- Full text
- Journal
- Number 468
- Article
- Grondwettelijk Hof nr. 82/2022, 16 juni 2022 (vzw Katholiek Onderwijs Vlaanderen e.a., vzw Federatie van Rudolf Steinerscholen in Vlaanderen e.a.)
Volume 2022 : 468
Voertuig als wapen. Het misdrijf 'gewapende weerspannigheid'
Cour eur. D.H. (3e sect.) n° 41115/14, 8 mars 2022 (Tonkov / Belgique)
Tweedehands tegenspraak [opnieuw een grote uitspraak van het EHRM ten opzichte van België in verband met het recht op bijstand door een advocaat bij het verhoor: er is dringend nood aan de implementatie van een tegensprekelijk bijstandsrecht]
Grondwettelijk Hof nr. 82/2022, 16 juni 2022 (vzw Katholiek Onderwijs Vlaanderen e.a., vzw Federatie van Rudolf Steinerscholen in Vlaanderen e.a.)
Onderwijsdoelen tweede en derde graad secundair onderwijs [het Grondwettelijk Hof acht de nieuwe onderwijsdoelen kwantitatief onverenigbaar met de onderwijsvrijheid]
[Afstamming] Vernietiging van een erkenning op vordering van de frauduleuze erkenner
Cass. (1e k.) AR C.21.0290.N, 10 maart 2022 (J. W. / F. B., Armin WINTEIN)
Antwerpen nr. 2020/AR/999, 8 september 2021
Originaliteitsdrempel in het auteursrecht: how low should we go?
Antwerpen 18 januari 2022
Bewijslast arbeidsongevallenverzekeraar
Voertuig als wapen. Het misdrijf 'gewapende weerspannigheid'
Cour eur. D.H. (3e sect.) n° 41115/14, 8 mars 2022 (Tonkov / Belgique)
Tweedehands tegenspraak [opnieuw een grote uitspraak van het EHRM ten opzichte van België in verband met het recht op bijstand door een advocaat bij het verhoor: er is dringend nood aan de implementatie van een tegensprekelijk bijstandsrecht]
Grondwettelijk Hof nr. 82/2022, 16 juni 2022 (vzw Katholiek Onderwijs Vlaanderen e.a., vzw Federatie van Rudolf Steinerscholen in Vlaanderen e.a.)
Onderwijsdoelen tweede en derde graad secundair onderwijs [het Grondwettelijk Hof acht de nieuwe onderwijsdoelen kwantitatief onverenigbaar met de onderwijsvrijheid]
[Afstamming] Vernietiging van een erkenning op vordering van de frauduleuze erkenner
Cass. (1e k.) AR C.21.0290.N, 10 maart 2022 (J. W. / F. B., Armin WINTEIN)
Antwerpen nr. 2020/AR/999, 8 september 2021
Originaliteitsdrempel in het auteursrecht: how low should we go?
