Volume 2014 : 6
Begrotingsadvies van het Rekenhof, wat doet de federale overheid ermee?
Cirkelgesprekken en ruimtelijke ordening
[Kroniek] Rechtspositie overheidspersoneel
RvS (9e k.) nr. 226.018, 10 januari 2014
RvS (7e k.) nr. 225.476, 14 november 2013
RvS (7e k.) nr. 225.484, 14 november 2013
RvS (12e k.) nr. 225.594, 26 november 2013
RvS (10e k.) nr. 225.315, 4 november 2013
RvS (9e k.) nr. 225.507, 18 november 2013
RvS (9e k.) nr. 225.511, 18 november 2013
RvS (9e k.) nr. 225.585, 25 november 2013
RvS (12e k.) nr. 224.797, 24 september 2013
RvS (14e k.) nr. 225.468, 13 november 2013
RvS (9e k.) nr. 225.583, 25 november 2013
RvS (12e k.) nr. 225.595, 26 november 2013
RvS (12e k.) nr. 225.670, 3 december 2013
RvS (10e k.) nr. 225.666, 2 december 2013
RvS (9e k.) nr. 225.909, 19 december 2013
RvS (10e k.) nr. 226.085, 15 januari 2014
RvS (7e k.) nr. 226.489, 20 februari 2014
RvS (10e k.) nr. 225.678, 3 december 2013
RvS (14e k.) nr. 225.353, 6 november 2013
RvS (14e k.) nr. 225.632, 28 november 2013
[Adviezen] Afdeling Wetgeving van de Raad van State
Begrotingsadvies van het Rekenhof, wat doet de federale overheid ermee?
Cirkelgesprekken en ruimtelijke ordening
[Kroniek] Rechtspositie overheidspersoneel
RvS (9e k.) nr. 226.018, 10 januari 2014
RvS (7e k.) nr. 225.476, 14 november 2013
RvS (7e k.) nr. 225.484, 14 november 2013
RvS (12e k.) nr. 225.594, 26 november 2013
RvS (10e k.) nr. 225.315, 4 november 2013
RvS (9e k.) nr. 225.507, 18 november 2013
RvS (9e k.) nr. 225.511, 18 november 2013
RvS (9e k.) nr. 225.585, 25 november 2013
RvS (12e k.) nr. 224.797, 24 september 2013
RvS (14e k.) nr. 225.468, 13 november 2013
RvS (9e k.) nr. 225.583, 25 november 2013
RvS (12e k.) nr. 225.595, 26 november 2013
RvS (12e k.) nr. 225.670, 3 december 2013
RvS (10e k.) nr. 225.666, 2 december 2013
RvS (9e k.) nr. 225.909, 19 december 2013
RvS (10e k.) nr. 226.085, 15 januari 2014
RvS (7e k.) nr. 226.489, 20 februari 2014
RvS (10e k.) nr. 225.678, 3 december 2013
RvS (14e k.) nr. 225.353, 6 november 2013
RvS (14e k.) nr. 225.632, 28 november 2013
[Adviezen] Afdeling Wetgeving van de Raad van State
Année
2014
Volume
2014
Numéro
6
Page
397
Langue
Néerlandais
Juridiction
Raad van State - Conseil d’Etat, 10/01/2014
Référence
“RvS (9e k.) nr. 226.018, 10 januari 2014”, TBP 2014, nr. 6, 397-398
Résumé
Samenvatting 1 Artikel 6, § 1, VIII, eerste lid, 1° BWHI draagt aan de gewesten, behoudens enkele uitzonderingen die het opsomt, de bevoegdheid op voor de samenstelling, organisatie, bevoegdheid en werking van de provinciale en gemeentelijke instellingen. De in deze bepaling bedoelde aangelegenheid omvat onder meer de "regelgeving inzake het bewaren van provinciale en gemeentelijke documenten in een provinciaal of gemeentelijk archief. Hieruit volgt dat het Vlaamse Gewest in beginsel bevoegd is om de bewaring te regelen van documenten die nog een nut hebben voor de administratie en die toebehoren aan de provinciale instellingen, de gemeentelijke instellingen en de binnengemeentelijke territoriale organen, met dien verstande dat enkel de federale overheid bevoegd is om de bewaring te regelen van de documenten die aan de provincies en de gemeenten toebehoren en die nog een nut hebben voor de administratie en die betrekking hebben op