Volume 2017 : 2
Recente wijzigingen aan de RMI-Wet
Het decreet integraal handelsvestigingsbeleid. Een (r)evolutie
Nieuwe regelgeving voor de re-integratie van arbeidsongeschikte personeelsleden. Toelichting en kanttekening bij de toepassing op het (lokaal) overheidspersoneel
RvS (10e k.) nr. 233.760, 5 februari 2016 (bvba HS-Trading / Gemeente Maasmechelen)
RvS (10e k.) nr. 233.767, 6 februari 2016 (bvba Kings, Jean-Paul Moreels / Stad Aalst)
RvS (10e k.) nr. 235.518, 15 juli 2016 (bvba Ramses / Burgemeester van de stad Vilvoorde)
RvS (10e k.) nr. 235.738, 13 september 2016 (vzw Desk, Natascha Roek / Gemeente Maldegem)
RvS (10e k.) nr. 235.786, 16 september 2016 (bvba Noxx Antwerp / Stad Antwerpen)
RvS (10e k.) nr. 235.805, 20 september 2016 (vzw Koerdisch Instituut, Derwich Ferho / Stad Brussel)
RvS (10e k.) nr. 236.053, 11 oktober 2016 (bvba Kasar / Stad Vilvoorde)
Cass. (1e k.) AR F.15.0026.N, 10 februari 2017 (stad B. / NV R.)
Gent (5e k.) nr. 2015/AR/541, 27 september 2016
Gent (5e k.) nr. 2015/AR/2264, 27 september 2016
De belasting op tweede verblijven: 'plus ça change, plus c’est la même chose...'
RvS (10e k.) nr. 235.808, 20 september 2016 (Elisabeth Matthijs, Francis Verrone, Lien Vanassche, Axelle Lecocq / Vlaams Gewest)
RvS (10e k.) nr. 236.368, 8 november 2016 (nv Groothandel K.V.S. Dilsen, nv Installiebedrijf K.V.S. Dilsen thans de nv Aega / Stad Dilsen-Stokkem)
RvS (10e k.) nr. 236.757, 13 december 2016 (BVBA Gova Meubelen / Vlaamse Gewest)
Geen lichte, maar volwaardige planologische toets vereist bij een handelsvestigingsvergunning
RvS (10e k.) nr. 237.338, 10 februari 2017 (Eddy Timmermans / Gemeente Pepingen)
Structurele onbestuurbaarheid: de remedie is erger dan de kwaal
RvS (10e k.) nr. 237.482, 23 februari 2017 (Veerle Baeyens, Astrid De Winne / Gemeente Haaltert)
Recente wijzigingen aan de RMI-Wet
Het decreet integraal handelsvestigingsbeleid. Een (r)evolutie
Nieuwe regelgeving voor de re-integratie van arbeidsongeschikte personeelsleden. Toelichting en kanttekening bij de toepassing op het (lokaal) overheidspersoneel
RvS (10e k.) nr. 233.760, 5 februari 2016 (bvba HS-Trading / Gemeente Maasmechelen)
RvS (10e k.) nr. 233.767, 6 februari 2016 (bvba Kings, Jean-Paul Moreels / Stad Aalst)
RvS (10e k.) nr. 235.518, 15 juli 2016 (bvba Ramses / Burgemeester van de stad Vilvoorde)
RvS (10e k.) nr. 235.738, 13 september 2016 (vzw Desk, Natascha Roek / Gemeente Maldegem)
RvS (10e k.) nr. 235.786, 16 september 2016 (bvba Noxx Antwerp / Stad Antwerpen)
RvS (10e k.) nr. 235.805, 20 september 2016 (vzw Koerdisch Instituut, Derwich Ferho / Stad Brussel)
RvS (10e k.) nr. 236.053, 11 oktober 2016 (bvba Kasar / Stad Vilvoorde)
Cass. (1e k.) AR F.15.0026.N, 10 februari 2017 (stad B. / NV R.)
Gent (5e k.) nr. 2015/AR/541, 27 september 2016
Gent (5e k.) nr. 2015/AR/2264, 27 september 2016
De belasting op tweede verblijven: 'plus ça change, plus c’est la même chose...'
