- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 3
- Artikel
- RvS (7e k.) nr. 239.076, 14 september 2017 (nv Heliventure FTO / Vlaamse Gewest)
Volume 2018 : 3
De Codextrein ontwikkelt enkele nieuwe sporen binnen het ruimtelijke planningsinstrumentarium
Diverse wijzigingen in het vergunningenbeleid door het decreet van 8 december 2017. Naar een incoherent ruimtelijk rendement?
Déc. Cour eur. D.H. (2e sect.) n° 11593/09, 5 septembre 2017 (Andy Jacques / Belgique)
Wordt de (goede) ruimtelijke ordening nog hersteld in Vlaanderen?
HvJ (Grote Kamer) nr. C-360/15, C-31/16, 30 januari 2018 (College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Amersfoort / X. BV; Visser Vastgoed Beleggingen BV / Raad van de gemeente Appingedam)
RvS (7e k.) nr. 239.078, 14 september 2017 (Jan Keteleer / Deputatie van de Provincieraad van Antwerpen)
RvS (7e k.) nr. 240.039, 30 november 2017 (Kristof Costermans / Vlaamse Gewest)
RvS (10e k.) nr. 240.470, 16 januari 2018 (nv Pelckmans Turnhout / stad Turnhout)
RvS (10e k.) nr. 240.839, 28 februari 2018 (Alain Geevels / Vlaamse Gewest)
HvJ (3e k.) nr. C-328/16, 22 februari 2018 (Commissie / Griekenland)
HvJ (1e k.) nr. C-572/16, 22 februari 2018 (INEOS Köln GmbH / Bundesrepublik Deutschland)
Grondwettelijk Hof nr. 13/2018, 7 februari 2018 (vzw Aktiekomitee Red de Voorkempen e.a.)
Grondwettelijk Hof nr. 25/2018, 1 maart 2018 (vzw Belgisch Fonds voor de Inzameling, Verwerking van Elektrohuishoudtoestellen e.a., vzw Bebat e.a.)
RvS (7e k.) nr. 238.575, 20 juni 2017 (Marc Dieltjens / Deputatie van de Provincie Antwerpen)
RvS (7e k.) nr. 238.597, 22 juni 2017 (Eric Van Marsenille, Rita Claessens / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.598, 22 juni 2017 (Hervé Kervyn d’Oud Mooreghem, Thérèse de Vriese, Frederik Ongenaet / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 239.075, 14 september 2017 (Carlos Engels, Monica de Windt, Stijn Engels / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 239.076, 14 september 2017 (nv Heliventure FTO / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 239.077, 14 september 2017 (nv Heliventure FTO / Vlaamse Gewest)
RvS (10e k.) nr. 239.359, 11 oktober 2017 (Georges Coenen / Gemeente Diepenbeek)
RvS (10e k.) nr. 239.679, 27 oktober 2017 (nv De Keerskorf / Provincie Vlaams-Brabant, Vlaamse Gewest)
Gent 19 januari 2018
Rb. Oost-Vlaanderen (afd. Oudenaarde) 2 november 2017
De Codextrein ontwikkelt enkele nieuwe sporen binnen het ruimtelijke planningsinstrumentarium
Diverse wijzigingen in het vergunningenbeleid door het decreet van 8 december 2017. Naar een incoherent ruimtelijk rendement?
Déc. Cour eur. D.H. (2e sect.) n° 11593/09, 5 septembre 2017 (Andy Jacques / Belgique)
Wordt de (goede) ruimtelijke ordening nog hersteld in Vlaanderen?
HvJ (Grote Kamer) nr. C-360/15, C-31/16, 30 januari 2018 (College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Amersfoort / X. BV; Visser Vastgoed Beleggingen BV / Raad van de gemeente Appingedam)
RvS (7e k.) nr. 239.078, 14 september 2017 (Jan Keteleer / Deputatie van de Provincieraad van Antwerpen)
RvS (7e k.) nr. 240.039, 30 november 2017 (Kristof Costermans / Vlaamse Gewest)
RvS (10e k.) nr. 240.470, 16 januari 2018 (nv Pelckmans Turnhout / stad Turnhout)
RvS (10e k.) nr. 240.839, 28 februari 2018 (Alain Geevels / Vlaamse Gewest)
HvJ (3e k.) nr. C-328/16, 22 februari 2018 (Commissie / Griekenland)
HvJ (1e k.) nr. C-572/16, 22 februari 2018 (INEOS Köln GmbH / Bundesrepublik Deutschland)
Grondwettelijk Hof nr. 13/2018, 7 februari 2018 (vzw Aktiekomitee Red de Voorkempen e.a.)
