Volume 2018 : 4
Burgerparticipatie in Vlaanderen: de agenda van de decreetgever geëvalueerd
Kroniek Parlementair Recht
RvS (14e k.) nr. 240.239, 20 december 2017 (Belgische Staat / X., X., X.)
RvS (9e k.) nr. 240.068, 4 december 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege)
RvS (9e k.) nr. 240.078, 5 december 2017 (Céline Claessens - Van Den Eynde / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (12e k.) nr. 240.043, 30 november 2017 (nv Bopro Sustainable Investment / Sogent)
RvS (12e k.) nr. 240.186, 14 december 2017 (nv Antwerpse Bouwwerken, nv Valens, nv Jan De Nul / Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie)
RvS (12e k.) nr. 240.267, 21 december 2017 (nv Van Hulle Paul Grondwerken / Stad Brugge)
RvS (12e k.) nr. 240.322, 27 december 2017 (nv Recutex, bvba Victrans, bvba Vlaams Inzamel Centrum Textiel (bvba VICT) / Gemeente Dilbeek)
RvS (9e k.) nr. 240.323, 27 december 2017 (Radioworks Comm.V. / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (10e k.) nr. 240.303, 22 december 2017 (Commanditaire vennootschap naar Duits recht Lidl Belgium GmbH en Co. KG / Stad Lier, Provincie Antwerpen)
RvS (9e k.) nr. 240.161, 12 december 2017 (Abdelmajid Ahanssas / Vlaamse Gewest)
RvS (9e k.) nr. 240.219, 18 december 2017 (vzw Vlaams Komitee Brussel / Gemeente Schaarbeek)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Burgerparticipatie in Vlaanderen: de agenda van de decreetgever geëvalueerd
Kroniek Parlementair Recht
RvS (14e k.) nr. 240.239, 20 december 2017 (Belgische Staat / X., X., X.)
RvS (9e k.) nr. 240.068, 4 december 2017 (Margaux Torrelle / vzw Schoolbestuur De Pleinschool & Sint-Amandscollege)
RvS (9e k.) nr. 240.078, 5 december 2017 (Céline Claessens - Van Den Eynde / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (12e k.) nr. 240.043, 30 november 2017 (nv Bopro Sustainable Investment / Sogent)
RvS (12e k.) nr. 240.186, 14 december 2017 (nv Antwerpse Bouwwerken, nv Valens, nv Jan De Nul / Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie)
RvS (12e k.) nr. 240.267, 21 december 2017 (nv Van Hulle Paul Grondwerken / Stad Brugge)
RvS (12e k.) nr. 240.322, 27 december 2017 (nv Recutex, bvba Victrans, bvba Vlaams Inzamel Centrum Textiel (bvba VICT) / Gemeente Dilbeek)
RvS (9e k.) nr. 240.323, 27 december 2017 (Radioworks Comm.V. / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (10e k.) nr. 240.303, 22 december 2017 (Commanditaire vennootschap naar Duits recht Lidl Belgium GmbH en Co. KG / Stad Lier, Provincie Antwerpen)
RvS (9e k.) nr. 240.161, 12 december 2017 (Abdelmajid Ahanssas / Vlaamse Gewest)
RvS (9e k.) nr. 240.219, 18 december 2017 (vzw Vlaams Komitee Brussel / Gemeente Schaarbeek)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Année
2018
Volume
2018
Numéro
4
Page
268
Langue
Néerlandais
Juridiction
Raad van State - Conseil d’Etat, 30/11/2017
Référence
“RvS (12e k.) nr. 240.043, 30 november 2017 (nv Bopro Sustainable Investment / Sogent)”, TBP 2018, nr. 4, 268-269
Résumé
Samenvatting 1 Samenvatting niet beschikbaar. Samenvatting 2 Het antwoord op de vraag of de litigieuze gunningsprocedure dient te worden gekwalificeerd als betrekking hebbend op een overheidsopdracht, is bepalend voor de toepasselijkheid van de in de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies vervatte schorsingsprocedure, die afwijkt van de gemeenrechtelijke, maar ook voor de beoordeling van het ernstig karakter van het eerste middel. Mocht dit middel ernstig worden bevonden wat de voormelde kwalificatie betreft, dan kan krachtens artikel 15, eerste lid, van die wet van 17 juni 2013 de uitvoering worden geschorst van de thans bestreden beslissing in aanwezigheid van een ernstig middel of een klaarblijkelijke onwettigheid, zonder dat het bewijs van spoedeisendheid is vereist, en wordt overeenkomstig artikel 15, tweede lid, van die wet de vordering tot schorsing voor de Raad van State uitsluitend ingesteld volgens een procedure bij uiterst dringende noodzakelijkheid. Het is bijgevolg gepast om in de eerste plaats het eerste middel te onderzoeken, om te beoordelen of het ernstig is en of het de nietigverklaring van de bestreden beslissing kan verantwoorden. Samenvatting 3 Er zijn voldoende elementen voorhanden die leiden tot de prima facie vaststelling dat de verwerende partij met veruitwendigde motieven had moeten aangeven waarom het project niet diende te worden gegund met toepassing van de regelgeving inzake overheidsopdrachten, waartoe zij in haar nota, mochten de pas aldaar aangevoerde argumentaties al dienstig zijn, ook niet lijkt te komen. In de huidige procedure lijkt het de verzoekende partij te zijn die voldoende gegevens heeft aangebracht die in de richting wijzen van de verplichte toepassing van de betrokken regelgeving. Het lijkt aldus dat de materiële motieven voor de bestreden beslissing ontbreken en artikel 5, tweede lid, van de wet van 15 juni 2006 (‘overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten’) als miskend moet worden beschouwd. Overeenkomstig die bepaling dient immers een overheidsopdracht te worden gegund overeenkomstig een van de in hoofdstuk IV van die wet bepaalde gunningsprocedures. Het eerste middel dient in die mate ernstig te worden bevonden. Samenvatting 4 De verwerende partij merkt op dat het selectiedossier een akkoordverklaring met de procedure bevat, waarin de kandidaten door het indienen van een kandidaatstelling de inhoud van het selectiedossier aanvaarden en zij zich ertoe verplichten fouten of leemten te melden. Ook het kandidaatstellingsformulier bevat de clausule dat het selectiedossier zonder voorbehoud wordt aanvaard. Deze exceptie kan op het eerste gezicht in casu niet worden aanvaard, gelet onder meer op de relatief korte termijn die de kandidaten maar hadden om hun kandidaatstelling voor de belangrijke in het geding zijnde opdracht voor te bereiden en in te dienen, maar ook op het feit dat de kwalificatieproblematiek op zichzelf reeds een aanzienlijke complexiteit vertoont, zoals bij het onderzoek van het middel bleek. Van een inschrijver lijkt niet te moeten worden verwacht dat hij in dergelijke omstandigheden vooraleer zich kandidaat te stellen nog eerst een dergelijk onderzoek voert.
Cher visiteur,
Cette page est resevée aux menbres de Jurisquare.
Veuillez vous connecter en cliquant sur le bouton 'Log in' ci-dessous, ou demander sans engagement une offre personnalisée en cliquant sur le bouton 'Abonner'. A partir de € 422,57(hors TVA) par an vous devenez déjà membre de Jurisquare et pouvez déjà accéder à la plus grande bibliothèque juridique digitale de Belgique!