- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 1
- Artikel
- Het effect van communicatie tijdens organisatieverandering op onzekerheid, cynisme en scepsis in acht Nederlandse gemeenten.
Volume 2019 : 1
Editoriaal. Personeel en organisatie als basis voor verandering.
Het effect van communicatie tijdens organisatieverandering op onzekerheid, cynisme en scepsis in acht Nederlandse gemeenten.
De kracht van het netwerk. Een onderzoek naar de regierol van de stad Mechelen in het lokaal integratiebeleid.
Antecedenten van personeelsbeschikbaarheid: een analysekader toegepast binnen de Vlaamse overheid.
Wendbare overheid. Een evaluatie van de Vlaamse hervormingsagenda.
Editoriaal. Personeel en organisatie als basis voor verandering.
Het effect van communicatie tijdens organisatieverandering op onzekerheid, cynisme en scepsis in acht Nederlandse gemeenten.
De kracht van het netwerk. Een onderzoek naar de regierol van de stad Mechelen in het lokaal integratiebeleid.
Antecedenten van personeelsbeschikbaarheid: een analysekader toegepast binnen de Vlaamse overheid.
Wendbare overheid. Een evaluatie van de Vlaamse hervormingsagenda.
Jaar
2019
Volume
2019
Nummer
1
Pagina
5
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Referentie
M. JACOBS en D. DE NATRIS, “Het effect van communicatie tijdens organisatieverandering op onzekerheid, cynisme en scepsis in acht Nederlandse gemeenten.”, VTOM 2019, nr. 1, 5-18
Samenvatting
Een niet-succesvolle organisatieverandering is vaak het gevolg van weerstand tegen de desbetreffende verandering. Begrippen die bij deze weerstand een belangrijke rol spelen, zijn scepsis, cynisme en onzekerheid ten aanzien van de organisatieverandering. Er is echter nog niet veel onderzoek gedaan naar de relatie van communicatie met deze begrippen. De onderzoeksvraag luidde hier: leiden een verbeterd communicatieklimaat en een toegenomen kwaliteit van de informatie over de organisatieverandering diréct tot een lagere mate van scepsis en cynisme of índirect, via de mediërende variabele onzekerheid? Deze vraag is middels een enquête onder vijftig werknemers van een achttal Nederlandse gemeenten beantwoord. Het blijkt dat de communicatieklimaatdimensies participatie en support directe negatieve voorspellers zijn van de mate van cynisme. Daarnaast is er een indirect effect gevonden van de communicatieklimaatdimensie participatie op cynisme via de mediërende variabele onzekerheid. Tevens blijkt uit dit onderzoek dat onzekerheid een belangrijke voorspeller is van zowel cynisme als scepsis. Een opvallende conclusie van het onderzoek was dat de informatiekwaliteit een betere kwaliteit van de informatie over de organisatieverandering een significant positieve voorspeller is van de mate van onzekerheid. De onzekerheid neemt dus toe naarmate er sprake is van een hogere informatiekwaliteit. Dit onverwachte resultaat behoeft zeker nader onderzoek. De resultaten van dit onderzoek geven alvast meer inzicht in de mogelijkheden om cynisme en onzekerheid ten aanzien van een organisatieverandering te reduceren.