Volume 2015 : 3
Editoriaal. Plannen maken.
Center of Government: van theorie tot praktijk. De case van het Departement Kanselarij en Bestuur binnen de Vlaamse overheid.
De beleids- en beheerscyclus: zes stellingen over strategische en prestatie-informatie in de meerjarenplannen van gemeenten, OCMW's en provincies.
Politiek draagvlak voor het strategisch meerjarenplan uit BBC bij Vlaamse lokale besturen.
Waarom Vlaamse gemeenten (voorlopig weinig of niet) vrijwillig online rapporteren over hun performantie: een verkennend onderzoek.
Beleidsimplicaties van megatrends. Met een illustratie voor het systeem ruimtelijke ordening.
De impact van de performance audits van het Rekenhof. Survey bij ambtenaren van de federale overheid.
Editoriaal. Plannen maken.
Center of Government: van theorie tot praktijk. De case van het Departement Kanselarij en Bestuur binnen de Vlaamse overheid.
De beleids- en beheerscyclus: zes stellingen over strategische en prestatie-informatie in de meerjarenplannen van gemeenten, OCMW's en provincies.
Politiek draagvlak voor het strategisch meerjarenplan uit BBC bij Vlaamse lokale besturen.
Waarom Vlaamse gemeenten (voorlopig weinig of niet) vrijwillig online rapporteren over hun performantie: een verkennend onderzoek.
Beleidsimplicaties van megatrends. Met een illustratie voor het systeem ruimtelijke ordening.
De impact van de performance audits van het Rekenhof. Survey bij ambtenaren van de federale overheid.
Année
2015
Volume
2015
Numéro
3
Page
83
Langue
Néerlandais
Juridiction
Référence
I. STRUYF, “Beleidsimplicaties van megatrends. Met een illustratie voor het systeem ruimtelijke ordening.”, VTOM 2015, nr. 3, 83-102
Résumé
Dit artikel bespreekt de beleidsimplicaties van megatrends, nu al zichtbare, langdurige ontwikkelingen met een zeer brede reikwijdte die ingrijpende, verstrekkende gevolgen hebben voor de samenleving en het leefmilieu in Vlaanderen. Zulke ontwikkelingen op macroschaal bepalen sterk het handelen van actoren in maatschappelijke systemen, zoals bijvoorbeeld het systeem dat voor de inrichting van de fysieke ruimte zorgt (de ruimtelijke ordening). Eerst komen zes voor het (milieu)beleid relevante megatrends aan bod: veranderende demografische evenwichten, versnelde technologische ontwikkelingen, toenemende tekorten aan grondstoffen en hulpbronnen, toenemende multipolariteit, klimaatverandering en toenemende kwetsbaarheid van systemen. Dan wordt ingegaan op de kanalen waarlangs de megatrends doorwerken in Vlaanderen, namelijk de vier maatschappelijke systemen ruimtelijke ordening, mobiliteit, energie en productie en consumptie. Deze systemen bieden ook handvatten om gepast met de uitdagingen van megatrends om te gaan. Het beleid moet immers interveniëren om onder invloed van megatrends deze systemen op de lange termijn duurzaam en veerkrachtig te helpen maken. Om overheidsinterventie vorm te geven en te kaderen worden vervolgens vijf strategische kernprocessen aangereikt als 'tools' in het kader van toekomstverkenningen3: horizonscanning, integrale systeemanalyse, scenario-ontwikkeling, langetermijnvisievorming en transitiegovernance. Overheden kunnen bij hun interventies bepaalde bijkomende nieuwe rollen opnemen. Deze vijf kernprocessen en het opnemen van die rollen kunnen op hun beurt best door een aantal generieke processen en voorwaarden ondersteund worden. Ten slotte worden de vijf kernprocessen geïllustreerd met een beschrijving voor het systeem van ruimtelijke ordening.