Volume 2014 : 4
EDITORIAAL. De blijvende actualiteit van het goeddeels vergeten art. 24, § 3, 2de lid Gw.
... En nog maar eens het inschrijvingsrecht!
De keuze voor levensbeschouwelijk onderricht in officiële scholen in de Franse Gemeenschap beoordeeld door het Grondwettelijk Hof.
De pedagogische begeleidingsdiensten: van het ontstaan tot de evaluatie van 25 jaar uitbouw en werking.
Internationale ontwikkelingen in kwaliteitszorg (2005-2015).
Dualisering, onderwijs en welvaartsstaat.
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf. De transitie naar superdiversiteit als uitdaging voor hoger onderwijs.
De lange weg van de niet-confessionele zedenleer. Overwegingen bij het arrest van het Grondwettelijk Hof nr. 34/2015 van 12 maart 2015.
Onderwijsongelijkheid evidence-based aanpakken: eentalige taalremediëring of meertalige taalvalorisering?
Afstemming tussen het secundair onderwijs en de arbeidsmarkt.
RECHTSPRAAKOVERZICHT (TORB 2014-15, nr. 4).
EDITORIAAL. De blijvende actualiteit van het goeddeels vergeten art. 24, § 3, 2de lid Gw.
... En nog maar eens het inschrijvingsrecht!
De keuze voor levensbeschouwelijk onderricht in officiële scholen in de Franse Gemeenschap beoordeeld door het Grondwettelijk Hof.
De pedagogische begeleidingsdiensten: van het ontstaan tot de evaluatie van 25 jaar uitbouw en werking.
Internationale ontwikkelingen in kwaliteitszorg (2005-2015).
Dualisering, onderwijs en welvaartsstaat.
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf. De transitie naar superdiversiteit als uitdaging voor hoger onderwijs.
De lange weg van de niet-confessionele zedenleer. Overwegingen bij het arrest van het Grondwettelijk Hof nr. 34/2015 van 12 maart 2015.
Onderwijsongelijkheid evidence-based aanpakken: eentalige taalremediëring of meertalige taalvalorisering?
Afstemming tussen het secundair onderwijs en de arbeidsmarkt.
RECHTSPRAAKOVERZICHT (TORB 2014-15, nr. 4).
Année
2014
Volume
2014
Numéro
4
Page
85
Langue
Néerlandais
Juridiction
Référence
O. AGIRDAG, “Onderwijsongelijkheid evidence-based aanpakken: eentalige taalremediëring of meertalige taalvalorisering?”, T.O.R.B. 2014-15, nr. 4, 85-94
Résumé
Talige diversiteit gaat vaak gepaard met ongelijkheid in het onderwijs, waarbij anderstalige leerlingen minder presteren dan Nederlandstalige leerlingen. Eerdere Vlaamse studies hebben uitvoerig onderzocht hoe groot deze ongelijkheid is. Maar er is veel minder geweten over de effectiviteit van maatregelen die deze ongelijkheid kunnen reduceren. Daarom focust deze studie op twee mogelijke beleidspistes: (eentalige) taalremediëring tegenover (meertalige) taalvalorisering. Analyses met de PISA 2012-data maken duidelijk dat er een substantiële kloof is tussen anderstalige en Nederlandstalige leerlingen, zelfs wanneer er rekening wordt gehouden met de sociaaleconomische en etnische achtergrond van de leerlingen. De resultaten wijzen uit dat taalremediëring (het ontvangen van extra lessen Nederlands) niet resulteert in betere onderwijsprestaties voor anderstalige leerlingen. Het krijgen van onderwijs in de moedertaal blijkt echter positief gerelateerd te zijn aan de onderwijsprestaties van anderstalige leerlingen. De beleidsimplicaties van deze bevindingen worden bediscussieerd.
Cher visiteur,
Cette page est resevée aux menbres de Jurisquare.
Veuillez vous connecter en cliquant sur le bouton 'Log in' ci-dessous, ou demander sans engagement une offre personnalisée en cliquant sur le bouton 'Abonner'. A partir de € 422,57(hors TVA) par an vous devenez déjà membre de Jurisquare et pouvez déjà accéder à la plus grande bibliothèque juridique digitale de Belgique!