- Full text
- Journal
- Number 173
- Article
- Grondwettelijk Hof nr. 122/2008, 1 september 2008
Volume 2008 : 173
Evaluatie van korpshoofden naar de prullenmand
Grondwettelijk Hof nr. 122/2008, 1 september 2008
Wetgever optimaliseert verzoeningsprocedure bij huurgeschillen
Uitlatingen Feryn zijn directe discriminatie
H.v.J. (2e k.) nr. C-54/07, 10 juli 2008 (Feryn)
[Taaltip] Kennisgeving van waardevolle initiatieven
Zeg niet langer kosteloze borg maar belangeloze borg
Cass. (1e k.) AR C.07.0596.N, 26 juni 2008 (Commercial Finance Group / J.M., D.B.H.)
Vlaamse Wooncode: Grondwettelijk Hof slaat en zalft
Grondwettelijk Hof nr. 101/2008, 10 juli 2008
Motorcross in beschermd natuurgebied kordaat aangepakt
KPN lacht groen. Telecomreus raakt 'kleur groen' kwijt als merk
Corr. Dendermonde (13e k.) 21 december 2007
Corr. Dendermonde (13e k.) 4 januari 2008
Brussel nr. 2006/AR/3451, 23 mei 2008
't Was weer een komma [welke magistraten aanwezig moeten zijn in de rechtszaal bij de uitspraak van een vonnis of arrest]
Cass. (2e k.) AR P.08.0429.F, 7 mei 2008 (N.D. / H.M.)
Hoge Raad voor de Justitie: waar blijven de burgers?
De derde weg: weg of uitweg? [toegang tot de magistratuur]
Een nieuwe deontologie voor magistraten?
Ook Cassatie verwerpt verzoek tot wraking rechter in sociale zaken
Cass. (1e k.) AR C.08.0215.N, 2 juni 2008 (A.J. / Belgische Staat, Ford Werke AG)
Evaluatie van korpshoofden naar de prullenmand
Grondwettelijk Hof nr. 122/2008, 1 september 2008
Wetgever optimaliseert verzoeningsprocedure bij huurgeschillen
Uitlatingen Feryn zijn directe discriminatie
H.v.J. (2e k.) nr. C-54/07, 10 juli 2008 (Feryn)
[Taaltip] Kennisgeving van waardevolle initiatieven
Zeg niet langer kosteloze borg maar belangeloze borg
Cass. (1e k.) AR C.07.0596.N, 26 juni 2008 (Commercial Finance Group / J.M., D.B.H.)
Vlaamse Wooncode: Grondwettelijk Hof slaat en zalft
Grondwettelijk Hof nr. 101/2008, 10 juli 2008
Motorcross in beschermd natuurgebied kordaat aangepakt
KPN lacht groen. Telecomreus raakt 'kleur groen' kwijt als merk
Corr. Dendermonde (13e k.) 21 december 2007
Corr. Dendermonde (13e k.) 4 januari 2008
Brussel nr. 2006/AR/3451, 23 mei 2008
't Was weer een komma [welke magistraten aanwezig moeten zijn in de rechtszaal bij de uitspraak van een vonnis of arrest]
Cass. (2e k.) AR P.08.0429.F, 7 mei 2008 (N.D. / H.M.)
Hoge Raad voor de Justitie: waar blijven de burgers?
De derde weg: weg of uitweg? [toegang tot de magistratuur]
Een nieuwe deontologie voor magistraten?
