Volume 2017 : 1
Het optreden van inwoners namens de gemeente of de provincie bij stilzitten van het bestuur: zegen of kwelling?
[Kroniek] Het referendum in Nederland
HvJ (2e k.) nr. C-438/14, 2 juni 2016 (Nabiel Peter Bogendorff von Wolffersdorff / Standesamt der Stadt Karlsruhe, Zentraler Juristischer Dienst der Stadt Karlsruhe)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-15/15, 21 juni 2016 (New Valmar BVBA / Global Pharmacies Partner Health Srl)
HvJ (1e k.) nr. C-379/15, 28 juli 2016 (Association France Nature Environnement / Premier Ministre, Ministre de l’Écologie, du Développement durable et de l'Énergie)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-105/15 P, C-106/15 P, C-107/15 P, C-108/15 P, C-109/15 P, 20 september 2016 (Konstantinos Mallis, Elli Konstantinou Malli, Tameio Pronoias Prosopikou Trapezis Kyprou, e.a. / Commissie, Europese Centrale Bank (ECB))
HvJ (Grote Kamer) nr. C-8/15 P, C-9/15 P, C-10/15 P, 20 september 2016 (Ledra Advertising Ltd, Andreas Eleftheriou, Eleni Eleftheriou, e.a. / Commissie, Europese Centrale Bank (ECB))
RvS (14e k.) nr. 235.850, 27 september 2016 (Frank Uytterhoeven / Politiezone 5359 BODUKAP)
RvS (7e k.) nr. 235.751, 15 september 2016 (Roger Debeuckelaere / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 235.752, 15 september 2016 (nv Trafimmo / Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (7e k.) nr. 235.755, 15 september 2016 (Yves Taillieu / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 235.845, 27 september 2016 (Vlaamse Gewest / nv Corelio Printing)
RvS (10e k.) nr. 235.738, 13 september 2016 (vzw Desk, Natascha Roek / Gemeente Maldegem)
RvS (10e k.) nr. 235.804, 20 september 2016 (bvba Budget Parking België / Gemeente Machelen)
RvS (12e k.) nr. 235.747, 13 september 2016 (cvba Modero Gerechtsdeurwaarders Antwerpen, cvba Modero Brussel, bvba Athos Advocaten / Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (12e k.) nr. 235.776, 15 september 2016 (bvba Versluys Bouwgroep, nv Citexar, nv General Automatic Amusement, e.a. / Gemeente Middelkerke)
RvS (14e k.) nr. 235.721, 12 september 2016 (Abdelkader Ladjali / Belgische Staat)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Het optreden van inwoners namens de gemeente of de provincie bij stilzitten van het bestuur: zegen of kwelling?
[Kroniek] Het referendum in Nederland
HvJ (2e k.) nr. C-438/14, 2 juni 2016 (Nabiel Peter Bogendorff von Wolffersdorff / Standesamt der Stadt Karlsruhe, Zentraler Juristischer Dienst der Stadt Karlsruhe)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-15/15, 21 juni 2016 (New Valmar BVBA / Global Pharmacies Partner Health Srl)
HvJ (1e k.) nr. C-379/15, 28 juli 2016 (Association France Nature Environnement / Premier Ministre, Ministre de l’Écologie, du Développement durable et de l'Énergie)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-105/15 P, C-106/15 P, C-107/15 P, C-108/15 P, C-109/15 P, 20 september 2016 (Konstantinos Mallis, Elli Konstantinou Malli, Tameio Pronoias Prosopikou Trapezis Kyprou, e.a. / Commissie, Europese Centrale Bank (ECB))
HvJ (Grote Kamer) nr. C-8/15 P, C-9/15 P, C-10/15 P, 20 september 2016 (Ledra Advertising Ltd, Andreas Eleftheriou, Eleni Eleftheriou, e.a. / Commissie, Europese Centrale Bank (ECB))
RvS (14e k.) nr. 235.850, 27 september 2016 (Frank Uytterhoeven / Politiezone 5359 BODUKAP)
RvS (7e k.) nr. 235.751, 15 september 2016 (Roger Debeuckelaere / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 235.752, 15 september 2016 (nv Trafimmo / Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (7e k.) nr. 235.755, 15 september 2016 (Yves Taillieu / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 235.845, 27 september 2016 (Vlaamse Gewest / nv Corelio Printing)
RvS (10e k.) nr. 235.738, 13 september 2016 (vzw Desk, Natascha Roek / Gemeente Maldegem)
RvS (10e k.) nr. 235.804, 20 september 2016 (bvba Budget Parking België / Gemeente Machelen)
