Volume 2021 : 3
La directive (UE) 2019/1152 du 20 juin 2019 relative à des conditions de travail transparentes et prévisibles: enjeux pour le travail atypique en Belgique.
Veiligheid en gezondheid in noodsituaties. Een doorlichting van de welzijnsreglementering voor wat betreft brandweer, politie, civiele bescherming en defensie ingezet tijdens noodsituaties in België.
Ter informatie - A titre d'information (TSR / RDS 2021-3).
La directive (UE) 2019/1152 du 20 juin 2019 relative à des conditions de travail transparentes et prévisibles: enjeux pour le travail atypique en Belgique.
Veiligheid en gezondheid in noodsituaties. Een doorlichting van de welzijnsreglementering voor wat betreft brandweer, politie, civiele bescherming en defensie ingezet tijdens noodsituaties in België.
Ter informatie - A titre d'information (TSR / RDS 2021-3).
Year
2021
Volume
2021
Number
3
Page
525
Language
Dutch
Court
Reference
B. VANCLOOSTER en W. HARDYNS, “Veiligheid en gezondheid in noodsituaties. Een doorlichting van de welzijnsreglementering voor wat betreft brandweer, politie, civiele bescherming en defensie ingezet tijdens noodsituaties in België.”, TSR_RDS 2021, nr. 3, 525-583
Recapitulation
De Europese Kaderrichtlijn 89/391/EEG van 12 juni 1989 diende als basis voor de Belgische welzijnsreglementering. Zowel de EU als België maakt gewag van de specificiteit van brandweer, politie, civiele bescherming en defensie. Deze bijdrage geeft de resultaten weer van een doorlichting van de omzetting van de EU-regelgeving naar Belgisch recht gezien vanuit het standpunt van deze vier werkgevers. Er wordt aangetoond dat de Belgische wetgeving ruimer en strenger is dan wat Europa eist. Dit zorgt voor praktische problemen in noodsituaties, bijvoorbeeld op het vlak van de systematische risicobeheersing. Er wordt ook vastgesteld dat de vakliteratuur die het doen en laten in de interventiezone beschrijft op haar beurt, wanneer het over aan veiligheid en gezondheid van de werknemers gerelateerde onderwerpen gaat, niet refereert aan de welzijnsreglementering. Ten slotte wordt aangetoond dat sommige EU-lidstaten voor een minder strenge omzetting van de Kaderrichtlijn hebben gekozen en hierbij meer begrip tonen voor de specificiteit van de zogenaamde "interveniërende disciplines". Op het einde van deze bijdrage volgt een reeks aanbevelingen. *** *** *** La directive-cadre européenne 89/391/CEE du 12 juin 1989 a servi de base à la réglementation belge en matière de bien-être au travail. L'Union européenne et la Belgique mentionnent toutes les deux la spécificité des pompiers, de la police, de la protection civile et de la défense. Le présent article rapporte les résultats d'une analyse de la transposition de la législation européenne en droit belge du point de vue de ces quatre employeurs. Il montre que la législation belge est plus étendue et plus stricte que ce que l'Europe exige. Cela crée des problèmes pratiques dans les situations d'urgence, par exemple dans le domaine de la gestion systématique des risques. On constate également que la littérature professionnelle décrivant les activités dans la zone d'intervention ne se réfère pas, à son tour, à la réglementation du bien-être au travail lorsqu'elle traite de questions liées à la santé et à la sécurité des travailleurs. Enfin, il apparaît que certains États membres de l'Union européenne ont opté pour une transposition moins rigoureuse de la directive-cadre, montrant ainsi une meilleure compréhension de la spécificité des "disciplines intervenantes". Une série de recommandations est présentée à la fin de cette contribution.
Dear visitor
This page is reserved for Jurisquare members.
If you already are a member, please click the 'Log in' button below. If you would like to become a member, please click the 'Subscribe' button below. You can have access to the largest legal library in Belgium from € 422,57(VAT excl.) onwards!