Ook Cassatie verwerpt verzoek tot wraking rechter in sociale zaken
Cass. (1e k.) AR C.08.0215.N, 2 juni 2008 (A.J. / Belgische Staat, Ford Werke AG)
Year
2008
Volume
2008
Number
173
Page
1
Language
Dutch
Court
Grondwettelijk Hof - Cour Constitutionnelle - Arbitragehof - Cour d'Arbitrage, 01/09/2008
Reference
“Grondwettelijk Hof nr. 122/2008, 1 september 2008”, DJK 2008, nr. 173, 1-2
Recapitulation
Samenvatting 1 Het Hof: 1. Vernietigt, in zoverre zij van toepassing zijn op de korpschefs van de hoven en rechtbanken : - in artikel 259quater, § 3bis, derde lid, van het Gerechtelijk Wetboek, ingevoegd bij artikel 3, 5°, van de wet van 18 december 2006 'tot wijziging van de artikelen 80, 259quater, 259quinquies, 259nonies, 259decies, 259undecies, 323bis, 340, 341, 346 en 359 van het Gerechtelijk Wetboek, tot herstel in dit Wetboek van artikel 324 en tot wijziging van de artikelen 43 en 43quater van de wet van 15 juni 1935 op het gebruik der talen in gerechtszaken', de woorden 'dat de stukken bevat bedoeld in artikel 259novies, § 10, veertiende lid,'; - in artikel 259novies, § 1, eerste lid, van het Gerechtelijk Wetboek, vervangen bij artikel 5 van de voormelde wet, de woorden 'een mandaat van korpschef,'; - artikel 259novies, § 1, vijfde lid, § 9, tweede tot en met het negende lid, en § 10, van het Gerechtelijk Wetboek, vervangen bij artikel 5 van de voormelde wet; - artikel 259undecies, § 3, van het Gerechtelijk Wetboek, ingevoegd bij artikel 7, 2°, van de voormelde wet; 2. Verwerpt het beroep voor het overige. Samenvatting 2 Aangezien de onmogelijkheid om een mandaat van korpschef van de zittende magistratuur te evalueren, voorvloeit uit artikel 151, § 6, van de Grondwet, voert de wetgever die zulk een evaluatie doorvoert, een identieke behandeling in tussen twee categorieën van magistraten voor wie de Grondwetgever een verschil in behandeling heeft voorzien. Wat de samenstelling van de evaluatiecolleges betreft, is het aannemelijk dat de wetgever wenst dat het evaluatiecollege opheldering kan verkrijgen door het advies van personen van buiten de magistratuur, gelet op het feit dat een korpschef eveneens een budget moet beheren en medewerkers moet leiden. Door stemrecht te verlenen aan een magistraat van het Rekenhof die wordt aangewezen door de eerste voorzitter van dat Hof, en aan een specialist in het beheer van human resources die wordt aangewezen door de minister van Justitie op voorstel van de minister van Ambtenarenzaken, laat artikel 259undecies, § 3, vijfde, twaalfde, dertiende en vijftiende lid Ger. W. evenwel toe dat overheden die niet behoren tot de rechterlijke macht zich in de rechterlijke macht mengen, terwijl de Grondwetgever, bij de aanneming van artikel 151 van de Grondwet, heeft aangegeven dat de evaluatie diende 'te geschieden met inachtneming van de onafhankelijkheid van de rechtsprekende functie' en dat de evaluatie moest 'worden gelezen als een door gelijken uitgevoerde evaluatie in het kader van de organisatie van het justitiële bestel'. Die schending van de scheiding der machten doet op discriminerende wijze afbreuk aan de onafhankelijkheid die artikel 151, § 1, van de Grondwet waarborgt aan de personen die het beoogt. Samenvatting 3 Artikel 259novies, § 5 Ger.W., alsook, op een datum die door de Koning zal worden bepaald en uiterlijk op 1 januari 2008, artikel 259novies, § 10, elfde lid Ger.W., voorzien in de mogelijkheid, voor de betrokkenen, om opmerkingen mee te delen over hun voorlopige beoordeling. Die mogelijkheid laat de betrokkenen toe te verkrijgen dat het evaluatiecollege dat de voorlopige beoordeling heeft geformuleerd, zijn beslissing opnieuw onderzoekt. Door niet in een rechterlijke controle op de evaluatie te voorzien, heeft de wetgever de korpschefs op dezelfde wijze behandeld als de andere magistraten vermits de evaluatie van die laatsten evenmin aan een rechterlijke controle kan worden onderworpen. Bovendien beschikken de betrokkenen over de mogelijkheid om die evaluatie aan te vechten wanneer zij een weerslag heeft op beslissingen die hen benadelen en waartegen zij beroep instellen. Samenvatting 4 Uit artikel 151, § 6, van de Grondwet volgt dat alle ambtenaren van het openbaar ministerie onderworpen zijn aan de evaluatie, terwijl die bepaling niet zulk een algemene regel bevat voor de zittende magistratuur. Samenvatting 5 Volgens de parlementaire voorbereiding van artikel 151, § 5 van de Grondwet, 'moeten de eerste substituten een ander soort van verantwoordelijkheden op zich nemen dan de korpschefs'. Bovendien worden de titularissen van de adjunct-mandaten, in tegenstelling tot de korpschefs, beschouwd als de nauwe medewerkers van die laatsten, die zij moeten bijstaan bij hun opdrachten. De wetgever kon bijgevolg oordelen dat de evaluatie van de capaciteiten bedoeld in artikel 259novies, § 1, vijfde lid Ger. W., kon worden beperkt tot de korpschefs, en kon enkel voor die korpschefs in een evaluatiecollege voorzien.
Dear visitor
This page is reserved for Jurisquare members.
If you already are a member, please click the 'Log in' button below. If you would like to become a member, please click the 'Subscribe' button below. You can have access to the largest legal library in Belgium from € 422,57(VAT excl.) onwards!