Antwerpen 18 januari 2022
Bewijslast arbeidsongevallenverzekeraar
Year
2022
Volume
2022
Number
468
Page
691
Language
Dutch
Court
Grondwettelijk Hof - Cour Constitutionnelle - Arbitragehof - Cour d'Arbitrage, 16/06/2022
Reference
“Grondwettelijk Hof nr. 82/2022, 16 juni 2022 (vzw Katholiek Onderwijs Vlaanderen e.a., vzw Federatie van Rudolf Steinerscholen in Vlaanderen e.a.)”, NJW 2022, nr. 468, 691-697
Recapitulation
Samenvatting 1 Het Hof vernietigt de artikelen 2 , 3 en 4 , alsook de bijlagen 1 tot 7 , van het decreet van de Vlaamse Gemeenschap van 12 februari 2021 « betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen »; Het Hof handhaaft de gevolgen van de vernietigde bepalingen voor de schooljaren 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024 en 2024-2025. Art. 2 , Decreet van 12 februari 2021 betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen Art. 3 , Decreet van 12 februari 2021 betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen Art. 4 , Decreet van 12 februari 2021 betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen Art. 7 , Decreet van 12 februari 2021 betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen Samenvatting 2 Het gebruik van een stelsel van onderwijsdoelen die zowel voor het gemeenschapsonderwijs als voor het door de gemeenschap gesubsidieerde onderwijs gelden, vormt op zich een beperking van de vrijheid van onderwijs, meer bepaald van de principiële mogelijkheid voor de onderwijsverstrekkers om naar eigen inzicht onderwijs in te richten en te laten verstrekken. Hoewel een dergelijke beperking pertinent is ten aanzien van de nagestreefde doelstellingen betreffende het verzekeren van de kwaliteit van het onderwijs, van de onderlinge gelijkwaardigheid ervan en van de gelijkwaardigheid van de studiebewijzen en diploma’s, dient ze eveneens evenredig te zijn ten aanzien van die doelstellingen. De wetgever dient met name de mogelijkheid van de onderwijsverstrekkers te vrijwaren om eventueel leerinhouden te bepalen ter aanvulling op de door de wetgever vastgestelde minimumdoelen, op voorwaarde dat die aanvullende inhouden niet indruisen tegen het recht van het kind op onderwijs met naleving van de fundamentele vrijheden en rechten en geen afbreuk doen aan de kwaliteit van het onderwijs, noch aan de vereiste inhoud ervan. In vergelijking met de voorheen bestaande onderwijsdoelen, is het aantal eindtermen en specifieke eindtermen sterk toegenomen. Dit is onder meer het gevolg van de ruime reikwijdte van de zestien steutelcompetenties, op basis waarvan de bestreden onderwijsdoelen werden ontwikkeld, en van het ontbreken van een methode om bij de ontwikkeling van de onderwijsdoelen de globale haalbaarheid ervan te bewaken. De bij de formulering van de onderwijsdoelen gehanteerde systematiek, die gebaseerd is op een « taxonomie » die werd ontwikkeld als instrument voor de lesopbouw in de klas, heeft bovendien geleid tot een zeer gedetailleerde opsomming van deelaspecten (kenniselementen, dimensies, beheersingsniveaus, enz.) van die doelen en maakt elke afzonderlijke eindterm en specifieke eindterm bijzonder gedetailleerd in vergelijking met de voorheen bestaande onderwijsdoelen. Dit alles leidt ertoe dat het geheel van de vastgestelde onderwijsdoelen kenmerken vertoont van een volledig onderwijsprogramma. Hoewel de decreetgever het recht op subsidiëring van de inrichtende machten van onderwijs kan verbinden aan vereisten betreffende de kwaliteit van het onderwijs en op grond daarvan de inhoud van het gesubsidieerd onderwijs in ruime mate vermag te bepalen, kan hij niet, zonder miskenning van de door artikel 24 , § 1, van de Grondwet gewaarborgde vrijheid van onderwijs, de kwaliteitsvereisten in die zin uitwerken dat de facto een volledig of nagenoeg volledig onderwijsprogramma wordt vastgelegd. De vrijheid van onderwijs heeft immers niet alleen betrekking op de vorm van het onderwijs, maar ook op de inhoud ervan. Door de onderwijsdoelen in die zin uit te werken dat zij nagenoeg een volledig onderwijsprogramma inhouden, kunnen die doelen van dien aard zijn dat zij een fundamentele belemmering vormen voor de