Volume 2016 : 3
EDITORIAAL. Over de Europese ziel en of er geen betoging hoeft op het Martelarenplein?
Waar spreken we (niet) over als we het over 'vrijheid van onderwijs' hebben? Een analyse van 'onderwijsvrijheid' als sensitizing concept.
Consequenties van een vertrouwensbreuk tussen religieuze gezagsinstanties en hun inspecteurs godsdienstonderwijs in officiele scholen.
Durven onderbreken: solidariteit en burgerschap op de speelplaats.
Functioneren en evalueren in het basis- en secundair onderwijs. De procedure nader onderzocht.
Flexibele leerwegen in Vlaanderen: buiten de lijntjes kleuren?
Een meta-analyse van het verband tussen ouderlijke betrokkenheid enerzijds, schoolresultaten en gedrag anderzijds.
PISA en zijn verregaande ambities.
Wat kunnen internationale scholierentests ons (niet) leren over het Vlaamse onderwijs?
Een reis door de tijd en in de toekomst.
Het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar toepassing: een Vlaamse troef.
EHRM - staatsonderwijs - identiteitsgebonden organisaties - bescherming privéleven - godsdienstleerkracht - ontslag wegens echtscheiding en tweede huwelijk.
EDITORIAAL. Over de Europese ziel en of er geen betoging hoeft op het Martelarenplein?
Waar spreken we (niet) over als we het over 'vrijheid van onderwijs' hebben? Een analyse van 'onderwijsvrijheid' als sensitizing concept.
Consequenties van een vertrouwensbreuk tussen religieuze gezagsinstanties en hun inspecteurs godsdienstonderwijs in officiele scholen.
Durven onderbreken: solidariteit en burgerschap op de speelplaats.
Functioneren en evalueren in het basis- en secundair onderwijs. De procedure nader onderzocht.
Flexibele leerwegen in Vlaanderen: buiten de lijntjes kleuren?
Een meta-analyse van het verband tussen ouderlijke betrokkenheid enerzijds, schoolresultaten en gedrag anderzijds.
PISA en zijn verregaande ambities.
Wat kunnen internationale scholierentests ons (niet) leren over het Vlaamse onderwijs?
Een reis door de tijd en in de toekomst.
Het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar toepassing: een Vlaamse troef.
EHRM - staatsonderwijs - identiteitsgebonden organisaties - bescherming privéleven - godsdienstleerkracht - ontslag wegens echtscheiding en tweede huwelijk.
Year
2016
Volume
2016
Number
3
Page
204
Language
Dutch
Court
Reference
J. LAVRIJSEN, “Wat kunnen internationale scholierentests ons (niet) leren over het Vlaamse onderwijs?”, T.O.R.B. 2016-17, nr. 3, 204-207
Recapitulation
Eind 2016 werden de resultaten bekendgemaakt van de driejaarlijkse PISA-tests. Met deze tests evalueert de OESO de schoolse vaardigheden (wiskunde, wetenschappen, leesvaardigheid) van 15-jarigen uit meer dan 70 landen. De PISA-cijfers krijgen veel weerklank in de pers en bij beleidsmakers. Ook voor onderzoekers vormen de data een belangrijke bron van informatie. Toch moet met enige omzichtigheid met de resultaten worden omgesprongen. In deze kanttekening geef ik enkele voorbeelden van hoe onderwijskundig onderzoek met de cijfers kan omgaan, maar ook van wat hun beperkingen zijn.
Dear visitor
This page is reserved for Jurisquare members.
If you already are a member, please click the 'Log in' button below. If you would like to become a member, please click the 'Subscribe' button below. You can have access to the largest legal library in Belgium from € 422,57(VAT excl.) onwards!