- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 10
- Artikel
- HvJ (Grote Kamer) nr. C-157/15, 14 maart 2017 (Samira Achbita, Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding / G4S Secure Solutions NV)
Volume 2017 : 10
Rechtspraakoverzicht Grondwettelijk Hof 2016. Bevoegdheid en rechtspleging
HvJ (Grote Kamer) nr. C-157/15, 14 maart 2017 (Samira Achbita, Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding / G4S Secure Solutions NV)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-188/15, 14 maart 2017 (Asma Bougnaoui, Association de défense des droits de l’homme (ADDH) / Micropole SA)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-213/15 P, 18 juli 2017 (Commissie / Patrick Breyer)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-638/16 PPU, 7 maart 2017 (X. en X. / Belgische Staat)
RvS (12e k.) nr. 238.202, 16 mei 2017 (nv Heliventure FTO / Gemeente Knokke-Heist)
RvS (7e k.) nr. 238.078, 4 mei 2017 (bvba Storm 17, nv Eneco Wind Belgium / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.220, 18 mei 2017 (nv Deme Environmental Contractors (DEC), nv Envisan, nv Ghent Dredging / Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM))
RvS (12e k.) nr. 238.248, 18 mei 2017 (nv Ondernemingen Jan De Nul, nv Dredging International samen vormend de THV Verdieping h4h, nv Deme Environmental Contractors, nv Envisan / Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen)
RvS (10e k.) nr. 238.269, 19 mei 2017 (nv AG Real Estate / Vlaamse Gewest, Gemeente Overijse, Provincie Vlaams-Brabant)
RvS (14e k.) nr. 238.088, 4 mei 2017 (bvba Tandartspraktijk Luk Daneels / Belgische Staat)
RvS (alg. verg.) nr. 238.588, 20 juni 2017 (sa European Air Transport / Région de Bruxelles-Capitale, Institut bruxellois pour la gestion de l'environnement (I.B.G.E.))
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Rechtspraakoverzicht Grondwettelijk Hof 2016. Bevoegdheid en rechtspleging
HvJ (Grote Kamer) nr. C-157/15, 14 maart 2017 (Samira Achbita, Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding / G4S Secure Solutions NV)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-188/15, 14 maart 2017 (Asma Bougnaoui, Association de défense des droits de l’homme (ADDH) / Micropole SA)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-213/15 P, 18 juli 2017 (Commissie / Patrick Breyer)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-638/16 PPU, 7 maart 2017 (X. en X. / Belgische Staat)
RvS (12e k.) nr. 238.202, 16 mei 2017 (nv Heliventure FTO / Gemeente Knokke-Heist)
RvS (7e k.) nr. 238.078, 4 mei 2017 (bvba Storm 17, nv Eneco Wind Belgium / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.220, 18 mei 2017 (nv Deme Environmental Contractors (DEC), nv Envisan, nv Ghent Dredging / Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM))
RvS (12e k.) nr. 238.248, 18 mei 2017 (nv Ondernemingen Jan De Nul, nv Dredging International samen vormend de THV Verdieping h4h, nv Deme Environmental Contractors, nv Envisan / Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen)
RvS (10e k.) nr. 238.269, 19 mei 2017 (nv AG Real Estate / Vlaamse Gewest, Gemeente Overijse, Provincie Vlaams-Brabant)
RvS (14e k.) nr. 238.088, 4 mei 2017 (bvba Tandartspraktijk Luk Daneels / Belgische Staat)
RvS (alg. verg.) nr. 238.588, 20 juni 2017 (sa European Air Transport / Région de Bruxelles-Capitale, Institut bruxellois pour la gestion de l'environnement (I.B.G.E.))
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Jaar
2017
Volume
2017
Nummer
10
Pagina
600
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Hof van Justitie - Cour de Justice, 14/03/2017
Referentie
“HvJ (Grote Kamer) nr. C-157/15, 14 maart 2017 (Samira Achbita, Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding / G4S Secure Solutions NV)”, TBP 2017, nr. 10, 600-603
Samenvatting
Samenvatting 1 Het recht op vrijheid van geweten en van godsdienst, zoals opgenomen in artikel 10, lid 1 handvest van de grondrechten van de Europese Unie, omvat de vrijheid om van godsdienst en overtuiging te veranderen en de vrijheid, hetzij alleen hetzij met anderen, zowel in het openbaar als privé, zijn godsdienst te belijden of zijn overtuiging tot uitdrukking te brengen in erediensten, in onderricht, in de praktische toepassing ervan en in het onderhouden van geboden en voorschriften. Artikel 2, lid 2, onder a), van richtlijn 2000/78/EG van de Raad van 27 november 2000 tot instelling van een algemeen kader voor gelijke behandeling in arbeid en beroep moet aldus worden uitgelegd dat het verbod om een islamitische hoofddoek te dragen, dat voortvloeit uit een interne regel van een particuliere onderneming (in casu het arbeidsreglement) die voorziet in een verbod op het zichtbaar dragen van enig politiek, filosofisch of religieus teken op het werk, geen directe discriminatie op basis van godsdienst of overtuiging in de zin van die richtlijn vormt. Een dergelijke interne regel van een particuliere onderneming kan daarentegen wel indirecte discriminatie in de zin van artikel 2, lid 2, onder b), van richtlijn 2000/78/EG van de Raad van 27 november 2000 vormen, indien vaststaat dat de daarin opgenomen ogenschijnlijk neutrale verplichting in feite tot gevolg heeft dat de personen die een bepaalde godsdienst aanhangen of een bepaalde overtuiging hebben, bijzonder worden benadeeld, tenzij die verplichting objectief wordt gerechtvaardigd door een legitiem doel, zoals het nastreven door de werkgever, in de relaties met zijn klanten, van een beleid van politieke, filosofische en religieuze neutraliteit, en de middelen om dat doel te bereiken passend en noodzakelijk zijn, hetgeen de verwijzende rechter dient na te gaan. Het tijdschrift «Juristenkrant» 2017, afl. 346, 1 vermeldt verkeerdelijk 157/15 als rolnummer van het arrest. Samenvatting 2 Een dergelijke interne regel van een particuliere onderneming kan daarentegen wel indirecte discriminatie in de zin van artikel 2, lid 2, onder b), van richtlijn 2000/78/EG van de Raad van 27 november 2000 tot instelling van een algemeen kader voor gelijke behandeling in arbeid en beroep vormen, indien vaststaat dat de daarin opgenomen ogenschijnlijk neutrale verplichting in feite tot gevolg heeft dat de personen die een bepaalde godsdienst aanhangen of een bepaalde overtuiging hebben bijzonder worden benadeeld, tenzij die verplichting objectief wordt gerechtvaardigd door een legitiem doel, zoals het nastreven door de werkgever, in de relaties met zijn klanten, van een beleid van politieke, filosofische en religieuze neutraliteit, en de middelen om dat doel te bereiken passend en noodzakelijk zijn, hetgeen de verwijzende rechter dient na te gaan. Samenvatting 3
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!