- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 10
- Artikel
- RvS (7e k.) nr. 238.220, 18 mei 2017 (nv Deme Environmental Contractors (DEC), nv Envisan, nv Ghent Dredging / Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM))
Volume 2017 : 10
Rechtspraakoverzicht Grondwettelijk Hof 2016. Bevoegdheid en rechtspleging
HvJ (Grote Kamer) nr. C-157/15, 14 maart 2017 (Samira Achbita, Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding / G4S Secure Solutions NV)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-188/15, 14 maart 2017 (Asma Bougnaoui, Association de défense des droits de l’homme (ADDH) / Micropole SA)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-213/15 P, 18 juli 2017 (Commissie / Patrick Breyer)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-638/16 PPU, 7 maart 2017 (X. en X. / Belgische Staat)
RvS (12e k.) nr. 238.202, 16 mei 2017 (nv Heliventure FTO / Gemeente Knokke-Heist)
RvS (7e k.) nr. 238.078, 4 mei 2017 (bvba Storm 17, nv Eneco Wind Belgium / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.220, 18 mei 2017 (nv Deme Environmental Contractors (DEC), nv Envisan, nv Ghent Dredging / Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM))
RvS (12e k.) nr. 238.248, 18 mei 2017 (nv Ondernemingen Jan De Nul, nv Dredging International samen vormend de THV Verdieping h4h, nv Deme Environmental Contractors, nv Envisan / Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen)
RvS (10e k.) nr. 238.269, 19 mei 2017 (nv AG Real Estate / Vlaamse Gewest, Gemeente Overijse, Provincie Vlaams-Brabant)
RvS (14e k.) nr. 238.088, 4 mei 2017 (bvba Tandartspraktijk Luk Daneels / Belgische Staat)
RvS (alg. verg.) nr. 238.588, 20 juni 2017 (sa European Air Transport / Région de Bruxelles-Capitale, Institut bruxellois pour la gestion de l'environnement (I.B.G.E.))
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Rechtspraakoverzicht Grondwettelijk Hof 2016. Bevoegdheid en rechtspleging
HvJ (Grote Kamer) nr. C-157/15, 14 maart 2017 (Samira Achbita, Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding / G4S Secure Solutions NV)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-188/15, 14 maart 2017 (Asma Bougnaoui, Association de défense des droits de l’homme (ADDH) / Micropole SA)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-213/15 P, 18 juli 2017 (Commissie / Patrick Breyer)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-638/16 PPU, 7 maart 2017 (X. en X. / Belgische Staat)
RvS (12e k.) nr. 238.202, 16 mei 2017 (nv Heliventure FTO / Gemeente Knokke-Heist)
RvS (7e k.) nr. 238.078, 4 mei 2017 (bvba Storm 17, nv Eneco Wind Belgium / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.220, 18 mei 2017 (nv Deme Environmental Contractors (DEC), nv Envisan, nv Ghent Dredging / Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM))
RvS (12e k.) nr. 238.248, 18 mei 2017 (nv Ondernemingen Jan De Nul, nv Dredging International samen vormend de THV Verdieping h4h, nv Deme Environmental Contractors, nv Envisan / Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen)
RvS (10e k.) nr. 238.269, 19 mei 2017 (nv AG Real Estate / Vlaamse Gewest, Gemeente Overijse, Provincie Vlaams-Brabant)
RvS (14e k.) nr. 238.088, 4 mei 2017 (bvba Tandartspraktijk Luk Daneels / Belgische Staat)
RvS (alg. verg.) nr. 238.588, 20 juni 2017 (sa European Air Transport / Région de Bruxelles-Capitale, Institut bruxellois pour la gestion de l'environnement (I.B.G.E.))
