- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 4
- Artikel
- CASSATION – Effets – Renvoi après cassation – En matière civilePRATIQUES DU MARCHE – Information du marché – Promotions sur les prix – Liquidations ou soldes – Période d'attente
Volume 2014 : 4
Le Code de droit économique – Survol du contenu et des principales nouveautés
TUSSENPERSONEN (HANDEL) – Handelsagentuur – Verjaring – Vordering onderworpen aan een termijn of een voorwaarde
INTERMEDIAIRES COMMERCIAUX – Franchise – Information précontractuelle – Arbitrage – Clause d'arbitrage – Champ d'application – Renonciation implicite – Médiation – Compétence des tribunaux de l'ordre judiciaire
PRATIQUES DU MARCHE – Information du marché – Publicité – Publicité comparative – Comparaison des prix: conditions
Prijsvergelijkingen in de detailhandel: ze moeten niet altijd up-to-date zijn
CASSATION – Effets – Renvoi après cassation – En matière civilePRATIQUES DU MARCHE – Information du marché – Promotions sur les prix – Liquidations ou soldes – Période d'attente
“Much ado about nothing”? Een nieuwe etappe in de justitiële saga rond de sperperiodes
INTERMEDIAIRES COMMERCIAUX – Agent commercial – Manquement grave – Violation d'une obligation d'exclusivité
Le Code de droit économique – Survol du contenu et des principales nouveautés
TUSSENPERSONEN (HANDEL) – Handelsagentuur – Verjaring – Vordering onderworpen aan een termijn of een voorwaarde
INTERMEDIAIRES COMMERCIAUX – Franchise – Information précontractuelle – Arbitrage – Clause d'arbitrage – Champ d'application – Renonciation implicite – Médiation – Compétence des tribunaux de l'ordre judiciaire
PRATIQUES DU MARCHE – Information du marché – Publicité – Publicité comparative – Comparaison des prix: conditions
Prijsvergelijkingen in de detailhandel: ze moeten niet altijd up-to-date zijn
CASSATION – Effets – Renvoi après cassation – En matière civilePRATIQUES DU MARCHE – Information du marché – Promotions sur les prix – Liquidations ou soldes – Période d'attente
“Much ado about nothing”? Een nieuwe etappe in de justitiële saga rond de sperperiodes
INTERMEDIAIRES COMMERCIAUX – Agent commercial – Manquement grave – Violation d'une obligation d'exclusivité
Jaar
2014
Volume
2014
Nummer
4
Pagina
394
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Antwerpen, Hof van Beroep - Cour d'Appel, 06/02/2014
Referentie
J. STUYCK, “CASSATION – Effets – Renvoi après cassation – En matière civilePRATIQUES DU MARCHE – Information du marché – Promotions sur les prix – Liquidations ou soldes – Période d'attente”, RDC-TBH 2014, nr. 4, 394-400
Samenvatting
Na een eerste verwijzing is de appelrechter vrij om, autonoom van het cassatiearrest, tot een beslissing te komen omtrent de geformuleerde rechtsvraag. De vernietiging van een beslissing door het Hof van Cassatie verbiedt de rechter op verwijzing niet om zich aan te sluiten bij de feitelijke beoordeling van de gegevens van de zaak door het gerecht waarvan de beslissing werd vernietigd. Behalve in het geval dat bij artikel 1120 Ger.W. is bepaald, verbiedt zij hem evenmin om in rechte overeenkomstig de vernietigde beslissing uitspraak te doen.
Enkel de nationale wettelijke bepalingen die niet de consumenten beschermen doch “alleen” de economische belangen van concurrenten schaden of betrekking hebben op transacties tussen kooplieden, zijn van de personele werkingssfeer van de richtlijn nr. 2005/29/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2005 betreffende oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens de consumenten uitgesloten. De richtlijn is derhalve niet van toepassing indien de bescherming van de consument in generlei zin gebaat is bij de nationale wettelijke bepaling, zelfs indien de nationale wetgever de bescherming van de consument heeft opgegeven als (één der) doelstelling(en) van de wet.
Nu artikel 53, § 1 WHPC, ondanks de door de nationale wetgever aangevoerde dubbele doelstelling, er in werkelijkheid enkel toe strekt de concurrentiële relaties tussen de handelaars te regelen en, gelet op de overige garanties door de WHPC geboden, niet effectief bijdraagt tot de consumentenbescherming, valt deze bepaling buiten het toepassingsgebied van de richtlijn.
Opdat er sprake kan zijn van een aankondiging van een prijsvermindering in de zin van artikel 42 WHPC moet de aankondiging een publiek karakter hebben. Onder publiek karakter moet worden verstaan de omstandigheid dat de verkoper zich richt tot hetzij consumenten in het algemeen, hetzij zijn bestaande cliënteel of een categorie ervan. Dat een geselecteerd deel van de klanten een persoonlijke brief ontvangt doet geen afbreuk aan het publieke karakter van de aangekondigde prijsverminderingen.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!