Grondwettelijk Hof nr. 25/2018, 1 maart 2018 (vzw Belgisch Fonds voor de Inzameling, Verwerking van Elektrohuishoudtoestellen e.a., vzw Bebat e.a.)
RvS (7e k.) nr. 238.575, 20 juni 2017 (Marc Dieltjens / Deputatie van de Provincie Antwerpen)
RvS (7e k.) nr. 238.597, 22 juni 2017 (Eric Van Marsenille, Rita Claessens / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.598, 22 juni 2017 (Hervé Kervyn d’Oud Mooreghem, Thérèse de Vriese, Frederik Ongenaet / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 239.075, 14 september 2017 (Carlos Engels, Monica de Windt, Stijn Engels / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 239.076, 14 september 2017 (nv Heliventure FTO / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 239.077, 14 september 2017 (nv Heliventure FTO / Vlaamse Gewest)
RvS (10e k.) nr. 239.359, 11 oktober 2017 (Georges Coenen / Gemeente Diepenbeek)
RvS (10e k.) nr. 239.679, 27 oktober 2017 (nv De Keerskorf / Provincie Vlaams-Brabant, Vlaamse Gewest)
Gent 19 januari 2018
Rb. Oost-Vlaanderen (afd. Oudenaarde) 2 november 2017
Jaar
2018
Volume
2018
Nummer
3
Pagina
369
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Raad van State - Conseil d’Etat, 14/09/2017
Referentie
“RvS (7e k.) nr. 239.076, 14 september 2017 (nv Heliventure FTO / Vlaamse Gewest)”, TMILRE 2018, nr. 3, 369-370
Samenvatting
Samenvatting 1 De rubriek 57.4 uit bijlage 1 bij Vlarem I legt een milieuvergunningsplicht op voor helihavens. In de omschrijving van het begrip wordt de term ‘occasioneel’ gebruikt. Voor de interpretatie van dit begrip mag geen aansluiting worden gezocht bij het MB 29 mei 2013 houdende regeling van het landen en het opstijgen van helikopters buiten de luchtvaartterreinen. De gewestelijke milieureglementering enerzijds en de federale reglementering inzake de luchtvaart anderzijds moeten immers van elkaar worden onderscheiden. Bovendien geeft voormeld ministerieel besluit uitvoering aan een bepaling die ertoe strekt de veiligheid van derden op de grond en van hun goederen, alsmede de veiligheid van de gebruikers van het luchtruim te verzekeren (namelijk art. 43, § 4 KB 15 maart 1954 tot regeling der luchtvaart), terwijl de milieuregelgeving er in essentie toe strekt de hinder en de risico’s voor de mens en het leefmilieu binnen de perken van het aanvaardbare te houden. Dit heeft tot gevolg dat de term ‘occasioneel’ volgens zijn spraakgebruikelijke betekenis moet worden geïnterpreteerd en betekent dus ‘bij bepaalde of afzonderlijke gelegenheden plaatshebbend, nu en dan voorkomend’, ‘aanknopend bij een bepaalde gelegenheid’, of nog ‘toevallig’. Om uit te maken of er in casu sprake is van een helihaven, moet er niet concreet worden nagegaan in welke mate de inrichting van de verzoekende partij hinder veroorzaakt, aangezien, door het vergunningsplichtig maken ervan, helihavens per definitie worden geacht om hinderlijk te zijn. In het licht van de in casu geschetste georganiseerde en structurele wijze waarop door de verzoekende partij helikoptervluchten worden uitgevoerd, kan, in die zin dat er letterlijk sprake is van een ‘inrichting’, niet worden aangenomen dat reddingsoperaties als ‘toevallige’ gebeurtenissen die aanknopen bij een bepaalde gelegenheid uit hun aard als occasioneel zouden moeten worden aangemerkt, temeer nu de regelgever bij het milieuvergunningsplichtig maken van helihavens geen onderscheid heeft gemaakt al naargelang de aard van het gebruik voor vluchten met helikopters. Het kan de verwerende partij dan ook niet worden verweten geen opdeling te hebben gemaakt tussen medische en niet-medische vluchten. Het begrip ‘occasioneel’ is in de gegeven omstandigheden niet dermate vaag en onnauwkeurig dat de juiste draagwijdte door de verzoekende partij niet kon worden vastgesteld.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!