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Jaar
2017
Volume
2017
Nummer
10
Pagina
609
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Raad van State - Conseil d’Etat, 18/05/2017
Referentie
“RvS (7e k.) nr. 238.220, 18 mei 2017 (nv Deme Environmental Contractors (DEC), nv Envisan, nv Ghent Dredging / Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM))”, TBP 2017, nr. 10, 609-610
Samenvatting
Samenvatting 1 Gelet op de beperkte duur van de exporttoelating, was het van meet af aan uitgesloten dat de vernietiging van de bestreden beslissing kon worden uitgesproken vóór afloop van de duur van de toestemming tot overbrenging van de afvalstoffen. In dergelijke omstandigheid vereisen dat de vernietiging op straffe van onontvankelijkheid van het beroep aan de verzoekers een direct praktisch nut moet verschaffen, komt er feitelijk op neer dat de bestreden beslissing niet voor vernietiging in aanmerking komt. Evenwel blijkt uit niets dat de wetgever een dergelijke beslissing, die op korte termijn haar volledig effect sorteert, uit het annulatiecontentieux heeft gesloten of heeft willen uitsluiten. De conclusie hieruit moet dan ook zijn dat in een geval als het onderhavige, het belang bij het beroep tot nietigverklaring met de nodige soepelheid moet worden beoordeeld. Samenvatting 2 Uiteraard kan art. 4.1.2.1, § 2 Vlarem II niet geschonden zijn doordat de exploitatie van het buitenlandse depot niet zou voldoen aan de in Vlarem II gestelde milieuvoorwaarden. Dit laat evenwel onverlet dat de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij, als bevoegde autoriteit van verzending, krachtens art. 11 verordening (EG) 1013/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2006 betreffende de overbrenging van afvalstoffen het zelfvoorzieningsbeginsel in acht moet nemen en dat zij bij de beoordeling van een verzoek tot overbrenging van voor verwijdering bestemde afvalstoffen ertoe gehouden is de nationale milieureglementering correct toe te passen. Samenvatting 3 De verwerende partij heeft onjuist, minstens op onzorgvuldige wijze, invulling gegeven aan de “Best Beschikbare Techniek”, zoals bedoeld in art. 4.1.2.1 Vlarem II. Zij geeft in de bestreden beslissing impliciet aan dat de kwestieuze baggerspecie kan voldoen aan de in Vlarem II gestelde aanvaardingscriteria en overige milieuvoorwaarden waarvan de naleving wordt geacht overeen te stemmen met de verplichting om de Best Beschikbare Techniek toe te passen. In zoverre de verwerende partij anderzijds wijst op de "grote hoeveelheid" baggerspecie en het "criterium van zo weinig mogelijk logistieke stappen", duidt zij geen bepaling van het Vlarem II aan waaruit zou voortvloeien dat de na te leven sectorale milieuvoorwaarden variëren naargelang de orde van grootte van de te storten hoeveelheid baggerspecie en het daarvoor vereiste aantal logistieke stappen. Er blijkt niet dat de verwerende partij is overgegaan tot een daadwerkelijk onderzoek en nauwkeurige afweging van de in bijlage 18 bij Vlarem I opgesomde "Criteria voor de bepaling van de beste beschikbare technieken" die luidens de tekst van die bijlage "speciaal in aanmerking [moeten] worden genomen". Samenvatting 4 De verzoekende partijen hebben als ‘in Vlaanderen gesitueerde slibverwerkingscentra’ een voldoende persoonlijk belang om zich in rechte te kanten tegen de overbrenging naar het buitenland van Vlaamse baggerspecie, zelfs al zou de bestreden beslissing daartoe geen verplichting inhouden. Samenvatting 5 Overeenkomstig art. 11 verordening (EG) 1013/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2006 betreffende de overbrenging van afvalstoffen kunnen “de bevoegde autoriteiten van verzending en van bestemming, binnen 30 dagen na verzending van de ontvangstbevestiging door de bevoegde autoriteit van bestemming uit hoofde van artikel 8, met redenen omklede bezwaren indienen” onder meer in geval “de geplande overbrenging of de geplande verwijdering (…) niet in overeenstemming (is) met maatregelen die op communautair en nationaal niveau zijn genomen om de beginselen van nabijheid, voorrang voor nuttige toepassing en zelfverzorging overeenkomstig Richtlijn 2006/12/EG [van het Europees Parlement en de Raad van 5 april 2006 betreffende afvalstoffen] hun beslag te geven en die gericht zijn op het geheel of gedeeltelijk verbieden van overbrenging van afvalstoffen of op het stelselmatig bezwaar daartegen maken”. In de bestreden beslissing wordt gesteld dat dit art. 11 op de kennisgeving van toepassing is.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!