Volume 2014 : 4
EDITORIAAL. De blijvende actualiteit van het goeddeels vergeten art. 24, § 3, 2de lid Gw.
... En nog maar eens het inschrijvingsrecht!
De keuze voor levensbeschouwelijk onderricht in officiële scholen in de Franse Gemeenschap beoordeeld door het Grondwettelijk Hof.
De pedagogische begeleidingsdiensten: van het ontstaan tot de evaluatie van 25 jaar uitbouw en werking.
Internationale ontwikkelingen in kwaliteitszorg (2005-2015).
Dualisering, onderwijs en welvaartsstaat.
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf. De transitie naar superdiversiteit als uitdaging voor hoger onderwijs.
De lange weg van de niet-confessionele zedenleer. Overwegingen bij het arrest van het Grondwettelijk Hof nr. 34/2015 van 12 maart 2015.
Onderwijsongelijkheid evidence-based aanpakken: eentalige taalremediëring of meertalige taalvalorisering?
Afstemming tussen het secundair onderwijs en de arbeidsmarkt.
RECHTSPRAAKOVERZICHT (TORB 2014-15, nr. 4).
EDITORIAAL. De blijvende actualiteit van het goeddeels vergeten art. 24, § 3, 2de lid Gw.
... En nog maar eens het inschrijvingsrecht!
De keuze voor levensbeschouwelijk onderricht in officiële scholen in de Franse Gemeenschap beoordeeld door het Grondwettelijk Hof.
De pedagogische begeleidingsdiensten: van het ontstaan tot de evaluatie van 25 jaar uitbouw en werking.
Internationale ontwikkelingen in kwaliteitszorg (2005-2015).
Dualisering, onderwijs en welvaartsstaat.
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf. De transitie naar superdiversiteit als uitdaging voor hoger onderwijs.
De lange weg van de niet-confessionele zedenleer. Overwegingen bij het arrest van het Grondwettelijk Hof nr. 34/2015 van 12 maart 2015.
Onderwijsongelijkheid evidence-based aanpakken: eentalige taalremediëring of meertalige taalvalorisering?
Afstemming tussen het secundair onderwijs en de arbeidsmarkt.
RECHTSPRAAKOVERZICHT (TORB 2014-15, nr. 4).
Year
2014
Volume
2014
Number
4
Page
36
Language
Dutch
Court
Reference
L. BOLLAERT, “Internationale ontwikkelingen in kwaliteitszorg (2005-2015).”, T.O.R.B. 2014-15, nr. 4, 36-52
Recapitulation
Op de ministeriële Bolognaconferentie in Yerevan in mei 2015 staat kwaliteitszorg (KZ) opnieuw hoog op de agenda. Sinds de oorspronkelijke Europese Standaarden en Richtlijnen (2005) is duidelijk dat KZ een van de belangrijkste verwezenlijkingen is in de Europese hogeronderwijsruimte. Nochtans is nog een weg af te leggen. Dat komt o.a. tot uiting in de herziene Europese Standaarden (2015). Momenteel is, niet enkel in Vlaanderen en Nederland, ook een beweging van opleidingsniveau naar instellingsniveau vast te stellen, in het kader van bezuinigingen en vermindering van administratieve planlast. De belangrijkste wijzigingen sinds 2005 kunnen op 4 assen worden geplaatst. De eerste as is precies die van de scope van KZ. Die hangt samen met een focus op de essentie van de cocreatie van kwaliteit en met de ontwikkelingsfases van de KZ. Onderliggend voltrekt zich een paradigmashift waarin kwaliteit gedefinieerd wordt als de toegevoegde waarde tussen input en resultaat. De 2de as is de rol van de leerresultaten in de KZ, al dan niet gelinkt met de kwalificatieraamwerken en de beoordeling van de werkelijk verworven leerresultaten. De toegenomen behoefte aan de transversale competenties van de 21ste eeuw komt daarbij op de voorgrond gelet op de globalisering van de kennismaatschappij. Ook de 3de as, die van de generieke en open formulering van standaarden en indicatoren, is rechtstreeks verbonden aan de mate van vertrouwen in de kwaliteit van het hoger onderwijs. Ten slotte wordt ook de dimensie van de kwaliteitscultuur meer en meer erkend. Deze thema's vormen in de nabije toekomst een belangrijk gegeven, vooral ook in de merkbare internationalisering van de KZ.
Dear visitor
This page is reserved for Jurisquare members.
If you already are a member, please click the 'Log in' button below. If you would like to become a member, please click the 'Subscribe' button below. You can have access to the largest legal library in Belgium from € 422,57(VAT excl.) onwards!