- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 34
- Artikel
- Raad van State – Schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid – COVID-19 – Vrijheid van eredienst – Collectieve uitoefening – Uitvoering van voorlopige maatregelen opgelegd door de Raad van State – Ministerieel besluit diende te worden gewijzigd op die manier dat de collectieve uitoefening van de eredienst niet onevenredig werd beperkt – Beperking tot vijftien personen voor collectieve uitoefening eredienst – Evenwicht tussen volksgezondheid en vrijheid van godsdienst
Volume 84 : 34
De rol van de Raad van State in het crisisbeheer: een kwestie van legitimiteit en expertise
Onroerende publiciteit – Onroerende schijneigendom – Bescherming van derde te goeder trouw – Vertrouwensleer
1. Kwaadwillige belemmering van het verkeer – Collectieve arbeidsconflicten – Staking – Blokkade – Vakbondsleider – 2. Rechten van de mens – Vrijheid van vereniging – Vrijheid van vergadering – Economische, sociale en culturele mensenrechten – Recht op collectieve actie – Beperkingen – Algemeen belang – Proportionaliteit – Recht op vrije meningsuiting – Kern van het grondrecht – Onaantastbare beoordeling door de feitenrechter
Bewijs – Deskundigenonderzoek – Burgerlijke zaken – Rechter die een nieuw deskundigenonderzoek beveelt, terwijl er in een eerdere fase van de procedure al een deskundigenonderzoek was bevolen – Verantwoordingsplicht
Raad van State – Schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid – COVID-19 – Vrijheid van eredienst – Collectieve uitoefening – Uitvoering van voorlopige maatregelen opgelegd door de Raad van State – Ministerieel besluit diende te worden gewijzigd op die manier dat de collectieve uitoefening van de eredienst niet onevenredig werd beperkt – Beperking tot vijftien personen voor collectieve uitoefening eredienst – Evenwicht tussen volksgezondheid en vrijheid van godsdienst
Raad van State – Schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid – COVID-19 – Vrijheid van eredienst – Collectieve uitoefening – Volledig verbod op collectieve uitoefening – Joodse godsdienst – Joods huwelijk – Minstens tien joodse mannen moeten aanwezig zijn gedurende ceremonie – Verbod op filmen in de synagoge – Epidemiologische situatie heeft versoepelingen niet in de weg gestaan – Volledig verbod op collectieve uitoefening eredienst disproportioneel – Oplegging voorlopige maatregelen
Rechten van de mens – Vrijheid van godsdienst – Vrijheid van onderwijs – Gemeenschapsonderwijs – Schoolreglement dat dragen van hoofddoek op school verbiedt – Beperking van vrijheid om godsdienst in het openbaar te belijden – Niet noodzakelijk in een democratische samenleving – Niet onontbeerlijk om eenieder gelijke kansen te bieden in het onderwijs
De Raad van State, de COVID-maatregelen en de erediensten – een consistent verhaal?
