- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 3
- Artikel
- RvS (7e k.) nr. 238.575, 20 juni 2017 (Marc Dieltjens / Deputatie van de Provincie Antwerpen)
Volume 2018 : 3
De Codextrein ontwikkelt enkele nieuwe sporen binnen het ruimtelijke planningsinstrumentarium
Diverse wijzigingen in het vergunningenbeleid door het decreet van 8 december 2017. Naar een incoherent ruimtelijk rendement?
Déc. Cour eur. D.H. (2e sect.) n° 11593/09, 5 septembre 2017 (Andy Jacques / Belgique)
Wordt de (goede) ruimtelijke ordening nog hersteld in Vlaanderen?
HvJ (Grote Kamer) nr. C-360/15, C-31/16, 30 januari 2018 (College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Amersfoort / X. BV; Visser Vastgoed Beleggingen BV / Raad van de gemeente Appingedam)
RvS (7e k.) nr. 239.078, 14 september 2017 (Jan Keteleer / Deputatie van de Provincieraad van Antwerpen)
RvS (7e k.) nr. 240.039, 30 november 2017 (Kristof Costermans / Vlaamse Gewest)
RvS (10e k.) nr. 240.470, 16 januari 2018 (nv Pelckmans Turnhout / stad Turnhout)
RvS (10e k.) nr. 240.839, 28 februari 2018 (Alain Geevels / Vlaamse Gewest)
HvJ (3e k.) nr. C-328/16, 22 februari 2018 (Commissie / Griekenland)
HvJ (1e k.) nr. C-572/16, 22 februari 2018 (INEOS Köln GmbH / Bundesrepublik Deutschland)
Grondwettelijk Hof nr. 13/2018, 7 februari 2018 (vzw Aktiekomitee Red de Voorkempen e.a.)
Grondwettelijk Hof nr. 25/2018, 1 maart 2018 (vzw Belgisch Fonds voor de Inzameling, Verwerking van Elektrohuishoudtoestellen e.a., vzw Bebat e.a.)
RvS (7e k.) nr. 238.575, 20 juni 2017 (Marc Dieltjens / Deputatie van de Provincie Antwerpen)
RvS (7e k.) nr. 238.597, 22 juni 2017 (Eric Van Marsenille, Rita Claessens / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.598, 22 juni 2017 (Hervé Kervyn d’Oud Mooreghem, Thérèse de Vriese, Frederik Ongenaet / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 239.075, 14 september 2017 (Carlos Engels, Monica de Windt, Stijn Engels / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 239.076, 14 september 2017 (nv Heliventure FTO / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 239.077, 14 september 2017 (nv Heliventure FTO / Vlaamse Gewest)
RvS (10e k.) nr. 239.359, 11 oktober 2017 (Georges Coenen / Gemeente Diepenbeek)
RvS (10e k.) nr. 239.679, 27 oktober 2017 (nv De Keerskorf / Provincie Vlaams-Brabant, Vlaamse Gewest)
Gent 19 januari 2018
Rb. Oost-Vlaanderen (afd. Oudenaarde) 2 november 2017
De Codextrein ontwikkelt enkele nieuwe sporen binnen het ruimtelijke planningsinstrumentarium
Diverse wijzigingen in het vergunningenbeleid door het decreet van 8 december 2017. Naar een incoherent ruimtelijk rendement?
Déc. Cour eur. D.H. (2e sect.) n° 11593/09, 5 septembre 2017 (Andy Jacques / Belgique)
Wordt de (goede) ruimtelijke ordening nog hersteld in Vlaanderen?
HvJ (Grote Kamer) nr. C-360/15, C-31/16, 30 januari 2018 (College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Amersfoort / X. BV; Visser Vastgoed Beleggingen BV / Raad van de gemeente Appingedam)
RvS (7e k.) nr. 239.078, 14 september 2017 (Jan Keteleer / Deputatie van de Provincieraad van Antwerpen)
RvS (7e k.) nr. 240.039, 30 november 2017 (Kristof Costermans / Vlaamse Gewest)
RvS (10e k.) nr. 240.470, 16 januari 2018 (nv Pelckmans Turnhout / stad Turnhout)
RvS (10e k.) nr. 240.839, 28 februari 2018 (Alain Geevels / Vlaamse Gewest)
HvJ (3e k.) nr. C-328/16, 22 februari 2018 (Commissie / Griekenland)
HvJ (1e k.) nr. C-572/16, 22 februari 2018 (INEOS Köln GmbH / Bundesrepublik Deutschland)
Grondwettelijk Hof nr. 13/2018, 7 februari 2018 (vzw Aktiekomitee Red de Voorkempen e.a.)
