Volume 2019 : 4
Editoriaal. De digitale overheid
Een hernieuwde kijk op bestuursparadigma's. De federale overheid en Digital Era Governance
De digitale governance van Vlaanderen
Artificiële intelligentie bij de overheid. Opportuniteiten en uitdagingen vanuit ethisch-juridisch perspectief
Lokale Besluiten als geLinkte Open Data (LBLOD)
"Digitaal betekent samenwerken". Interview met Barbara Van den Haute, administrateur-generaal van Informatie Vlaanderen
Editoriaal. De digitale overheid
Een hernieuwde kijk op bestuursparadigma's. De federale overheid en Digital Era Governance
De digitale governance van Vlaanderen
Artificiële intelligentie bij de overheid. Opportuniteiten en uitdagingen vanuit ethisch-juridisch perspectief
Lokale Besluiten als geLinkte Open Data (LBLOD)
"Digitaal betekent samenwerken". Interview met Barbara Van den Haute, administrateur-generaal van Informatie Vlaanderen
Année
2019
Volume
2019
Numéro
4
Page
23
Langue
Néerlandais
Juridiction
Référence
S. WOUTERS e.a., “De digitale governance van Vlaanderen”, VTOM 2019, nr. 4, 23-42
Résumé
De digitalisering van de overheid heeft zich sinds haar conceptie meer en meer als een permanent en belangrijk beleidsthema gevestigd. De bestuursperiode 2014-2019 werd gekenmerkt door een hervorming van de governance van de digitale Vlaamse overheid, die inzette op de consolidatie van instanties en de integratie van de voornaamste coördinatiestructuren, binnen een algemene heroriëntatie van de bestuurlijke organisatie van de Vlaamse overheid.
Binnen dit artikel beschrijven en analyseren we de governance van de digitale Vlaamse overheid in deze periode, waarbij we kijken naar de coördinatiecapaciteit van de Vlaamse overheid om een gecoördineerd e-government te bewerkstelligen. De dataverzameling steunt op een kwalitatieve onderzoeksaanpak, waarbij een documentenanalyse van beleidsdocumenten, wet- en regelgeving en literatuur centraal staat, ondersteund door interviews.
De coördinatie van het beleid inzake digitale overheid berust in grote mate op sturing van het politieke niveau naar de administratie toe, waarbij de eerste de krijtlijnen en het kader van de samenwerking uitzet, dat door de tweede in onderling overleg via het netwerkmechanisme wordt voorbereid of geïmplementeerd. Op administratief niveau is vanuit het netwerkmechanisme een horizontale coördinerende rol weggelegd voor de nieuwe centrale agentschappen Informatie Vlaanderen en Het Facilitair Bedrijf, zowel binnen als buiten het stuurorgaan Vlaams Informatie- en ICT-beleid, dat vertegenwoordigers van de Vlaamse en lokale overheden formeel bijeenbrengt met het oog op een gezamenlijke coördinatie van het gemeenschappelijke beleid. De adoptie van digitale bouwblokken (gedeelde informatiesystemen) steunt op een combinatie van coördinatie-instrumenten.
Belangrijke uitdagingen situeren zich voornamelijk op het vlak van coördinatie. Met name (1) op het vlak van metagovernance, met een doeltreffende combinatie van coördinatie-instrumenten, gelet op de doelstellingen en principes van de digitale overheid, en (2) de zoektocht naar een evenwicht tussen coördinatie en maatwerk in een administratie die sterk beïnvloed wordt door de interbestuurlijke conceptualisering en ontwikkeling op het vlak van e-government.