- Full text
- Journal
- Number 289
- Article
- Grondwettelijk Hof nr. 61/2014, 3 april 2014
Volume 2014 : 289
HvJ (4e k.) nr. C-435/12, 10 april 2014 (ACI Adam BV e.a. / Stichting de Thuiskopie, Stichting Onderhandelingen Thuiskopie vergoeding)
Privékopie mag, downloaden uit illegale bron niet
Grondwettelijk Hof nr. 61/2014, 3 april 2014
Una-viawet terug naar af
Minder verkeersdoden
Kinderbijslag: één wettelijk kader
DNA veroordeelden naar buitenland
Boek III WER in werking [Wetboek van economisch recht]
Homohuwelijk leidt dan toch niet tot veroordeling voor valsheid in geschrifte
Brussel 26 februari 2014
[Taaltip] Kille standaardbrief
Hof van Justitie vrijwaart gezinsleven van Unieburgers met 'derdelanders'
HvJ (Grote Kamer) nr. C-457/12, 12 maart 2014 (S. / Minister voor Immigratie, Integratie en Asiel en Minister voor Immigratie, Integratie en Asiel / G.)
Websites met onrechtmatige inhoud blokkeren mag, onder voorwaarden
HvJ (4e k.) nr. C-314/12, 27 maart 2014 (UPC Telekabel Wien / Constantin Film Verleih, Wega Filmproduktionsgesellschaft)
'Seksisme' symbolisch strafbaar gesteld
Internering: 'wetten genoeg, maar voer ze nu ook uit'
'Verhoor van verdachten kan beter altijd worden opgenomen'
Cassatie fluit hof van beroep terug in zaak de Croÿ
HvJ-mandaat Lenaerts verlengd
Nieuwe vennoten
Advocaat of notaris in districtsraad
Rechtsplegingsvergoeding RvS [Raad van State]
Bijzonder reglement NL-arbeidsrechtbank Brussel
Cass. (2e k.) AR P.13.1869.F, 30 april 2014 (Le procureur général près la Cour d'appel de Bruxelles, Etat belge / D.C.S., D.W.E. e.a.)
Politiek en justitie: veel beloven...? [overzicht van de belangrijkste justitievoorstellen]
'Nog te veel reflex om alles voor de strafrechter te brengen' [Beleidsplan van de nieuwe Antwerpse procureur-generaal]
Boek X wetboek economisch recht lost verwachtingen niet in
[Column] L'argent du beurre [politici en respect voor uitspraken van de rechtbank]
Seksisme afgeschaft! (samen met enkele grondrechten)
IGH nr. 148, 31 maart 2014 (Australië / Japan)
Schijnoverwinning in de strijd tegen de walvisjacht
Omgekeerde dwaling [Gerechtelijke dwalingen]
Onrust om onduidelijkheid [Overheveling justitiehuizen en hun personeelsdienst naar de gemeenschappen]
Minder zaken [Aantal hangende zaken bij de arbeidshoven gedaald]
Draaiboek [Draaiboek voor magistraten wat ze moeten doen bij een onrustwekkende verdwijning van een minderjarige]
Videorechtspraak
Pontius Pilatus
'Een voetballer is een bedrijf' [Jesse De Preter]
Commercieel gebruik van drones: bedreig(en)de vogels?
HvJ (4e k.) nr. C-435/12, 10 april 2014 (ACI Adam BV e.a. / Stichting de Thuiskopie, Stichting Onderhandelingen Thuiskopie vergoeding)
Privékopie mag, downloaden uit illegale bron niet
Grondwettelijk Hof nr. 61/2014, 3 april 2014
Una-viawet terug naar af
Minder verkeersdoden
Kinderbijslag: één wettelijk kader
DNA veroordeelden naar buitenland
Boek III WER in werking [Wetboek van economisch recht]
Homohuwelijk leidt dan toch niet tot veroordeling voor valsheid in geschrifte
Brussel 26 februari 2014
[Taaltip] Kille standaardbrief
Hof van Justitie vrijwaart gezinsleven van Unieburgers met 'derdelanders'
HvJ (Grote Kamer) nr. C-457/12, 12 maart 2014 (S. / Minister voor Immigratie, Integratie en Asiel en Minister voor Immigratie, Integratie en Asiel / G.)
Websites met onrechtmatige inhoud blokkeren mag, onder voorwaarden
HvJ (4e k.) nr. C-314/12, 27 maart 2014 (UPC Telekabel Wien / Constantin Film Verleih, Wega Filmproduktionsgesellschaft)
'Seksisme' symbolisch strafbaar gesteld
Internering: 'wetten genoeg, maar voer ze nu ook uit'
'Verhoor van verdachten kan beter altijd worden opgenomen'
Cassatie fluit hof van beroep terug in zaak de Croÿ
HvJ-mandaat Lenaerts verlengd
Nieuwe vennoten
Advocaat of notaris in districtsraad
Rechtsplegingsvergoeding RvS [Raad van State]
Bijzonder reglement NL-arbeidsrechtbank Brussel
Cass. (2e k.) AR P.13.1869.F, 30 april 2014 (Le procureur général près la Cour d'appel de Bruxelles, Etat belge / D.C.S., D.W.E. e.a.)
