Volume 2017 : 1
Het optreden van inwoners namens de gemeente of de provincie bij stilzitten van het bestuur: zegen of kwelling?
[Kroniek] Het referendum in Nederland
HvJ (2e k.) nr. C-438/14, 2 juni 2016 (Nabiel Peter Bogendorff von Wolffersdorff / Standesamt der Stadt Karlsruhe, Zentraler Juristischer Dienst der Stadt Karlsruhe)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-15/15, 21 juni 2016 (New Valmar BVBA / Global Pharmacies Partner Health Srl)
HvJ (1e k.) nr. C-379/15, 28 juli 2016 (Association France Nature Environnement / Premier Ministre, Ministre de l’Écologie, du Développement durable et de l'Énergie)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-105/15 P, C-106/15 P, C-107/15 P, C-108/15 P, C-109/15 P, 20 september 2016 (Konstantinos Mallis, Elli Konstantinou Malli, Tameio Pronoias Prosopikou Trapezis Kyprou, e.a. / Commissie, Europese Centrale Bank (ECB))
HvJ (Grote Kamer) nr. C-8/15 P, C-9/15 P, C-10/15 P, 20 september 2016 (Ledra Advertising Ltd, Andreas Eleftheriou, Eleni Eleftheriou, e.a. / Commissie, Europese Centrale Bank (ECB))
RvS (14e k.) nr. 235.850, 27 september 2016 (Frank Uytterhoeven / Politiezone 5359 BODUKAP)
RvS (7e k.) nr. 235.751, 15 september 2016 (Roger Debeuckelaere / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 235.752, 15 september 2016 (nv Trafimmo / Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (7e k.) nr. 235.755, 15 september 2016 (Yves Taillieu / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 235.845, 27 september 2016 (Vlaamse Gewest / nv Corelio Printing)
RvS (10e k.) nr. 235.738, 13 september 2016 (vzw Desk, Natascha Roek / Gemeente Maldegem)
RvS (10e k.) nr. 235.804, 20 september 2016 (bvba Budget Parking België / Gemeente Machelen)
RvS (12e k.) nr. 235.747, 13 september 2016 (cvba Modero Gerechtsdeurwaarders Antwerpen, cvba Modero Brussel, bvba Athos Advocaten / Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (12e k.) nr. 235.776, 15 september 2016 (bvba Versluys Bouwgroep, nv Citexar, nv General Automatic Amusement, e.a. / Gemeente Middelkerke)
RvS (14e k.) nr. 235.721, 12 september 2016 (Abdelkader Ladjali / Belgische Staat)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Het optreden van inwoners namens de gemeente of de provincie bij stilzitten van het bestuur: zegen of kwelling?
[Kroniek] Het referendum in Nederland
HvJ (2e k.) nr. C-438/14, 2 juni 2016 (Nabiel Peter Bogendorff von Wolffersdorff / Standesamt der Stadt Karlsruhe, Zentraler Juristischer Dienst der Stadt Karlsruhe)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-15/15, 21 juni 2016 (New Valmar BVBA / Global Pharmacies Partner Health Srl)
HvJ (1e k.) nr. C-379/15, 28 juli 2016 (Association France Nature Environnement / Premier Ministre, Ministre de l’Écologie, du Développement durable et de l'Énergie)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-105/15 P, C-106/15 P, C-107/15 P, C-108/15 P, C-109/15 P, 20 september 2016 (Konstantinos Mallis, Elli Konstantinou Malli, Tameio Pronoias Prosopikou Trapezis Kyprou, e.a. / Commissie, Europese Centrale Bank (ECB))
HvJ (Grote Kamer) nr. C-8/15 P, C-9/15 P, C-10/15 P, 20 september 2016 (Ledra Advertising Ltd, Andreas Eleftheriou, Eleni Eleftheriou, e.a. / Commissie, Europese Centrale Bank (ECB))
RvS (14e k.) nr. 235.850, 27 september 2016 (Frank Uytterhoeven / Politiezone 5359 BODUKAP)
RvS (7e k.) nr. 235.751, 15 september 2016 (Roger Debeuckelaere / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 235.752, 15 september 2016 (nv Trafimmo / Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (7e k.) nr. 235.755, 15 september 2016 (Yves Taillieu / Vlaamse Gewest)
RvS (7e k.) nr. 235.845, 27 september 2016 (Vlaamse Gewest / nv Corelio Printing)
RvS (10e k.) nr. 235.738, 13 september 2016 (vzw Desk, Natascha Roek / Gemeente Maldegem)
RvS (10e k.) nr. 235.804, 20 september 2016 (bvba Budget Parking België / Gemeente Machelen)
RvS (12e k.) nr. 235.747, 13 september 2016 (cvba Modero Gerechtsdeurwaarders Antwerpen, cvba Modero Brussel, bvba Athos Advocaten / Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
RvS (12e k.) nr. 235.776, 15 september 2016 (bvba Versluys Bouwgroep, nv Citexar, nv General Automatic Amusement, e.a. / Gemeente Middelkerke)
RvS (14e k.) nr. 235.721, 12 september 2016 (Abdelkader Ladjali / Belgische Staat)
[Adviezen] Afdeling Wetgeving Raad van State
Year
2017
Volume
2017
Number
1
Page
40
Language
Dutch
Court
Raad van State - Conseil d’Etat, 13/09/2016
Reference
“RvS (12e k.) nr. 235.747, 13 september 2016 (cvba Modero Gerechtsdeurwaarders Antwerpen, cvba Modero Brussel, bvba Athos Advocaten / Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest)”, TBP 2017, nr. 1, 40
Recapitulation
