Volume 2023 : 2
De redelijketermijneis in de rechtspraak van de Raad van State: status questionis en recente tendensen [in het bijzonder in tuchtzaken]
Het optreden van een gemeente voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Het belang van het onderscheid tussen de gemeente en haar college van burgemeester en schepenen
RvS (14e k.) nr. 250.211, 24 maart 2021 (X. / Belgische Staat)
RvS (9e k.) nr. 251.119, 29 juni 2021 (X / de Belgische Staat)
RvS (9e k.) nr. 253.377, 29 maart 2022 (X.)
RvS (10e k.) nr. 253.449, 1 april 2022 (X / het Vlaamse Gewest en de stad A.)
RvS (9e k.) nr. 253.528, 20 april 2022 (X / HR R.)
RvS (14e k.) nr. 253.544, 21 april 2022 (X. / Politiezone X.)
RvS (9e k.) nr. 254.379, 1 september 2022 (D.B. / HR R.)
RvS (10e k.) nr. 253.613, 29 april 2022 (D. / de stad D.)
Cass. (1e k.) AR F.21.0108.N, 21 oktober 2022 (GEMEENTE SCHAARBEEK / DE VLAAMSE RADIO- EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE)
Cass. (1e k.) AR F.21.0092.N, 21 oktober 2022 (N. B. / GEMEENTE HOEILAART)
Rb. West-Vlaanderen (afd. Veurne) (5e k.) nr. 22/001/A, 24 juni 2022
Cass. (1e k.) AR C.21.0319.N, 16 juni 2022 (I. V. D. V., R. V. D. V. / GEMEENTE ZOERSEL)
Klimaatzorg en ‘Woonreservegebieden’: een kwestie van planningstechniek én rechtstechniek
Brussel (corr.) (13e k.) nr. C/188/2023, 7 februari 2023
De redelijketermijneis in de rechtspraak van de Raad van State: status questionis en recente tendensen [in het bijzonder in tuchtzaken]
Het optreden van een gemeente voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Het belang van het onderscheid tussen de gemeente en haar college van burgemeester en schepenen
RvS (14e k.) nr. 250.211, 24 maart 2021 (X. / Belgische Staat)
RvS (9e k.) nr. 251.119, 29 juni 2021 (X / de Belgische Staat)
RvS (9e k.) nr. 253.377, 29 maart 2022 (X.)
RvS (10e k.) nr. 253.449, 1 april 2022 (X / het Vlaamse Gewest en de stad A.)
RvS (9e k.) nr. 253.528, 20 april 2022 (X / HR R.)
RvS (14e k.) nr. 253.544, 21 april 2022 (X. / Politiezone X.)
RvS (9e k.) nr. 254.379, 1 september 2022 (D.B. / HR R.)
RvS (10e k.) nr. 253.613, 29 april 2022 (D. / de stad D.)
