Volume 2020 : 4
Destination unknown: the impact of COVID-19 on the granting of State Aid for European Airlines
De verenigbaarheid van nationale belangen met het gemeenschappelijk erfgoed van de mensheid
Mise en perspective du régime juridique des câbles sous-marins du 19e siècle à nos jours
Wrakverwijdering en beperking van aansprakelijkheid na invoering van het nieuw Belgisch Scheepvaartwetboek
UK Court of Appeal, 24 mei 2017
To deliver or not to deliver: that is the question. Omtrent het begrip aflevering in het transport
Antwerpen (k. B4), 28 januari 2019, 2016/RK/22
Over het voorrecht van de commissionair-expediteur, de container en het vermoeden van de goede trouw
Antwerpen (k. B4), 18 maart 2019, 2015/AR/2304
Demurrage & detention voor containers als perpetuum mobile van rederijinkomsten?
Antwerpen (k. B4), 9 september 2019, 2017/RK/35
Wrakverwijdering en beperking van aansprakelijkheid – opgeruimd staat netjes!
Antwerpen (k. B4), 20 mei 2019, 2016/AR/828
Antwerpen (k. B4M), 15 juni 2020, 2010/AR/2474
Destination unknown: the impact of COVID-19 on the granting of State Aid for European Airlines
De verenigbaarheid van nationale belangen met het gemeenschappelijk erfgoed van de mensheid
Mise en perspective du régime juridique des câbles sous-marins du 19e siècle à nos jours
Wrakverwijdering en beperking van aansprakelijkheid na invoering van het nieuw Belgisch Scheepvaartwetboek
UK Court of Appeal, 24 mei 2017
To deliver or not to deliver: that is the question. Omtrent het begrip aflevering in het transport
Antwerpen (k. B4), 28 januari 2019, 2016/RK/22
Over het voorrecht van de commissionair-expediteur, de container en het vermoeden van de goede trouw
Antwerpen (k. B4), 18 maart 2019, 2015/AR/2304
Demurrage & detention voor containers als perpetuum mobile van rederijinkomsten?
Antwerpen (k. B4), 9 september 2019, 2017/RK/35
Wrakverwijdering en beperking van aansprakelijkheid – opgeruimd staat netjes!
Antwerpen (k. B4), 20 mei 2019, 2016/AR/828
Antwerpen (k. B4M), 15 juni 2020, 2010/AR/2474
Année
2020
Volume
2020
Numéro
4
Page
528
Langue
Néerlandais
Juridiction
Antwerpen, Hof van Beroep - Cour d'Appel, 15/06/2020
Référence
“Antwerpen (k. B4M), 15 juni 2020, 2010/AR/2474”, IHT 2020, nr. 4, 528-544
Résumé
Een Oostenrijkse onderneming kwam bij haar zoektocht naar goederenwagons die ingezet konden worden voor het vervoer van ijzererts in Centraal-Europa, terecht bij een Ierse aanbieder van spoorwegmateriaal die 27 splinternieuwe in Roemenië gebouwde steenkoolwagons te huur kon aanbieden. Er werd een huurovereenkomst voor één maand gesloten. In de overeenkomst werd bedongen dat de wagons geschikt zouden zijn voor het vervoer van ijzererts met een bepaalde korrelgrootte. Partijen hadden een huur voor een langere termijn op het oog en er werd meteen ook overeengekomen dat wanneer niet aansluitend een huurovereenkomst voor vijf jaar zou gesloten worden voor een bepaalde datum, een forfaitair bedrag van 175.000,- EUR verschuldigd zou zijn door de huurder. Hoewel er geen enkele band was met België, kwamen de partijen bovendien overeen dat hun overeenkomst beheerst zou worden door het Belgische recht en werd een forumbeding ten gunste van de Antwerpse rechtbanken opgenomen. De huurder kreeg een wagon aangeleverd die als prototype werd aangemerkt. Na een eerste onderzoek werd de wens kenbaar gemaakt om enkele vrij kleine ingrepen aan de wagons uit te voeren. Uiteindelijk struikelde een verdere samenwerking over het feit dat bij het lossen van de wagons ijzererts bleek terecht te komen op en tussen de draaistellen van de wagons. De verhuurder zag daar geen majeur probleem in en drong er bij de huurder op aan dat hij de wagons in de bestaande toestand zou gebruiken tot in Roemenië een vergunning voor een ombouw in die zin zou zijn bekomen. De huurder was niet bereid om de wagons dermate lang in die toestand te gebruiken en was van oordeel dat het terechtkomen van het stortgoed op de draaistellen bij lossing zelfs een veiligheidsprobleem met zich meebracht. De huurder besliste de wagons derhalve geen vijf jaar te zullen huren. De verhuurder maakte daarop aanspraak op betaling van de eerste maand huur en van het bedongen forfait van 175.000,- EUR. Het hof van beroep te Antwerpen stelde bij tussenarrest een gerechtsdeskundige aan, die tot de bevinding kwam dat het terechtkomen van stortgoed op de draaistellen de rijeigenschappen van de lege wagons aantastte, wat een veiligheidsrisico opleverde. In het eindarrest volgde het hof het standpunt van de huurder dat de wagons daardoor ongeschikt waren voor het vervoer van ijzererts met de bedongen korrelgrootte. Het feit dat de gerechtsdeskundige geen gedetailleerde opgave had gedaan van de concreet toepasselijke technische normen, zoals onder meer in de schoot van de Internationale Spoorwegenunie vastgelegd, en de uitvoering als onverenigbaar met iedere regel van gezond verstand had omschreven, tastte de overtuigingskracht van het in zijn eindbesluit geformuleerde advies volgens het hof niet aan. De verhuurder zag noch zijn eis tot betaling van huurgeld, noch zijn eis tot betaling van een forfaitaire som wegens het niet aangaan van een huurovereenkomst voor een bijkomende periode van vijf jaar toegekend.
Cher visiteur,
Cette page est resevée aux menbres de Jurisquare.
Veuillez vous connecter en cliquant sur le bouton 'Log in' ci-dessous, ou demander sans engagement une offre personnalisée en cliquant sur le bouton 'Abonner'. A partir de € 422,57(hors TVA) par an vous devenez déjà membre de Jurisquare et pouvez déjà accéder à la plus grande bibliothèque juridique digitale de Belgique!