Samenvatting 1 In de huidige stand van het geding en binnen het beperkt onderzoek naar de ernst van de excepties, dat in het kader van een procedure bij uiterst dringende noodzakelijkheid slechts mogelijk is, staat niet met de vereiste hoge graad van evidentie vast dat de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders, gelet op haar wettelijke opdracht in artikelen 555 en 555/1 Ger.W., niet beschouwd kan worden als een persoon die belang heeft bij de beslechting van de zaak, ook al is zij geen inschrijver of potentiële inschrijver, in de mate dat gegund zou zijn met miskenning van de wettelijke tarieven van gerechtsdeurwaarders. Daarenboven heeft de verwerende partij zelf de tussenkomst van de Nationale Kamer in de gunningsprocedure als een gesprekspartner ernstig heeft genomen en er volwaardig heeft op geantwoord. De exceptie dat de Nationale Kamer niet met de vereiste spoed zou zijn opgetreden tegen het bestek en dat de tussenkomst niet uiterst dringend is, lijkt eraan voorbij te gaan dat zij geen eigen vordering instelt. Prima facie blijkt evenmin dat een partij die tussenkomt ter ondersteuning van een vordering tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid moet aantonen dat dergelijke tussenkomst "uiterst dringend noodzakelijk" is. Evenmin lijkt deze tussenkomst de rechtspleging te hebben vertraagd of de rechten van de partijen of de onderzoeksmogelijkheden van het auditoraat te hebben gefnuikt. Samenvatting 2 De deelnemers van de betrokken tijdelijke handelsvennootschap halen voordeel uit de bestreden gunningsbeslissing en hebben er belang bij dat de vordering wordt afgewezen. De verzoekende partijen tot tussenkomst dienen, zonder geldige reden, hun verzoekschrift tot tussenkomst in de dag vóór de terechtzitting, dit is dus meer dan vijftien dagen na de kennisgeving van de beschikking en meer dan tien dagen na de hen in de beschikking toegemeten termijn. Het verzoek tot tussenkomst aanvaarden, beperkt in die omstandigheden de rechten van weerwoord van de verzoekende partijen onevenredig. Door zo te handelen schieten zij te kort aan de verplichting tot medewerking met de rechter en onttrekt hun tussenkomst zich aan een gedegen onderzoek door het auditoraat. Het verzoek tot tussenkomst wordt verworpen wat betreft de procedure bij uiterst dringende noodzakelijkheid. Samenvatting 3 De Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders is overeenkomstig artikel 555, § 1, van het Gerechtelijk Wetboek een publiekrechtelijke instelling met rechtspersoonlijkheid. Zij bestaat uit alle gerechtsdeurwaarders en kandidaat-gerechtsdeurwaarders van het land. "Naast de taken die haar door andere bepalingen zijn opgedragen", heeft de Nationale Kamer overeenkomstig dit artikel 555/1 onder meer tot taak, "1° de algemene regels inzake deontologie vast te stellen", " 2° te waken over de eenvormigheid van de tucht en over de deontologie onder haar leden en over de uitvoering van de hen betreffende wetten en verordeningen", "3° alle geschikte maatregelen te nemen tot nakoming, binnen de grenzen en onder de voorwaarden die zij bepaalt, van de verplichtingen die uit de beroepsaansprakelijkheid van de gerechtsdeurwaarders voortvloeien", "6° gelijklopend met de raad van de arrondissementskamers, toezicht te houden op de correcte toepassing van het tarief, de boekhouding, de kwaliteitsrekeningen van de kantoren en van de doorstorting van derdengelden" en "10° in rechte op te treden, als eiser of als verweerder, in om het even welke zaak die het beroep van gerechtsdeurwaarder in zijn geheel aanbelangt". De exceptie dat de Nationale Kamer niet met de vereiste spoed zou zijn opgetreden tegen het bestek en dat de tussenkomst niet uiterst dringend is, lijkt eraan voorbij te gaan dat zij geen eigen vordering instelt; prima facie blijkt evenmin dat een partij die tussenkomt ter ondersteuning van een vordering tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid moet aantonen dat dergelijke tussenkomst "uiterst dringend noodzakelijk" is. Evenmin lijkt deze tussenkomst de rechtspleging te hebben vertraagd of de rechten van de partijen of de onderzoeksmogelijkheden van het auditoraat te hebben gefnuikt. In de huidige stand van het geding en binnen het beperkt onderzoek naar de ernst van de excepties, dat in het kader van een procedure bij uiterst dringende noodzakelijkheid slechts mogelijk is, staat ten slotte niet met de vereiste hoge graad van evidentie vast dat de Nationale Kamer, gelet op haar wettelijke opdracht, niet beschouwd kan worden als een persoon die belang heeft bij de beslechting van de zaak, ook al is zij geen inschrijver of potentiële inschrijver, in de mate dat gegund zou zijn met miskenning van de wettelijke tarieven van gerechtsdeurwaarders. Hierbij mag overigens nog worden opgemerkt dat de verwerende partij zelf de tussenkomst van de Nationale Kamer in de gunningsprocedure als een gesprekspartner ernstig heeft genomen en er volwaardig heeft op geantwoord. Het verzoek tot tussenkomst van de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders wordt in de huidige stand van het geding ingewilligd.
Dear visitor
This page is reserved for Jurisquare members.
If you already are a member, please click the 'Log in' button below. If you would like to become a member, please click the 'Subscribe' button below. You can have access to the largest legal library in Belgium from € 422,57(VAT excl.) onwards!