RvS (10e k.) nr. 235.808, 20 september 2016 (Elisabeth Matthijs, Francis Verrone, Lien Vanassche, Axelle Lecocq / Vlaams Gewest)
RvS (10e k.) nr. 236.368, 8 november 2016 (nv Groothandel K.V.S. Dilsen, nv Installiebedrijf K.V.S. Dilsen thans de nv Aega / Stad Dilsen-Stokkem)
RvS (10e k.) nr. 236.757, 13 december 2016 (BVBA Gova Meubelen / Vlaamse Gewest)
Geen lichte, maar volwaardige planologische toets vereist bij een handelsvestigingsvergunning
RvS (10e k.) nr. 237.338, 10 februari 2017 (Eddy Timmermans / Gemeente Pepingen)
Structurele onbestuurbaarheid: de remedie is erger dan de kwaal
RvS (10e k.) nr. 237.482, 23 februari 2017 (Veerle Baeyens, Astrid De Winne / Gemeente Haaltert)
Year
2017
Volume
2017
Number
2
Page
110
Language
Dutch
Court
Raad van State - Conseil d’Etat, 13/09/2016
Reference
“RvS (10e k.) nr. 235.738, 13 september 2016 (vzw Desk, Natascha Roek / Gemeente Maldegem)”, TVGEM 2017, nr. 2, 110-112
Recapitulation
Samenvatting 1 Aangezien de beslissing tot inbeslagname slechts een voorlopige beslissing is, heeft de burgemeester ze op 25 maart 2016 voltooid door in een vervolgbeslissing de bestemming van de in beslaggenomen hond te bepalen en namelijk te beslissen dat hij geëuthanaseerd moet worden. Met deze vervolgbeslissing wil de burgemeester veilig stellen dat de hond niet meer ter beschikking van tweede verzoekster wordt gesteld en opnieuw slachtoffers maakt in Maldegem. Vooralsnog worden de verzoeksters niet gevolgd waar zij doen gelden dat de burgemeester tot de beslissing van 25 maart 2016 niet bevoegd is omdat de hond, die zich actueel in Gent bevindt, zal worden overgebracht naar een opvangcentrum te Molenstede met het oog op heropvoeding op kosten van de eerste verzoekster (die sinds 8 maart 2016 de eigenares is van het dier), zodat er geen aanleiding meer zal bestaan tot hinderlijke voorvallen en de hond niet meer zal terugkeren naar het grondgebied van de gemeente. Door het beslag van 5 februari 2016 is de hond overeenkomstig het bepaalde in artikel 30 wet politieambt aan de tweede verzoekster onttrokken “die er niet langer vrij kan over beschikken”. Zij kon op het eerste gezicht dan ook bezwaarlijk op 8 maart 2016 “van elk recht op het dier” afstand doen ten voordele van de eerste verzoekster en haar toestaan er “vrij over [te] beschikken”. Dergelijke maatregel maakt geen disproportionele inmenging in het recht op bescherming van de eigendom uit (art. 1 eerste aanvullende protocol EVRM). Samenvatting 2 De bestreden beslissingen maken toepassing van artikel 30 van de Wet van 5 augustus 1992 'op het politieambt' en de artikelen 133 en 135, § 2, van de Nieuwe Gemeentewet. Overeenkomstig artikel 30 van de Wet van 5 augustus 1992 'op het politieambt' kunnen voorwerpen en dieren die een gevaar betekenen voor het leven en de lichamelijke integriteit van de personen, in een voor het publiek toegankelijke plaats, met het oog op de handhaving van de openbare rust aan de eigenaar, bezitter of houder onttrokken worden, die er niet langer vrij over kan beschikken, zolang zulks met het oog op de handhaving van de openbare rust vereist is. Nog volgens het artikel worden de bij bestuurlijke maatregel in beslag genomen voorwerpen gedurende zes maanden ter beschikking gehouden van de houder, bezitter of eigenaar, tenzij het om dwingende redenen van openbare veiligheid gerechtvaardigd is om ze onmiddellijk te vernietigen. In de memorie van toelichting bij het ontwerp dat tot de Wet van 5 augustus 1992 'op het politieambt' heeft geleid (Parl.St. Kamer, 1990-91, 1637/1, 53) wordt ter zake onder meer vermeld: "De inbeslagneming is een dwangmaatregel waardoor een overheid of een politieambtenaar een of ander goed onttrekt aan de vrije beschikking van zijn eigenaar of bezitter. Een dergelijke inbeslagneming kan bestuurlijk of gerechtelijk zijn. [...] Deze inbeslagneming beoogt het tijdelijk onttrekken van deze goederen aan de beschikking van een persoon. In die gevallen zullen deze goederen op aanvraag worden teruggegeven [...] aan de betrokken persoon. In bepaalde uitzonderlijke gevallen kan de bestuurlijke overheid de onmiddellijke vernietiging van bepaalde inbeslaggenomen goederen bevelen, bijvoorbeeld van giftige of besmette goederen." Artikel 135, § 2, van de Nieuwe Gemeentewet draagt de gemeenten op ten behoeve van de inwoners te voorzien in een goede politie, onder meer over de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen. Artikel 133 belast de burgemeester met de uitvoering van onder andere de politiewetten, inbegrepen artikel 135, § 2, van de Nieuwe Gemeentewet. Uit artikel 133 iuncto artikel 135, § 2, volgt op het eerste gezicht dan ook dat de burgemeester alle individuele uitvoeringsmaatregelen mag nemen die nodig zijn om in de gemeente de openbare veiligheid en rust te handhaven.
Dear visitor
This page is reserved for Jurisquare members.
If you already are a member, please click the 'Log in' button below. If you would like to become a member, please click the 'Subscribe' button below. You can have access to the largest legal library in Belgium from € 422,57(VAT excl.) onwards!