- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 6
- Artikel
- RvS (12e k.) nr. 240.726, 15 februari 2018 (nv Veolia / Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem)
Volume 2018 : 6
De ontvankelijkheid van de middelen van openbare orde in het beroep tot nietigverklaring voor de Raad van State: naar het einde van de ‘voorkeursbehandeling’?
HvJ (Grote Kamer) nr. C-42/17, 5 december 2017 (M.A.S., M.B.)
HvJ (2e k.) nr. C-434/16, 20 december 2017 (Peter Nowak / Data Protection Commissioner)
HvJ (5e k.) nr. C-518/15, 21 februari 2018 (Stad Nijvel / Rudy Matzak)
HvJ (3e k.) nr. C-473/16, 25 januari 2018 (F. / Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal)
RvS (9e k.) nr. 240.818, 26 februari 2018 (Guido Peersmans / Bpost nv)
RvS (10e k.) nr. 240.678, 6 februari 2018 (vzw Voorpost / Stad Gent)
RvS (10e k.) nr. 240.804, 23 februari 2018 (Louis Meuleman / Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (12e k.) nr. 240.673, 6 februari 2018 (bvba Horeca Management, Ingrid Vercammen, Bert Nys / Gemeente Zwijndrecht)
RvS (12e k.) nr. 240.726, 15 februari 2018 (nv Veolia / Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem)
RvS (12e k.) nr. 240.730, 15 februari 2018 (nv Ghent Dredging / Vlaamse Milieumaatschappij (VMM))
RvS (9e k.) nr. 240.654, 5 februari 2018 (Sabine Colle, Dorine Dooms, Jeroen De Bodt, e.a. / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (10e k.) nr. 240.686, 8 februari 2018 (Lea Carette, Sonja Van De Walle, Tom Van Damme, e.a. / Gemeente Beernem, Provincie West-Vlaanderen)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
De ontvankelijkheid van de middelen van openbare orde in het beroep tot nietigverklaring voor de Raad van State: naar het einde van de ‘voorkeursbehandeling’?
HvJ (Grote Kamer) nr. C-42/17, 5 december 2017 (M.A.S., M.B.)
HvJ (2e k.) nr. C-434/16, 20 december 2017 (Peter Nowak / Data Protection Commissioner)
HvJ (5e k.) nr. C-518/15, 21 februari 2018 (Stad Nijvel / Rudy Matzak)
HvJ (3e k.) nr. C-473/16, 25 januari 2018 (F. / Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal)
RvS (9e k.) nr. 240.818, 26 februari 2018 (Guido Peersmans / Bpost nv)
RvS (10e k.) nr. 240.678, 6 februari 2018 (vzw Voorpost / Stad Gent)
RvS (10e k.) nr. 240.804, 23 februari 2018 (Louis Meuleman / Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (12e k.) nr. 240.673, 6 februari 2018 (bvba Horeca Management, Ingrid Vercammen, Bert Nys / Gemeente Zwijndrecht)
RvS (12e k.) nr. 240.726, 15 februari 2018 (nv Veolia / Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem)
RvS (12e k.) nr. 240.730, 15 februari 2018 (nv Ghent Dredging / Vlaamse Milieumaatschappij (VMM))
RvS (9e k.) nr. 240.654, 5 februari 2018 (Sabine Colle, Dorine Dooms, Jeroen De Bodt, e.a. / Vlaamse Gemeenschap)
RvS (10e k.) nr. 240.686, 8 februari 2018 (Lea Carette, Sonja Van De Walle, Tom Van Damme, e.a. / Gemeente Beernem, Provincie West-Vlaanderen)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Jaar
2018
Volume
2018
Nummer
6
Pagina
367
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Raad van State - Conseil d’Etat, 15/02/2018
Referentie
“RvS (12e k.) nr. 240.726, 15 februari 2018 (nv Veolia / Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem)”, TBP 2018, nr. 6, 367-368
Samenvatting
Samenvatting 1 Samenvatting niet beschikbaar. Samenvatting 2 De verwerende partij betoogt op de eerste plaats dat de erkenningsvereisten slechts mogen worden opgelegd voor opdrachten voor werken zodat zij bij de selectie geen rekening moest houden met deze vereisten. Deze opvatting wordt niet bijgevallen. Het is een aanbestedende overheid toegestaan, in het kader van haar beleidsvrijheid om selectievoorwaarden vast te stellen, gebruik te maken van het vocabularium van de erkenningsreglementering mits zij bij het vaststellen van selectie-eisen de overheidsopdrachtenreglementering inzake het vaststellen van selectie-eisen, zoals een evenredigheid tussen de opdracht en het vereiste, in acht neemt. De verwerende partij voert ook niet aan dat de selectievereisten zouden strijden met die laatste reglementering. Het verplichte karakter van de erkenningsreglementering inzake opdrachten voor werken, houdt bovendien niet in dat een aanbestedende overheid er geen vrijwillige toepassing van mag maken ten aanzien van opdrachten voor diensten. Zo de verwerende partij van mening zou zijn geweest dat zij zich bij de voorliggende opdracht voor diensten bijvoorbeeld heeft vergist bij het vaststellen van de selectie-eisen, dan mag zij het bestek tijdens de gunningsprocedure niet zomaar en dit zonder bekendmaking wijzigen of delen ervan helemaal niet toepassen en dit onder meer omdat het gelijkheidsbeginsel en het mededingingsbeginsel met de gelijke toegang tot de markt, fundamentele rechtsbeginselen in de materie van de overheidsopdrachten, aldus in het gedrang komen.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!