Politiek en justitie: veel beloven...? [overzicht van de belangrijkste justitievoorstellen]
'Nog te veel reflex om alles voor de strafrechter te brengen' [Beleidsplan van de nieuwe Antwerpse procureur-generaal]
Boek X wetboek economisch recht lost verwachtingen niet in
[Column] L'argent du beurre [politici en respect voor uitspraken van de rechtbank]
Seksisme afgeschaft! (samen met enkele grondrechten)
IGH nr. 148, 31 maart 2014 (Australië / Japan)
Schijnoverwinning in de strijd tegen de walvisjacht
Omgekeerde dwaling [Gerechtelijke dwalingen]
Onrust om onduidelijkheid [Overheveling justitiehuizen en hun personeelsdienst naar de gemeenschappen]
Minder zaken [Aantal hangende zaken bij de arbeidshoven gedaald]
Draaiboek [Draaiboek voor magistraten wat ze moeten doen bij een onrustwekkende verdwijning van een minderjarige]
Videorechtspraak
Pontius Pilatus
'Een voetballer is een bedrijf' [Jesse De Preter]
Commercieel gebruik van drones: bedreig(en)de vogels?
Year
2014
Volume
2014
Number
289
Page
2
Language
Dutch
Court
Grondwettelijk Hof - Cour Constitutionnelle - Arbitragehof - Cour d'Arbitrage, 03/04/2014
Reference
“Grondwettelijk Hof nr. 61/2014, 3 april 2014”, DJK 2014, nr. 289, 2
Recapitulation
Samenvatting 1 Het Hof vernietigt de artikelen 3, 4 en 14 van de wet van 20 september 2012 tot instelling van het ‘una via’-principe in de vervolging van overtredingen van de fiscale wetgeving tot verhoging van de fiscale penale boetes. De artikelen 3, 4 en 14 van de bestreden wet bepalen dat de opeisbaarheid van de fiscale geldboete of van de belastingverhoging uitgesproken tegen een belastingplichtige wordt geschorst vanaf het ogenblik dat het openbaar ministerie, tegen diezelfde belastingplichtige, de strafvordering instelt overeenkomstig artikel 460 WIB 1992 of artikel 74 BTW-Wetboek. Wanneer de onderzoeksgerechten, waarvoor de zaak aanhangig is gemaakt door het openbaar ministerie, een beschikking tot buitenvervolgingstelling aannemen, wordt een einde gemaakt aan de schorsing van de opeisbaarheid van de geldboeten en belastingverhogingen die tegen de belastingplichtige zijn uitgesproken. Omgekeerd, wanneer de belastingplichtige wordt verwezen naar de correctionele rechtbank door het openbaar ministerie of wegens de verwijzingsbeschikking van de raadkamer, worden de fiscale geldboeten en de belastingverhogingen definitief niet-opeisbaar. Hieruit volgt dat de zelfs definitieve uitspraak van een fiscale geldboete of van een belastingverhoging, tegen een belastingplichtige, niet ertoe leidt te beletten dat die persoon het voorwerp uitmaakt van daaruit voortvloeiende strafvervolgingen, of zelfs dat hij wordt verwezen naar een vonnisgerecht, zelfs wanneer de hem verweten feiten in wezen identiek zijn aan die waarvoor hij administratief is veroordeeld. De wetgever heeft het beginsel ‘non bis in idem’ dus geschonden door het het openbaar ministerie mogelijk te maken strafvervolgingen in te stellen (door een opsporingsonderzoek te openen of niet te sluiten of door de strafvordering op gang te brengen) tegen een persoon die reeds voor in wezen identieke feiten het voorwerp heeft uitgemaakt van een administratieve sanctie met een strafrechtelijk karakter die definitief is geworden, alsook door toe te staan dat die persoon, wegens in wezen identieke feiten wordt verwezen naar een strafgerecht, of, indien voor dat rechtscollege reeds een zaak aanhangig is gemaakt, door dat laatste toe te staan het onderzoek van de zaak voort te zetten. Hieruit volgt dat de artikelen 3, 4 en 14 van de bestreden wet in strijd zijn met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet. Samenvatting 2 De bepaling die een procedure invoert dankzij welke het openbaar ministerie en de belastingadministratie overleg plegen over de repressieve weg (strafrechtelijke of administratieve) die het meest geschikt is in een bijzonder dossier van fiscale fraude, past binnen de beoordelingsruimte die art. 151, §1 Gw aan de wetgever laat. Zij ontneemt het openbaar ministerie niet het recht om al dan niet vervolgingen in te stellen. Samenvatting 3 Alleen de fiscale misdrijven die worden gepleegd met bedrieglijk opzet of met het oogmerk om te schaden, kunnen het voorwerp uitmaken van zowel strafrechtelijke vervolgingen als een administratieve sanctie, zodat alleen de belastingplichtigen die verdacht worden van fiscale fraude kunnen worden geconfronteerd met een onzekerheid ten aanzien van de repressieve weg (strafrechtelijk of administratief) die te hunnen aanzien zal worden gevolgd. De wetgever kan niet worden verweten geen algemene en abstracte verdeling te hebben ingevoerd van de soorten fiscale fraude die tot de bevoegdheid van hetzij de belastingadministratie, hetzij het openbaar ministerie behoren. Hij heeft art. 10 en 11 Gw. niet geschonden, aangezien voor alle belastingplichtigen die worden verdacht van fiscale fraude op dezelfde wijze een keuze moet worden gemaakt met betrekking tot de te volgen repressieve weg.
Dear visitor
This page is reserved for Jurisquare members.
If you already are a member, please click the 'Log in' button below. If you would like to become a member, please click the 'Subscribe' button below. You can have access to the largest legal library in Belgium from € 422,57(VAT excl.) onwards!