Grondwettelijk Hof nr. 25/2018, 1 maart 2018 (vzw Belgisch Fonds voor de Inzameling, Verwerking van Elektrohuishoudtoestellen e.a., vzw Bebat e.a.)
RvS (7e k.) nr. 238.575, 20 juni 2017 (Marc Dieltjens / Deputatie van de Provincie Antwerpen)
RvS (7e k.) nr. 238.597, 22 juni 2017 (Eric Van Marsenille, Rita Claessens / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.598, 22 juni 2017 (Hervé Kervyn d’Oud Mooreghem, Thérèse de Vriese, Frederik Ongenaet / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 239.075, 14 september 2017 (Carlos Engels, Monica de Windt, Stijn Engels / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 239.076, 14 september 2017 (nv Heliventure FTO / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 239.077, 14 september 2017 (nv Heliventure FTO / Vlaamse Gewest)
RvS (10e k.) nr. 239.359, 11 oktober 2017 (Georges Coenen / Gemeente Diepenbeek)
RvS (10e k.) nr. 239.679, 27 oktober 2017 (nv De Keerskorf / Provincie Vlaams-Brabant, Vlaamse Gewest)
Gent 19 januari 2018
Rb. Oost-Vlaanderen (afd. Oudenaarde) 2 november 2017
Jaar
2018
Volume
2018
Nummer
3
Pagina
364
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Raad van State - Conseil d’Etat, 20/06/2017
Referentie
“RvS (7e k.) nr. 238.575, 20 juni 2017 (Marc Dieltjens / Deputatie van de Provincie Antwerpen)”, TMILRE 2018, nr. 3, 364-365
Samenvatting
Samenvatting 1 Het toepasselijke artikel 30bis, § 1, eerste lid, van Vlarem I bepaalt dat een vergunning kan worden verleend wanneer deze voorwaarden bevat welke garanderen dat de inrichting voldoet aan de eisen die door dit reglement en titel II van Vlarem zijn gesteld en dat de vergunning wordt geweigerd wanneer dat niet het geval is. Deze bepaling verwoordt een fundamentele doelstelling van de milieuvergunningsplicht, met name de plicht die op de bevoegde overheid rust om na te gaan of de aan de vergunningsplicht onderworpen activiteiten, die in principe verboden zijn, kunnen plaatsvinden in omstandigheden die vanuit oogpunt van de bescherming van de mens en het leefmilieu aanvaardbaar of toelaatbaar zijn. Voormelde rechtsplicht bestaat op het ogenblik dat de vergunningverlenende overheid uitspraak doet over de vergunningsaanvraag die haar ter beoordeling is voorgelegd. Geplaatst voor een onzekerheid omtrent de mogelijkheid tot naleving van de toepasselijke milieunormen, kan de overheid niet volstaan met het opleggen, als bijzondere vergunningsvoorwaarde, van maatregelen waarvan niet vaststaat dat zij effectief zullen remediëren aan de vastgestelde normoverschrijdingen. De Raad van State stelt vast dat het bestreden besluit, ondanks studies en onderzoeken die wijzen op een fundamentele hinderproblematiek, niets vermeldt over de aanvaardbaarheid van de geluidshinder en/of de haalbaarheid van de geluidsnormen. Noch het motief omtrent de “beleidsmatige keuze”, noch het voornemen van de exploitant een geluidswal te plaatsen, waarvan noch de concrete kenmerken noch de effectiviteit bekend zijn, wijzen erop dat de overheid de fundamentele doelstelling van de milieuvergunningsplicht heeft in acht genomen. Het opleggen van een controlemeeting als bijzondere vergunningsvoorwaarde biedt niet de door artikel 30bis, § 1, eerste lid, van Vlarem I vereiste garanties. Samenvatting 2 In de gegeven concrete omstandigheden, inzonderheid rekening houdend met de uitvoering van bedrijfsactiviteiten buiten de normale daguren en op zaterdagen, maakt verzoeker aannemelijk dat de geluidshinder van de betrokken inrichting op zijn woonplaats dermate ernstig is dat het aangewezen is de zaak in kort geding te beoordelen.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!