De rol van de Raad van State in het crisisbeheer: een kwestie van legitimiteit en expertise
Onroerende publiciteit – Onroerende schijneigendom – Bescherming van derde te goeder trouw – Vertrouwensleer
1. Kwaadwillige belemmering van het verkeer – Collectieve arbeidsconflicten – Staking – Blokkade – Vakbondsleider – 2. Rechten van de mens – Vrijheid van vereniging – Vrijheid van vergadering – Economische, sociale en culturele mensenrechten – Recht op collectieve actie – Beperkingen – Algemeen belang – Proportionaliteit – Recht op vrije meningsuiting – Kern van het grondrecht – Onaantastbare beoordeling door de feitenrechter
Bewijs – Deskundigenonderzoek – Burgerlijke zaken – Rechter die een nieuw deskundigenonderzoek beveelt, terwijl er in een eerdere fase van de procedure al een deskundigenonderzoek was bevolen – Verantwoordingsplicht
Raad van State – Schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid – COVID-19 – Vrijheid van eredienst – Collectieve uitoefening – Uitvoering van voorlopige maatregelen opgelegd door de Raad van State – Ministerieel besluit diende te worden gewijzigd op die manier dat de collectieve uitoefening van de eredienst niet onevenredig werd beperkt – Beperking tot vijftien personen voor collectieve uitoefening eredienst – Evenwicht tussen volksgezondheid en vrijheid van godsdienst
Raad van State – Schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid – COVID-19 – Vrijheid van eredienst – Collectieve uitoefening – Volledig verbod op collectieve uitoefening – Joodse godsdienst – Joods huwelijk – Minstens tien joodse mannen moeten aanwezig zijn gedurende ceremonie – Verbod op filmen in de synagoge – Epidemiologische situatie heeft versoepelingen niet in de weg gestaan – Volledig verbod op collectieve uitoefening eredienst disproportioneel – Oplegging voorlopige maatregelen
Rechten van de mens – Vrijheid van godsdienst – Vrijheid van onderwijs – Gemeenschapsonderwijs – Schoolreglement dat dragen van hoofddoek op school verbiedt – Beperking van vrijheid om godsdienst in het openbaar te belijden – Niet noodzakelijk in een democratische samenleving – Niet onontbeerlijk om eenieder gelijke kansen te bieden in het onderwijs
De Raad van State, de COVID-maatregelen en de erediensten – een consistent verhaal?
Jaar
2020
Volume
84
Nummer
34
Pagina
1350
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Raad van State - Conseil d’Etat, 22/12/2020
Referentie
“Raad van State – Schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid – COVID-19 – Vrijheid van eredienst – Collectieve uitoefening – Uitvoering van voorlopige maatregelen opgelegd door de Raad van State – Ministerieel besluit diende te worden gewijzigd op die manier dat de collectieve uitoefening van de eredienst niet onevenredig werd beperkt – Beperking tot vijftien personen voor collectieve uitoefening eredienst – Evenwicht tussen volksgezondheid en vrijheid van godsdienst”, RWE 2020-21, nr. 34, 1350-1352
Samenvatting
In de ondernemingen en verenigingen die goederen of diensten aanbieden aan consumenten, moet er verplicht «individueel gewinkeld» worden, overigens gedurende slechts maximaal dertig minuten. Ook in de winkelcentra moeten de bezoekers zich «individueel» verplaatsen. Musea, zwembaden, bibliotheken en ook gebouwen van de erediensten mogen geopend blijven, maar wel op voorwaarde dat «samenscholingen worden vermeden». Zoals de Raad van State deze maatregelen vooralsnog begrijpt, hebben ze betrekking op individuele activiteiten van afzonderlijke personen. De collectieve viering van een eredienst lijkt zich met een dergelijke individueel beoefende activiteit niet genoegzaam te laten vergelijken. De verwerende partij gaat de grenzen niet te buiten van wat noodzakelijk is voor de verwezenlijking van de rechtmatige doelstellingen die met het ministerieel besluit houdende dringende bepalingen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, dat toelaat dat bij de collectieve uitoefening van de eredienst in de gebouwen die daarvoor bestemd zijn, vijftien personen aanwezig zijn, buiten kinderen tot en met twaalf jaar en de bedienaar van de eredienst, worden nagestreefd, namelijk het afremmen van de overdracht van het coronavirus en het afwenden van een crash van het gezondheidssysteem. Tenminste voorlopig valt de Raad van State niet bij dat de minister van Binnenlandse Zaken de vrijheid van eredienst zou hebben geschonden. Enige vergelijking met de toelating om met een maximum van honderd personen deel te nemen aan statische betogingen op de openbare weg, gaat niet op. De voorwaarden waaronder op vaste en reguliere basis collectief de eredienst mag worden uitgeoefend, is één zaak, de voorwaarden waaronder uitzonderlijk een ad-hoc-toelating voor een betoging mogelijk is, een geheel andere. De betrokken voorwaarden lijken zich niet met mekaar te laten vergelijken.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!