RvS (12e k.) nr. 235.747, 13 september 2016 (cvba Modero Gerechtsdeurwaarders Antwerpen, cvba Modero Brussel, bvba Athos Advocaten / Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (12e k.) nr. 235.776, 15 september 2016 (bvba Versluys Bouwgroep, nv Citexar, nv General Automatic Amusement, e.a. / Gemeente Middelkerke)
RvS (14e k.) nr. 235.721, 12 september 2016 (Abdelkader Ladjali / Belgische Staat)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Year
2017
Volume
2017
Number
1
Page
31
Language
Dutch
Court
Hof van Justitie - Cour de Justice, 28/07/2016
Reference
“HvJ (1e k.) nr. C-379/15, 28 juli 2016 (Association France Nature Environnement / Premier Ministre, Ministre de l’Écologie, du Développement durable et de l'Énergie)”, TBP 2017, nr. 1, 31-32
Recapitulation
Samenvatting 1 Een nationale rechterlijke instantie mag, wanneer het nationale recht dit toestaat, bij uitzondering en per geval, bepaalde gevolgen van een verklaring dat een bepaling van nationaal recht die is vastgesteld in strijd met de verplichtingen van richtlijn 2001/42/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2001 betreffende de beoordeling van de gevolgen voor het milieu van bepaalde plannen en programma’s, meer bepaald die van artikel 6, lid 3, ervan, onrechtmatig is, in de tijd beperken, mits een dergelijke beperking is vereist door een dwingende overweging in verband met de bescherming van het milieu en gelet op de specifieke omstandigheden van de bij haar aanhangige zaak. Deze bijzondere mogelijkheid kan echter slechts worden uitgeoefend wanneer alle voorwaarden die volgen uit het arrest van 28 februari 2012, Inter-Environnement Wallonie en Terre wallonne (C?41/11, EU:C:2012:103) zijn vervuld, namelijk: – dat met de bestreden nationale bepaling naar behoren uitvoering wordt gegeven aan het Unierecht op het gebied van bescherming van het milieu; – dat de vaststelling en de inwerkingtreding van een nieuwe bepaling van nationaal recht de uit de nietigverklaring van de bestreden bepaling van nationaal recht voortvloeiende nadelige gevolgen voor het milieu niet kunnen voorkomen; – dat de nietigverklaring van deze bestreden bepaling tot gevolg zou hebben dat er met betrekking tot de uitvoering van het Unierecht op het gebied van bescherming van het milieu een voor het milieu nadeliger rechtsvacuüm ontstaat, in die zin dat deze nietigverklaring zou resulteren in een lager niveau van bescherming en aldus zou indruisen tegen de wezenlijke doelstelling van het Unierecht, en – dat een uitzonderlijke handhaving van de gevolgen van de bestreden bepaling van nationaal recht slechts de periode betreft die absoluut noodzakelijk is om de maatregelen vast te stellen waarmee de vastgestelde onregelmatigheid kan worden verholpen. Samenvatting 2 Bij de huidige stand van het Unierecht is een nationale rechterlijke instantie waarvan de beslissingen niet meer vatbaar zijn voor hoger beroep, in beginsel gehouden zich voor een prejudiciële beslissing tot het Hof te wenden, zodat dit kan beoordelen of, bij uitzondering, de bepalingen van nationaal recht die strijdig zijn geacht met het Unierecht voorlopig kunnen worden gehandhaafd in het licht van een dwingende overweging in verband met de bescherming van het milieu en gelet op de specifieke omstandigheden van de zaak die bij deze nationale rechterlijke instantie aanhangig is. Deze nationale rechterlijke instantie is slechts van deze plicht vrijgesteld indien zij ervan overtuigd is, hetgeen zij uitvoerig moeten aantonen, dat over de uitlegging en de toepassing van de voorwaarden die volgen uit het arrest van 28 februari 2012, Inter-Environnement Wallonie en Terre wallonne (C?41/11, EU:C:2012:103), redelijkerwijs geen enkele twijfel bestaat.
Dear visitor
This page is reserved for Jurisquare members.
If you already are a member, please click the 'Log in' button below. If you would like to become a member, please click the 'Subscribe' button below. You can have access to the largest legal library in Belgium from € 422,57(VAT excl.) onwards!