Volume 2016 : 3
EDITORIAAL. Over de Europese ziel en of er geen betoging hoeft op het Martelarenplein?
Waar spreken we (niet) over als we het over 'vrijheid van onderwijs' hebben? Een analyse van 'onderwijsvrijheid' als sensitizing concept.
Consequenties van een vertrouwensbreuk tussen religieuze gezagsinstanties en hun inspecteurs godsdienstonderwijs in officiele scholen.
Durven onderbreken: solidariteit en burgerschap op de speelplaats.
Functioneren en evalueren in het basis- en secundair onderwijs. De procedure nader onderzocht.
Flexibele leerwegen in Vlaanderen: buiten de lijntjes kleuren?
Een meta-analyse van het verband tussen ouderlijke betrokkenheid enerzijds, schoolresultaten en gedrag anderzijds.
PISA en zijn verregaande ambities.
Wat kunnen internationale scholierentests ons (niet) leren over het Vlaamse onderwijs?
Een reis door de tijd en in de toekomst.
Het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar toepassing: een Vlaamse troef.
EHRM - staatsonderwijs - identiteitsgebonden organisaties - bescherming privéleven - godsdienstleerkracht - ontslag wegens echtscheiding en tweede huwelijk.
EDITORIAAL. Over de Europese ziel en of er geen betoging hoeft op het Martelarenplein?
Waar spreken we (niet) over als we het over 'vrijheid van onderwijs' hebben? Een analyse van 'onderwijsvrijheid' als sensitizing concept.
Consequenties van een vertrouwensbreuk tussen religieuze gezagsinstanties en hun inspecteurs godsdienstonderwijs in officiele scholen.
Durven onderbreken: solidariteit en burgerschap op de speelplaats.
Functioneren en evalueren in het basis- en secundair onderwijs. De procedure nader onderzocht.
Flexibele leerwegen in Vlaanderen: buiten de lijntjes kleuren?
Een meta-analyse van het verband tussen ouderlijke betrokkenheid enerzijds, schoolresultaten en gedrag anderzijds.
PISA en zijn verregaande ambities.
Wat kunnen internationale scholierentests ons (niet) leren over het Vlaamse onderwijs?
Een reis door de tijd en in de toekomst.
Het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar toepassing: een Vlaamse troef.
EHRM - staatsonderwijs - identiteitsgebonden organisaties - bescherming privéleven - godsdienstleerkracht - ontslag wegens echtscheiding en tweede huwelijk.
Year
2016
Volume
2016
Number
3
Page
173
Language
Dutch
Court
Reference
M. VANDECANDELAERE e.a., “Flexibele leerwegen in Vlaanderen: buiten de lijntjes kleuren?”, T.O.R.B. 2016-17, nr. 3, 173-180
Recapitulation
De huidige leerlingenpopulatie in Vlaanderen kent een toenemende diversiteit. Leerlingen verschillen op vlak van sociale achtergrond, thuistaal, gender, lichamelijke en verstandelijke mogelijkheden, levensbeschouwing, leeftijd, etniciteit enz. Het onderwijs staat voor de uitdaging om met deze diversiteit om te gaan en leerlingen met verschillende achtergronden en mogelijkheden maximale ontplooiingskansen te bieden. In opdracht van het Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming voerden het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie aan de KU Leuven en het HIVA-KU Leuven tussen februari 2015 en oktober 2016 een onderzoek naar de mogelijkheden van flexibele leerwegen om hieraan tegemoet te komen. De onderzoekers stelden vast dat Vlaamse scholen veel vrijheid hebben om flexibele leerwegen in te richten, maar dat er tegelijkertijd heel wat onwetendheid en koudwatervrees heerst. Dit artikel vat de mogelijkheden binnen de lijnen van de huidige regelgeving samen om leerwegen in het basis- en secundair onderwijs meer flexibel af te stemmen op verschillende leerbehoeften van leerlingen.
Dear visitor
This page is reserved for Jurisquare members.
If you already are a member, please click the 'Log in' button below. If you would like to become a member, please click the 'Subscribe' button below. You can have access to the largest legal library in Belgium from € 422,57(VAT excl.) onwards!