- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 1
- Artikel
- RvS (10e k.) nr. 231.621, 16 juni 2015 (Emver Memetoglou, Nazli Kadiroglou / Stad Genk)
Volume 2017 : 1
Het Decreet Lokaal Bestuur in de steigers
Artikel 9bis Drugswet: een situering, analyse en evaluatie aan de hand van de rechtspraak
Hoe koop ik groen/sociaal/ethisch? Duurzaam aanbesteden onder de nieuwe wetgeving overheidsopdrachten
RvS (10e k.) nr. 231.621, 16 juni 2015 (Emver Memetoglou, Nazli Kadiroglou / Stad Genk)
Enkele kanttekeningen bij de fragmentering van het gewapend bestuursrecht
Grondwettelijk Hof nr. 60/2016, 28 april 2016 (prejudiciële vraag)
De vertegenwoordiging in rechte van een gemeente door inwoners namens de gemeente enerzijds en door het college van burgemeester en schepenen anderzijds: het verhaal van Dr. Jekyll en Mr. Hyde
RvS (12e k.) nr. 235.777, 15 september 2016 (bvba Versluys Bouwgroep, nv Citexar, nv General Automatic Amusement, e.a. / de gemeente Middelkerke)
De flexibiliteit van de onderhandelingsprocedure is niet onbeperkt
RvS (12e k.) nr. 235.903, 29 september 2016 (nv Topfloor / Gemeente Alken)
De bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot vaststelling van het bestek
RvS (8e k.) nr. 235.871, 27 september 2016 (la société coopérative à responsabilité limitée Intercommunale d'Étude et de Gestion (IEG) / la Région wallonne)
[De toepasselijkheid van de beginselen van behoorlijk bestuur (en met name de hoorplicht) en van de Wet Motivering Bestuurshandelingen op het ontslag van een contractueel personeelslid werkzaam bij een administratieve overheid]
Gent nr. 2013/AR/2257, 9 september 2016
Het Decreet Lokaal Bestuur in de steigers
Artikel 9bis Drugswet: een situering, analyse en evaluatie aan de hand van de rechtspraak
Hoe koop ik groen/sociaal/ethisch? Duurzaam aanbesteden onder de nieuwe wetgeving overheidsopdrachten
RvS (10e k.) nr. 231.621, 16 juni 2015 (Emver Memetoglou, Nazli Kadiroglou / Stad Genk)
Enkele kanttekeningen bij de fragmentering van het gewapend bestuursrecht
Grondwettelijk Hof nr. 60/2016, 28 april 2016 (prejudiciële vraag)
De vertegenwoordiging in rechte van een gemeente door inwoners namens de gemeente enerzijds en door het college van burgemeester en schepenen anderzijds: het verhaal van Dr. Jekyll en Mr. Hyde
RvS (12e k.) nr. 235.777, 15 september 2016 (bvba Versluys Bouwgroep, nv Citexar, nv General Automatic Amusement, e.a. / de gemeente Middelkerke)
De flexibiliteit van de onderhandelingsprocedure is niet onbeperkt
RvS (12e k.) nr. 235.903, 29 september 2016 (nv Topfloor / Gemeente Alken)
De bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot vaststelling van het bestek
RvS (8e k.) nr. 235.871, 27 september 2016 (la société coopérative à responsabilité limitée Intercommunale d'Étude et de Gestion (IEG) / la Région wallonne)
[De toepasselijkheid van de beginselen van behoorlijk bestuur (en met name de hoorplicht) en van de Wet Motivering Bestuurshandelingen op het ontslag van een contractueel personeelslid werkzaam bij een administratieve overheid]
Gent nr. 2013/AR/2257, 9 september 2016
Jaar
2017
Volume
2017
Nummer
1
Pagina
41
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Raad van State - Conseil d’Etat, 16/06/2015
Referentie
G. GEUDENS, “RvS (10e k.) nr. 231.621, 16 juni 2015 (Emver Memetoglou, Nazli Kadiroglou / Stad Genk)”, TVGEM 2017, nr. 1, 41-42
Samenvatting
Samenvatting 1 De bestreden beslissing om de woning van verzoekers gedurende zes maanden te sluiten, is genomen op grond van artikel 134quinquies van de nieuwe gemeentewet. Vooralsnog wordt aangenomen dat de huisvesting en de opvang van een persoon slechts mensenhandel als bedoeld in artikel 433quinquies van het Strafwetboek opleveren als ze gebeuren met het oog op één van de vijf genoemde doeleinden. Welk van de vijf doeleinden de verzoekers met hun huisvesting en opvang van de Bulgaarse seizoenarbeiders hebben beoogd, wordt in de bestreden beslissing niet expliciet verduidelijkt. Op het eerste gezicht is de uitbuiting die de bestreden beslissing in aanmerking neemt, het logement van de Bulgaren in erbarmelijke en mensonwaardige omstandigheden op zich. Dit lijkt geen vorm van mensenhandel uit te maken. Ook de nota van de verwerende partij lijkt er in de eerste plaats van uit te gaan dat het verlenen van huisvesting, als mensenhandel te beschouwen is, wanneer de verleende dienst in strijd is met de menselijke waardigheid. Dit blijkt hieruit dat de verwerende partij ter bewijs dat het doel van de verzoekers het verrichten van werk of het verlenen van diensten is in omstandigheden die in strijd zijn met de menselijke waardigheid, verwijst naar het verslag van 21 mei 2015 van de controleactie van 19 mei 2015, met foto’s. Dit verslag en de foto’s staven op het eerste gezicht alleen dat de omstandigheden waarin de arbeiders worden gehuisvest “bijzonder schrijnend en zondermeer ondermaats zijn, mensonwaardig zelfs”. De verzoekers lijken terecht te doen gelden dat er geen ernstige aanwijzingen van mensenhandel zijn zodat de bestreden beslissing niet rechtmatig op artikel 134quinquies van de nieuwe gemeentewet gebaseerd is geworden. Samenvatting 2 De verzoekers, die met een attest van de schuldbemiddelaar van 10 juni 2015 bewijzen een maandelijks leefgeld van slechts 692,65 euro te hebben, aan wie door het bureau voor juridische bijstand van de orde van advocaten te Tongeren de gedeeltelijke kosteloosheid is toegestaan en die voor de Raad van State het voordeel van de kosteloze rechtspleging kregen toegekend, moeten ten gevolge van de bestreden beslissing op een bijzonder korte tijd hun woning verlaten gedurende zes maanden. Dit verantwoordt voldoende de uiterst dringende noodzakelijkheid.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!