- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 4
- Artikel
- PRATIQUES DU MARCHE – Information du marché – Publicité – Publicité comparative – Comparaison des prix: conditions
Volume 2014 : 4
Le Code de droit économique – Survol du contenu et des principales nouveautés
TUSSENPERSONEN (HANDEL) – Handelsagentuur – Verjaring – Vordering onderworpen aan een termijn of een voorwaarde
INTERMEDIAIRES COMMERCIAUX – Franchise – Information précontractuelle – Arbitrage – Clause d'arbitrage – Champ d'application – Renonciation implicite – Médiation – Compétence des tribunaux de l'ordre judiciaire
PRATIQUES DU MARCHE – Information du marché – Publicité – Publicité comparative – Comparaison des prix: conditions
Prijsvergelijkingen in de detailhandel: ze moeten niet altijd up-to-date zijn
CASSATION – Effets – Renvoi après cassation – En matière civilePRATIQUES DU MARCHE – Information du marché – Promotions sur les prix – Liquidations ou soldes – Période d'attente
“Much ado about nothing”? Een nieuwe etappe in de justitiële saga rond de sperperiodes
INTERMEDIAIRES COMMERCIAUX – Agent commercial – Manquement grave – Violation d'une obligation d'exclusivité
Le Code de droit économique – Survol du contenu et des principales nouveautés
TUSSENPERSONEN (HANDEL) – Handelsagentuur – Verjaring – Vordering onderworpen aan een termijn of een voorwaarde
INTERMEDIAIRES COMMERCIAUX – Franchise – Information précontractuelle – Arbitrage – Clause d'arbitrage – Champ d'application – Renonciation implicite – Médiation – Compétence des tribunaux de l'ordre judiciaire
PRATIQUES DU MARCHE – Information du marché – Publicité – Publicité comparative – Comparaison des prix: conditions
Prijsvergelijkingen in de detailhandel: ze moeten niet altijd up-to-date zijn
CASSATION – Effets – Renvoi après cassation – En matière civilePRATIQUES DU MARCHE – Information du marché – Promotions sur les prix – Liquidations ou soldes – Période d'attente
“Much ado about nothing”? Een nieuwe etappe in de justitiële saga rond de sperperiodes
INTERMEDIAIRES COMMERCIAUX – Agent commercial – Manquement grave – Violation d'une obligation d'exclusivité
Jaar
2014
Volume
2014
Nummer
4
Pagina
378
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Brussel, Hof van Beroep - Cour d'Appel, 29/01/2013
Referentie
J. STUYCK, “PRATIQUES DU MARCHE – Information du marché – Publicité – Publicité comparative – Comparaison des prix: conditions”, RDC-TBH 2014, nr. 4, 378-393
Samenvatting
Bij de beoordeling van vergelijkende reclame ten aanzien van de consument kunnen in de beoordeling ervan, wat het misleidende karakter betreft, geen strengere criteria worden betrokken dan deze van de artikelen 88 tot 91 WMPC (misleidende handelspraktijken jegens consumenten). Artikel 96 (misleidende reclame jegens andere personen dan consumenten) is hierop niet van toepassing.
Teneinde het misleidende karakter van vergelijkende reclame jegens consumenten te beoordelen waarbij gewag gemaakt wordt van prijzen die goedkoper zijn dan de laagste prijzen bij een concurrent, moet de rechter nagaan of die reclame bij de gemiddelde, d.w.z. redelijke geïnformeerde, omzichtige en oplettende consument tot wie deze reclame gericht is, de indruk wekt of kan wekken dat die bewering betrekking heeft op een algemeen niveau van prijzen op grond van een representatieve korf. Dit is in casu niet het geval, gelet op de feitelijke omstandigheden van het geval, daaronder begrepen de verwijzing naast de slogan op de folder, middels een asterisk, naar een lijst op de website van de adverteerder met de concrete producten waarop de bewering slaat en de duidelijke aanduiding van die producten op de winkelrekken.
Wanneer prijzen van eigen producten worden vergeleken met producten van een concurrent is het op zich niet verboden om uit te gaan van een prijs die door de concurrent effectief werd gehanteerd, zelfs al is deze prijs bij het voeren van de reclame mogelijk reeds geëvolueerd. De gemiddelde consument is er zich van bewust dat een warenhuisketen, die prijsvergelijkende reclame voert, niet kan garanderen dat de prijs van de concurrent dezelfde is gebleven op het ogenblik waarop de reclame wordt verspreid, noch dat de reclame onmiddellijk wordt aangepast of verwijderd, indien de concurrent overgaat tot een prijsverlaging.
Eisen dat de in de prijsvergelijking vermelde prijzen perfect up-to-date zouden zijn, zou elke prijsvergelijkende reclame onmogelijk maken.
Lichte prijswijzigingen of zelfs kleine fouten maken de prijsvergelijking nog niet misleidend. Daarvoor is vereist dat een voldoende groot aantal gemiddelde consumenten erdoor worden beïnvloed.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!