Cass. (1e k.) AR F.21.0108.N, 21 oktober 2022 (GEMEENTE SCHAARBEEK / DE VLAAMSE RADIO- EN TELEVISIEOMROEPORGANISATIE)
Cass. (1e k.) AR F.21.0092.N, 21 oktober 2022 (N. B. / GEMEENTE HOEILAART)
Rb. West-Vlaanderen (afd. Veurne) (5e k.) nr. 22/001/A, 24 juni 2022
Cass. (1e k.) AR C.21.0319.N, 16 juni 2022 (I. V. D. V., R. V. D. V. / GEMEENTE ZOERSEL)
Klimaatzorg en ‘Woonreservegebieden’: een kwestie van planningstechniek én rechtstechniek
Brussel (corr.) (13e k.) nr. C/188/2023, 7 februari 2023
Year
2023
Volume
2023
Number
2
Page
92
Language
Dutch
Court
Raad van State - Conseil d’Etat, 20/04/2022
Reference
“RvS (9e k.) nr. 253.528, 20 april 2022 (X / HR R.)”, TVGEM 2023, nr. 2, 92-98
Recapitulation
Samenvatting 1 Een redelijke termijn is de termijn die normaal nodig is om een zaak haar beslag te geven. De redelijkheid van de termijn wordt in concreto beoordeeld, in functie van de concrete omstandigheden van de zaak, zoals het belang voor de betrokkene, de complexiteit van de zaak en de houding en het gedrag van de partijen. De verplichting om een tuchtzaak onverwijld af te handelen houdt niet alleen verband met het beëindigen van de onzekerheid waarin de ambtenaar zich bevindt, maar ook met de ordentelijke werking van de administratie, die vereist dat elke verstoring van de orde zo spoedig mogelijk wordt hersteld. Samenvatting 2 De redelijke termijn begint te lopen vanaf het ogenblik dat het personeelslid op de hoogte wordt gebracht dat hem mogelijk tuchtfeiten ten laste worden gelegd en eindigt met het nemen en ter kennis brengen van de tuchtstraf. Samenvatting 3 De redelijketermijneis wordt in de eerste plaats in globo onderzocht, rekening houdende met de reglementair voorgeschreven procedurestappen en de feitelijke stappen die noodzakelijk bleken. Een onderzoek van elk van die fasen kan nodig zijn om het al dan niet redelijke karakter van het volledige tijdsverloop te beoordelen. Wanneer uit het totale tijdsverloop geen schending van de redelijketermijneis blijkt, kan de schending toch blijken uit het onverantwoord stilzitten van het bestuur tijdens de ene of de andere fase van de tuchtprocedure. De betrokkene moet als gevolg van dit stilzitten een nadeel hebben geleden, bijvoorbeeld dat de getuigen niet meer (betrouwbaar) konden worden ondervraagd. Samenvatting 4 De redelijketermijneis geldt niet enkel voor het voeren van de tuchtprocedure, maar ook voorafgaand aan die procedure en los daarvan, wanneer de tuchtoverheid moet beoordelen of een tuchtprocedure moet worden ingeleid, althans wanneer de regelgever niet uitdrukkelijk in een verjaringstermijn heeft voorzien. Samenvatting 5 De tuchtoverheid heeft een discretionaire beoordelingsbevoegdheid zowel bij de feitenvinding, als de bewezenverklaring van de feiten, als de tuchtrechtelijke kwalificatie van de feiten. Zij mag niet enkel steunen op bekentenissen of vaststaande bewijzen, maar ook op getuigenissen en vermoedens. Nu de tuchtregeling geen bijzondere bewijswaardering voorschrijft, beoordeelt de tuchtoverheid op discretionaire wijze de bewijswaarde van de gegevens uit het tuchtdossier. Aan een overheidsonderzoek kleeft een vermoeden van wettigheid. Om de onwettigheid van de motieven aan te tonen mag het personeelslid de feitelijke elementen waarop de beoordeling van de tuchtoverheid steunt niet louter ontkennen of in vraag stellen. Samenvatting 6 Het evenredigheidsbeginsel kan maar worden geschonden indien de tuchtoverheid een beslissing neemt die dermate afwijkt van het normale beslissingspatroon, dat het niet denkbaar is dat een andere zorgvuldig handelende tuchtoverheid in dezelfde omstandigheden tot deze besluitvorming zou komen. Het is niet onredelijk te oordelen dat fraude bij het systeem om arbeidsprestaties te registeren en controle daarop mogelijk te maken leidt tot een definitieve en onherstelbare vertrouwensbreuk. Het evenredigheidsbeginsel vergt niet dat de opgelegde tuchtstraf de enige geschikte tuchtstraf is. Het is niet onredelijk te oordelen dat de verzachtende omstandigheden niet van dien aard zijn het statutaire dienstverband te behouden.
Dear visitor
This page is reserved for Jurisquare members.
If you already are a member, please click the 'Log in' button below. If you would like to become a member, please click the 'Subscribe' button below. You can have access to the largest legal library in Belgium from € 422,57(VAT excl.) onwards!