- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 1
- Artikel
- RvS (14e k.) nr. 238.712, 29 juni 2017 (X. / Belgische staat)
Volume 2018 : 1
In memoriam Guido Decoster
Het verbod op het heffen van octrooibelastingen: de casus van belastingen op groeven
Het Vlaams Onteigeningsdecreet. Vloek of zegen voor lokale besturen?
RvS (10e k.) nr. 238.691, 27 juni 2017 (Guy Verbuyst / Gemeente Zelzate)
RvS (10e k.) nr. 237.281, 3 februari 2017 (Magda Blondeel / Provincie Oost-Vlaanderen)
RvS (7e k.) nr. 238.575, 20 juni 2017 (Marc Dieltjens / Deputatie van de Provincie Antwerpen)
RvS (7e k.) nr. 238.576, 20 juni 2017 (Marc Dieltjens / Deputatie van de Provincie Antwerpen)
RvS (7e k.) nr. 238.597, 22 juni 2017 (Eric Van Marsenille, Rita Claessens / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.776, 6 juli 2017 (Christiaan Stappaerts / Vlaamse Gewest)
RvS (9e k.) nr. 236.468, 21 november 2016 (Michiel Van Mieghem / Belgische Staat)
Gevolgen van de schending van de redelijketermijneis in strafzaken voor de tuchtoverheid
RvS (14e k.) nr. 237.523, 28 februari 2017 (Isabel de Meester / Politiezone 5459 Spoorkin)
RvS (14e k.) nr. 237.980, 20 april 2017 (Werner Vlaeminck / Politiezone 5419 Schelde-Leie)
RvS (14e k.) nr. 238.712, 29 juni 2017 (X. / Belgische staat)
RvS (14e k.) nr. 239.322, 9 oktober 2017 (Peter Duwijn / Politiezone 5429 Zottegem-Herzele-Sint-Lievens-Houtem)
RvS (14e k.) nr. 239.323, 9 oktober 2017 (Peter Duwijn / Politiezone 5429 Zottegem-Herzele-Sint-Lievens-Houtem)
In memoriam Guido Decoster
Het verbod op het heffen van octrooibelastingen: de casus van belastingen op groeven
Het Vlaams Onteigeningsdecreet. Vloek of zegen voor lokale besturen?
RvS (10e k.) nr. 238.691, 27 juni 2017 (Guy Verbuyst / Gemeente Zelzate)
RvS (10e k.) nr. 237.281, 3 februari 2017 (Magda Blondeel / Provincie Oost-Vlaanderen)
RvS (7e k.) nr. 238.575, 20 juni 2017 (Marc Dieltjens / Deputatie van de Provincie Antwerpen)
RvS (7e k.) nr. 238.576, 20 juni 2017 (Marc Dieltjens / Deputatie van de Provincie Antwerpen)
RvS (7e k.) nr. 238.597, 22 juni 2017 (Eric Van Marsenille, Rita Claessens / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 238.776, 6 juli 2017 (Christiaan Stappaerts / Vlaamse Gewest)
RvS (9e k.) nr. 236.468, 21 november 2016 (Michiel Van Mieghem / Belgische Staat)
Gevolgen van de schending van de redelijketermijneis in strafzaken voor de tuchtoverheid
RvS (14e k.) nr. 237.523, 28 februari 2017 (Isabel de Meester / Politiezone 5459 Spoorkin)
RvS (14e k.) nr. 237.980, 20 april 2017 (Werner Vlaeminck / Politiezone 5419 Schelde-Leie)
RvS (14e k.) nr. 238.712, 29 juni 2017 (X. / Belgische staat)
RvS (14e k.) nr. 239.322, 9 oktober 2017 (Peter Duwijn / Politiezone 5429 Zottegem-Herzele-Sint-Lievens-Houtem)
RvS (14e k.) nr. 239.323, 9 oktober 2017 (Peter Duwijn / Politiezone 5429 Zottegem-Herzele-Sint-Lievens-Houtem)
Jaar
2018
Volume
2018
Nummer
1
Pagina
60
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Raad van State - Conseil d’Etat, 29/06/2017
Referentie
“RvS (14e k.) nr. 238.712, 29 juni 2017 (X. / Belgische staat)”, TVGEM 2018, nr. 1, 60-63
Samenvatting
Samenvatting 1 Artikel 56 van de tuchtwet verplicht de tuchtoverheid om binnen zes maanden, hetzij na kennisneming of vaststelling van de feiten, hetzij na de dag van inkennisstelling door de gerechtelijke overheid van het feit dat een gerechtelijke eindbeslissing werd genomen of dat het dossier geseponeerd is, dan wel de strafvordering vervallen is, de tuchtprocedure te starten, wat gebeurt met de kennisgeving van het inleidend verslag. Dit is een vervaltermijn. Artikel 56 van de Tuchtwet voorziet niet in enige schorsing van deze vervaltermijn en laat dus niet toe een tuchtprocedure na het verstrijken van de verjaringstermijn te hernemen. Samenvatting 2 Het instellen van de tuchtvordering is een facultatieve bevoegdheid en beantwoordt niet aan een rechtsplicht. Is de in artikel 56 van de Tuchtwet bepaalde vervaltermijn verlopen, dan brengt dit het verlies van die facultatieve bevoegdheid met zich. Samenvatting 3 Na een vernietigingsarrest mag de tuchtoverheid de vastgestelde onwettigheid remediëren door de tuchtprocedure vanaf dat punt te hernemen. Eventuele vervaltermijnen moeten hierbij worden gerespecteerd. In casu vitieert het vernietigingsmotief zowel de tuchtstraf als het inleidend verslag. De onwettigheid situeert zich dus bij het instellen van de tuchtvordering. Het vernietigingsmotief impliceert dus dat de tuchtprocedure ab initio, d.i. vanaf de kennisneming van het inleidend verslag zou moeten worden hernomen. De stelling van de verwerende partij dat zij nog beschikte over het gedeelte van de vervaltermijn dat de tuchtoverheid restte toen het inleidend verslag werd betekend, gaat uit van een verkeerde opvatting van het recht. Het formeel ingetrokken inleidend verslag moet geacht worden nooit te zijn genomen geweest. Het retroactief verdwijnen van de beslissing de tuchtvordering in te stellen doet de facultatieve mogelijkheid om de tuchtvordering in te stellen, niet herleven. Het vernietigingsarrest verplicht de tuchtoverheid niet tot het nemen van een nieuwe beslissing en doet geen nieuwe termijn daartoe ontstaan. Evenmin voorziet de rechtspositieregeling in een termijn om de tuchtprocedure te hernemen na een vernietigingsarrest. Het hernemen van de tuchtprocedure is gebeurd meer dan zes maanden na de inkennisstelling door de gerechtelijke overheid dat een gerechtelijke eindbeslissing is genomen.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!