een federale aangelegenheid. Enkel de federale overheid is bevoegd om regels aan te nemen die er toe strekken te verzekeren dat documenten die geen nut meer hebben voor de administratie en die aan provincies, gemeenten en openbare instellingen toebehoren, op lange termijn worden bewaard. Die regels hebben onder Rechtspraak Raad van State meer betrekking op het toezicht op die documenten, op de selectie van de documenten die al dan niet kunnen worden vernietigd en op de voorwaarden en de modaliteiten van een eventuele vernietiging. (Koninklijk besluit tot 18 augustus 2010 tot uitvoering van artikelen 1, 5 en 6bis van de archiefwet van 24 juni 1955 en koninklijk besluit 18 augustus 2010 tot uitvoering van de artikelen 5 en 6 van de archiefwet van 24 juni 1955). De in beide besluiten bepaalde regeling heeft betrekking op "archieven" die in beide besluiten op een gelijke wijze reglementair zijn omschreven. De algemene wijze waarop dit begrip "archieven" is omschreven, samen gelezen met de omschrijving van het begrip "overheden", kan in die zin worden geïnterpreteerd dat onder dit begrip ook documenten zijn begrepen van gemeenten, provincies en van de openbare instellingen, die nog een nut hebben voor de administratie – het zogenaamd "levend archief" – en die zijn opgesteld ter uitvoering van regelgeving in materies waarvoor de gewesten bevoegd zijn. In die zin gelezen, kunnen beide bestreden besluiten niet ten volle worden ingepast in de bevoegdheidsverdelende regels. Aan deze bepaling van "archieven" kan echter een andere interpretatie worden gegeven. Indien de Koning immers een regelgeving tot stand brengt, dan dient ervan te worden uitgegaan dat Hij zijn bevoegdheid aanwendt op een wijze die bestaanbaar is met de hogere rechtsnormen waartoe de door de verzoekende partij geschonden geachte bevoegdheidsverdelende regels behoren. Aangezien de federale overheid geen bevoegdheid heeft om de bewaring te regelen van documenten die nog een nut hebben voor de administratie en die toebehoren aan provincies, gemeenten en openbare instellingen die aan hun controle of administratief toezicht onderworpen worden, en die zijn opgesteld ter uitvoering van regelgeving in materies waarvoor de gewesten bevoegd zijn, betekent dit dat de enige wettig mogelijke interpretatie van het begrip "archieven" in beide bestreden besluiten, inhoudt dat onder dit begrip niet zijn begrepen de documenten van gemeenten, provincies en openbare instellingen die aan hun controle of administratief toezicht zijn onderworpen die nog een nut hebben voor de administratie en die zijn opgesteld ter uitvoering van regelgeving waarvoor de gewesten thans bevoegd zijn. Onder dat voorbehoud van interpretatie, is het begrip "archieven" niet strijdig met de door de verzoekende partij geschonden geachte bevoegdheidsverdelende regels, noch worden deze miskend door de bestreden besluiten.
Cher visiteur,
Cette page est resevée aux menbres de Jurisquare.
Veuillez vous connecter en cliquant sur le bouton 'Log in' ci-dessous, ou demander sans engagement une offre personnalisée en cliquant sur le bouton 'Abonner'. A partir de € 422,57(hors TVA) par an vous devenez déjà membre de Jurisquare et pouvez déjà accéder à la plus grande bibliothèque juridique digitale de Belgique!