dit decennium beschouwen beleidsmakers het voorkomen en aanpakken van radicalisering als een belangrijke antiterreurstrategie. Aangezien onderzoek uitwijst dat radicalisering vaak gekoppeld kan worden aan de adolescentiefase, krijgt de onderwijssector belangrijke verantwoordelijkheden toegewezen. Terwijl in de beleidsplannen de rol van het leerplichtonderwijs vaak een heldere invulling krijgt, is dit veel minder het geval voor hogeronderwijsinstellingen. Op basis van een vergelijking van beleidsprogramma's uit vier Europese landen worden de best practices en aandachtspunten voor het beleid geformuleerd. Dit onderzoek wijst uit dat het duidelijk is dat hogeronderwijsinstellingen een belangrijke rol kunnen opnemen in zowel het voorkomen als het aanpakken van radicalisering. Een samenwerking met lokale partners is onontbeerlijk om de juiste actoren in de verschillende fases van het radicaliseringsproces in te schakelen. Het recht op vrije meningsuiting en debat kan als één van de belangrijkste preventieve strategieën worden beschouwd. Er ontbreekt echter een degelijk instrument om de bestaande beleidsprogramma's te evalueren en bij te sturen.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!