Volume 2018 : 4
Burgerparticipatie in Vlaanderen: de agenda van de decreetgever geëvalueerd
Kroniek Parlementair Recht
RvS (14e k.) nr. 240.239, 20 december 2017 (Belgische Staat / X., X., X.)
RvS (9e k.) nr. 240.068, 4 december 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege)
RvS (9e k.) nr. 240.078, 5 december 2017 (Céline Claessens - Van Den Eynde / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (12e k.) nr. 240.043, 30 november 2017 (nv Bopro Sustainable Investment / Sogent)
RvS (12e k.) nr. 240.186, 14 december 2017 (nv Antwerpse Bouwwerken, nv Valens, nv Jan De Nul / Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie)
RvS (12e k.) nr. 240.267, 21 december 2017 (nv Van Hulle Paul Grondwerken / Stad Brugge)
RvS (12e k.) nr. 240.322, 27 december 2017 (nv Recutex, bvba Victrans, bvba Vlaams Inzamel Centrum Textiel (bvba VICT) / Gemeente Dilbeek)
RvS (9e k.) nr. 240.323, 27 december 2017 (Radioworks Comm.V. / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (10e k.) nr. 240.303, 22 december 2017 (Commanditaire vennootschap naar Duits recht Lidl Belgium GmbH en Co. KG / Stad Lier, Provincie Antwerpen)
RvS (9e k.) nr. 240.161, 12 december 2017 (Abdelmajid Ahanssas / Vlaamse Gewest)
RvS (9e k.) nr. 240.219, 18 december 2017 (vzw Vlaams Komitee Brussel / Gemeente Schaarbeek)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Burgerparticipatie in Vlaanderen: de agenda van de decreetgever geëvalueerd
Kroniek Parlementair Recht
RvS (14e k.) nr. 240.239, 20 december 2017 (Belgische Staat / X., X., X.)
RvS (9e k.) nr. 240.068, 4 december 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege)
RvS (9e k.) nr. 240.078, 5 december 2017 (Céline Claessens - Van Den Eynde / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (12e k.) nr. 240.043, 30 november 2017 (nv Bopro Sustainable Investment / Sogent)
RvS (12e k.) nr. 240.186, 14 december 2017 (nv Antwerpse Bouwwerken, nv Valens, nv Jan De Nul / Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie)
RvS (12e k.) nr. 240.267, 21 december 2017 (nv Van Hulle Paul Grondwerken / Stad Brugge)
RvS (12e k.) nr. 240.322, 27 december 2017 (nv Recutex, bvba Victrans, bvba Vlaams Inzamel Centrum Textiel (bvba VICT) / Gemeente Dilbeek)
RvS (9e k.) nr. 240.323, 27 december 2017 (Radioworks Comm.V. / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (10e k.) nr. 240.303, 22 december 2017 (Commanditaire vennootschap naar Duits recht Lidl Belgium GmbH en Co. KG / Stad Lier, Provincie Antwerpen)
RvS (9e k.) nr. 240.161, 12 december 2017 (Abdelmajid Ahanssas / Vlaamse Gewest)
RvS (9e k.) nr. 240.219, 18 december 2017 (vzw Vlaams Komitee Brussel / Gemeente Schaarbeek)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Année
2018
Volume
2018
Numéro
4
Page
271
Langue
Néerlandais
Juridiction
Raad van State - Conseil d’Etat, 22/12/2017
Référence
“RvS (10e k.) nr. 240.303, 22 december 2017 (Commanditaire vennootschap naar Duits recht Lidl Belgium GmbH en Co. KG / Stad Lier, Provincie Antwerpen)”, TBP 2018, nr. 4, 271-272
Résumé
Samenvatting 1 Voorschriften vervat in stedenbouwkundige verordeningen dienen, ter wille van de rechtszekerheid, voldoende duidelijk te worden geformuleerd. Een voorschrift waarvan het onmogelijk is om de naleving ervan te controleren of te sanctioneren, is niet in voldoende nauwkeurige, duidelijke en rechtszekerheid biedende woorden gesteld opdat de rechtzoekende in redelijke mate de gevolgen van dit voorschrift kan voorzien. De door de stad vastgestelde stedenbouwkundige verordening beval tal van vage en onduidelijke bepalingen die niet bedoeld lijken als normen die moeten worden nageleefd en kunnen worden gehandhaafd, maar wel als aanbevelingen en doelstellingen. Bovenal is de vaagheid en de onduidelijkheid van de verordening die uiteindelijk is tot stand gekomen, in belangrijke mate toegenomen door de schrappingen waartoe de deputatie in haar goedkeuringsbeslissing is overgegaan. Door een aantal passages uit de verordening te schrappen en andere bepalingen overeind te laten, zijn er tegenstrijdigheden ontstaan. Samenvatting 2 De bevoegdheid om de gevolgen van een vernietigde verordeningsbepaling te beperken, moet met de nodige omzichtigheid worden uitgeoefend en kan slechts worden gehanteerd wanneer vaststaat dat de vernietiging zonder meer van het bestreden besluit zeer zware gevolgen zou hebben op het stuk van de rechtszekerheid. Artikel 14ter van de gecoördineerde wetten op de Raad van State impliceert dat de verwerende partij aanduidt welke gevolgen zij gehandhaafd wenst te zien, al dan niet voorlopig, en waarom. Ter ondersteuning van haar verzoek tot handhaving van de gevolgen verwijst de eerste verwerende partij vaagweg naar "heel wat" vergunningsprocedures waarin beslissingen zijn genomen. De eerste verwerende partij blijft echter volkomen in gebreke deze stelling met concrete gegevens te staven.
Cher visiteur,
Cette page est resevée aux menbres de Jurisquare.
Veuillez vous connecter en cliquant sur le bouton 'Log in' ci-dessous, ou demander sans engagement une offre personnalisée en cliquant sur le bouton 'Abonner'. A partir de € 422,57(hors TVA) par an vous devenez déjà membre de Jurisquare et pouvez déjà accéder à la plus grande bibliothèque juridique digitale de Belgique!