- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 1
- Artikel
- Grondwettelijk Hof nr. 60/2016, 28 april 2016 (prejudiciële vraag)
Volume 2017 : 1
Het Decreet Lokaal Bestuur in de steigers
Artikel 9bis Drugswet: een situering, analyse en evaluatie aan de hand van de rechtspraak
Hoe koop ik groen/sociaal/ethisch? Duurzaam aanbesteden onder de nieuwe wetgeving overheidsopdrachten
RvS (10e k.) nr. 231.621, 16 juni 2015 (Emver Memetoglou, Nazli Kadiroglou / Stad Genk)
Enkele kanttekeningen bij de fragmentering van het gewapend bestuursrecht
Grondwettelijk Hof nr. 60/2016, 28 april 2016 (prejudiciële vraag)
De vertegenwoordiging in rechte van een gemeente door inwoners namens de gemeente enerzijds en door het college van burgemeester en schepenen anderzijds: het verhaal van Dr. Jekyll en Mr. Hyde
RvS (12e k.) nr. 235.777, 15 september 2016 (bvba Versluys Bouwgroep, nv Citexar, nv General Automatic Amusement, e.a. / de gemeente Middelkerke)
De flexibiliteit van de onderhandelingsprocedure is niet onbeperkt
RvS (12e k.) nr. 235.903, 29 september 2016 (nv Topfloor / Gemeente Alken)
De bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot vaststelling van het bestek
RvS (8e k.) nr. 235.871, 27 september 2016 (la société coopérative à responsabilité limitée Intercommunale d'Étude et de Gestion (IEG) / la Région wallonne)
[De toepasselijkheid van de beginselen van behoorlijk bestuur (en met name de hoorplicht) en van de Wet Motivering Bestuurshandelingen op het ontslag van een contractueel personeelslid werkzaam bij een administratieve overheid]
Gent nr. 2013/AR/2257, 9 september 2016
Het Decreet Lokaal Bestuur in de steigers
Artikel 9bis Drugswet: een situering, analyse en evaluatie aan de hand van de rechtspraak
Hoe koop ik groen/sociaal/ethisch? Duurzaam aanbesteden onder de nieuwe wetgeving overheidsopdrachten
RvS (10e k.) nr. 231.621, 16 juni 2015 (Emver Memetoglou, Nazli Kadiroglou / Stad Genk)
Enkele kanttekeningen bij de fragmentering van het gewapend bestuursrecht
Grondwettelijk Hof nr. 60/2016, 28 april 2016 (prejudiciële vraag)
De vertegenwoordiging in rechte van een gemeente door inwoners namens de gemeente enerzijds en door het college van burgemeester en schepenen anderzijds: het verhaal van Dr. Jekyll en Mr. Hyde
RvS (12e k.) nr. 235.777, 15 september 2016 (bvba Versluys Bouwgroep, nv Citexar, nv General Automatic Amusement, e.a. / de gemeente Middelkerke)
De flexibiliteit van de onderhandelingsprocedure is niet onbeperkt
RvS (12e k.) nr. 235.903, 29 september 2016 (nv Topfloor / Gemeente Alken)
De bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot vaststelling van het bestek
RvS (8e k.) nr. 235.871, 27 september 2016 (la société coopérative à responsabilité limitée Intercommunale d'Étude et de Gestion (IEG) / la Région wallonne)
[De toepasselijkheid van de beginselen van behoorlijk bestuur (en met name de hoorplicht) en van de Wet Motivering Bestuurshandelingen op het ontslag van een contractueel personeelslid werkzaam bij een administratieve overheid]
Gent nr. 2013/AR/2257, 9 september 2016
Jaar
2017
Volume
2017
Nummer
1
Pagina
46
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Grondwettelijk Hof - Cour Constitutionnelle - Arbitragehof - Cour d'Arbitrage, 28/04/2016
Referentie
A. COOLSAET, “Grondwettelijk Hof nr. 60/2016, 28 april 2016 (prejudiciële vraag)”, TVGEM 2017, nr. 1, 46-50
Samenvatting
Samenvatting 1 Art. 1 wet vorderingsrecht leefmilieu, in samenhang gelezen met art. 194 gemeentedecreet (Vl.), schendt de art. 10 en 11 Gw, in samenhang gelezen met het algemeen beginsel van de rechten van verdediging, in die interpretatie dat de gemeente, vertegenwoordigd door haar college van burgemeester en schepenen, kan deelnemen aan het door een inwoner op grond van art. 194 gemeentedecreet (Vl.) ingesteld geding, doch enkel om de vordering van de inwoner te ondersteunen. De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg kan in het kader van een procedure tot staking ertoe worden gebracht op grond van art. 159 Gw, de geldigheid van een door de gemeente genomen beslissing te onderzoeken, omdat de staking wordt gevorderd van een handeling die er een uitvoering van is. Op grond van de in het geding zijnde bepalingen kunnen de beslissingen van de gemeente aldus op onrechtstreekse wijze worden aangevochten door haar inwoners. Het stilzitten van de gemeente is dan ook niet noodzakelijkerwijs een gevolg van een nalatigheid of onwilligheid om het gemeentelijk belang te behartigen, doch kan evenzeer de uiting zijn van een weloverwogen keuze, omdat de gemeente van oordeel is dat er geen onwettigheid is begaan en er dus geen aanleiding is om een stakingsvordering in te stellen. De inwoner die optreedt namens de gemeente, enerzijds, en het college van burgemeester en schepenen, anderzijds, hebben in dat geval klaarblijkelijk tegenstrijdige belangen in het geding. De rechten van verdediging van de gemeente, vertegenwoordigd door haar college, worden op onevenredige wijze beperkt in zoverre de gemeente in een dergelijk geding enkel zou kunnen optreden ter ondersteuning van de vordering van een inwoner, doch niet om die vordering te betwisten en haar beslissing te verdedigen. Samenvatting 2 Art. 1 wet vorderingsrecht leefmilieu, in samenhang gelezen met art. 194 Vlaamse gemeentedecreet, schendt niet de art. 10, 11 en 23 Gw, in samenhang gelezen met het art. 6 EVRM en met het algemeen beginsel van de rechten van verdediging, in die interpretatie dat de gemeente, vertegenwoordigd door haar college van burgemeester en schepenen, kan deelnemen aan het door een inwoner op grond van art. 194 Vlaamse gemeentedecreet ingesteld geding, niet enkel om de vordering van de inwoner te ondersteunen, maar ook om haar eigen visie uiteen te zetten en die vordering in voorkomend geval te betwisten. Het komt aan de rechter bij wie de zaak aanhangig is gemaakt toe te oordelen over de ontvankelijkheid en de gegrondheid van de vordering die door een inwoner namens de gemeente is ingesteld. De omstandigheid dat de gemeente, vertegenwoordigd door haar college van burgemeester en schepenen, haar visie over die vordering kan uiteenzetten en die vordering in voorkomend geval kan betwisten in kader van een op tegenspraak gevoerde procedure, doet op geen enkele wijze afbreuk aan het recht van de inwoners om namens de gemeente in rechte op te treden en het geschil door een rechter te laten beslechten.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!