schoolbesturen die een eigen pedagogisch project wensen te verwezenlijken. Daar het recht om een eigen pedagogisch project te bepalen en de verwezenlijking ervan na te streven, wordt gewaarborgd door artikel 24 , § 1, van de Grondwet, dient de decreetgever echter bij het regelen van het onderwijs de schoolbesturen in het algemeen voldoende ruimte te laten om de doelstellingen van het eigen pedagogisch project te kunnen realiseren. Hoewel het juist is dat de doelstellingen van het pedagogisch project van een school ook in grote mate aan bod kunnen komen tijdens de lesuren die worden besteed aan de realisatie van de door de overheid vastgestelde onderwijsdoelen, vereist de vrijheid van onderwijs dat die onderwijsdoelen niet zodanig omvangrijk en gedetailleerd zijn dat de realisatie ervan de onderwijstijd zo goed als volledig in beslag neemt. De verzoekende partijen maken in dat verband aannemelijk dat de bestreden bepalingen nagenoeg een volledig onderwijsprogramma vastleggen en aldus de schoolbesturen onvoldoende ruimte laten voor het nastreven, binnen hun pedagogisch project, van eigen onderwijsdoelen en voor de verwezenlijking in dat kader van specifieke projecten. De bestreden onderwijsdoelen blijken zo omvangrijk en gedetailleerd te zijn dat in redelijkheid niet kan worden aangehouden dat het om minimumdoelen gaat, en dat zij in het algemeen onvoldoende ruimte laten om de invulling van een eigen pedagogisch project te kunnen verwezenlijken. De decreetgever heeft daarbij bovendien nagelaten om criteria te ontwikkelen die toelaten de haalbaarheid van de onderwijsdoelen te evalueren en ze bij te sturen in het licht van de ruimte die dient te worden gelaten voor de verwezenlijking van het eigen pedagogisch project. Aldus wordt de vrijheid van onderwijs op een onevenredige wijze beperkt. De omstandigheid dat schoolbesturen op grond van artikel 146 van de Codex Secundair Onderwijs bij de Vlaamse Regering een aanvraag kunnen indienen tot gelijkwaardigheid van vervangende eindtermen en specifieke eindtermen, kan te dezen de vastgestelde schending van de vrijheid van onderwijs niet verhelpen. Art. 24 , Gecoördineerde Grondwet Art. 146 , Codex Secundair Onderwijs Samenvatting 3 Daar de gedurende het schooljaar 2021-2022 door de scholen gebruikte leerplannen gebaseerd zijn op de vernietigde onderwijsdoelen en die scholen zich aldus bij de organisatie van dat schooljaar hebben gericht op die onderwijsdoelen, zou een niet-gemoduleerde vernietiging van de bestreden bepalingen, die met zich mee zou brengen dat de bij die bepalingen vastgestelde onderwijsdoelen met terugwerkende kracht uit de rechtsorde verdwijnen, leiden tot grote rechtsonzekerheid voor de schoolbesturen, de onderwijsinspectie en de leerlingen van het secundair onderwijs. Te dezen gaat het, rekening houdend ook met het groot aantal betrokken studierichtingen, om een zeer complexe aangelegenheid, die reeds een lange voorbereidingstijd heeft gekend. Het herzien ervan, rekening houdend met, enerzijds, de inmiddels met de onderwijsdoelen opgedane praktijkervaringen en, anderzijds, met de noodzaak een evenwicht te vinden tussen het vereiste de kwaliteit van het door de gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde onderwijs te bewaken en het vereiste de onderwijsvrijheid te waarborgen, zal een nieuw overleg vereisen tussen onderwijsdeskundigen, onderwijsverstrekkers en vertegenwoordigers van de onderscheiden maatschappelijke belangen. Gelet op het maatschappelijk belang van de aangelegenheid is een voldoende ruime voorbereidingstijd nodig om de noodzakelijke aanpassingen door te voeren teneinde de vastgestelde ongrondwettigheid te verhelpen. Bijgevolg dienen de gevolgen van de vernietigde bepalingen te worden gehandhaafdvoor de schooljaren 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024 en 2024-2025.
Dear visitor
This page is reserved for Jurisquare members.
If you already are a member, please click the 'Log in' button below. If you would like to become a member, please click the 'Subscribe' button below. You can have access to the largest legal library in Belgium from € 422,57(VAT excl.) onwards!