- Full text
- Tijdschrift
- Nummer 9
- Artikel
- RvS (9e k.) nr. 222.363, 4 februari 2013
Volume 2013 : 9
De gedwongen tussenkomst voor de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State
Het concept menselijke waardigheid als motor voor de verdere ontwikkeling van recht en rechtspraktijk
HvJ (Grote Kamer) nr. C-399/11, 26 februari 2013 (Melloni / Ministerio Fiscal)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-617/10, 26 februari 2013 (Aklagaren / Akerberg Fransson)
RvS (7e k.) nr. 218.877, 12 april 2012
RvS (9e k.) nr. 221.734, 13 december 2012
RvS (9e k.) nr. 221.770, 17 december 2012
RvS (alg. verg.) nr. 222.142, 18 januari 2013
RvS (9e k.) nr. 222.363, 4 februari 2013
RvS (14e k.) nr. 220.489, 29 augustus 2012
RvS (9e k.) nr. 220.878, 4 oktober 2012
RvS (9e k.) nr. 221.783, 18 december 2012
RvS (12e k.) nr. 221.876, 20 december 2012
RvS (alg. verg.) nr. 222.357, 1 februari 2013
RvS (12e k.) nr. 218.844, 10 april 2012
RvS (10e k.) nr. 220.536, 10 september 2012
RvS (9e k.) nr. 220.609, 17 september 2012
RvS (9e k.) nr. 220.777, 27 september 2012
RvS (9e k.) nr. 220.696, 24 september 2012
RvS (10e k.) nr. 220.545, 10 september 2012
[Adviezen] Afdeling Wetgeving van de Raad van State
De gedwongen tussenkomst voor de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State
Het concept menselijke waardigheid als motor voor de verdere ontwikkeling van recht en rechtspraktijk
HvJ (Grote Kamer) nr. C-399/11, 26 februari 2013 (Melloni / Ministerio Fiscal)
HvJ (Grote Kamer) nr. C-617/10, 26 februari 2013 (Aklagaren / Akerberg Fransson)
RvS (7e k.) nr. 218.877, 12 april 2012
RvS (9e k.) nr. 221.734, 13 december 2012
RvS (9e k.) nr. 221.770, 17 december 2012
RvS (alg. verg.) nr. 222.142, 18 januari 2013
RvS (9e k.) nr. 222.363, 4 februari 2013
RvS (14e k.) nr. 220.489, 29 augustus 2012
RvS (9e k.) nr. 220.878, 4 oktober 2012
RvS (9e k.) nr. 221.783, 18 december 2012
RvS (12e k.) nr. 221.876, 20 december 2012
RvS (alg. verg.) nr. 222.357, 1 februari 2013
RvS (12e k.) nr. 218.844, 10 april 2012
RvS (10e k.) nr. 220.536, 10 september 2012
RvS (9e k.) nr. 220.609, 17 september 2012
RvS (9e k.) nr. 220.777, 27 september 2012
RvS (9e k.) nr. 220.696, 24 september 2012
RvS (10e k.) nr. 220.545, 10 september 2012
[Adviezen] Afdeling Wetgeving van de Raad van State
Jaar
2013
Volume
2013
Nummer
9
Pagina
547
Taal
Nederlands
Rechtscollege
Raad van State - Conseil d’Etat, 04/02/2013
Referentie
“RvS (9e k.) nr. 222.363, 4 februari 2013”, TBP 2013, nr. 9, 547-548
Samenvatting
Samenvatting 1 De benoemingscommissie heeft drie redenen opgegeven om de voordracht van een kandidaat als magistraat te staven. De eerste twee redenen zijn in wezen irrelevant voor de beoordeling van de geschiktheid van een bepaalde kandidaat: dat de wet geen blanco strafregister vereist verhindert niet dat veroordelingen een rol kunnen spelen bij de beoordeling. Dat de verzoeker zich open opgesteld heeft over zijn strafrechtelijk verleden laat de feiten en veroordeling zelf onverlet en bewijst hoogstens dat de betrokkene in debat durft gaan. Het oordeel van de benoemingscommissie steunt aldus volledig op het motief dat “de aard en de zwaarte van de veroordeling geen beletsel (vormen)” voor een benoeming tot magistraat. De minister heeft geoordeeld dat het om “een recente veroordeling” ging die de verzoeker een “strafrechtelijk verleden” bezorgde, hetgeen zijn “objectiviteit bij het rechtspreken kan in de weg staan”. In het kader van het aangevoerd middel rijst de vraag of de minister met dat motief daarmee haar corrigerende bevoegdheid niet te buiten is gegaan. Dit is niet het geval. Het motief is deugdelijk: de verwijzing naar een strafrechtelijk verleden om te stellen dat dit de voor het ambt vereiste objectiviteit kan aantasten, betreft onmiskenbaar een aspect van de beoordeling van de geschiktheid van de kandidaten. Er kan ook niet betwist worden dat het om een recente veroordeling gaat. Voorts blijkt uit de termen zelf van de veroordeling voldoende welke feiten aan de veroordeling ten grondslag liggen. De benoemingscommissie heeft in haar voorstel niet nader uiteengezet waarom de aard en de zwaarte van de veroordeling geen voordracht verhinderden. Dergelijke algemene stellingname ligt evenwel niet voor de hand, aangezien vluchtmisdrijf een intentioneel misdrijf is en het door de strafrechter bewezen bevonden opzet bij het plegen van dat misdrijf minstens het vermoeden oproept dat de betrokkene zelf zijn wettelijke verplichtingen niet onberispelijk naleeft zodat hij niet de kwaliteiten heeft die verwacht mogen worden van een magistraat of van iemand die zich voor een ambt in de magistratuur kandidaat stelt. Het ligt integendeel veeleer voor de hand dat de benoemingscommissie zich in dergelijk geval principieel weigerachtig zou opstellen om bij uitzondering slechts tot de geschiktheid te besluiten wanneer het onderzoek van de concrete gegevens die tot de veroordeling hebben geleid haar tot het inzicht brengt dat, de bijzonderheden van het dossier in acht genomen, de veroordeling geenszins een deloyaal gedrag aantoont. Samenvatting 2 De koning heeft een zelfstandige beoordelingsbevoegdheid inzake benoemingen. Hij blijft immers bevoegd om te oordelen of de benoemingscommissie haar bevoegdheid correct uitgeoefend heeft, dit wil zeggen of zij de procedure correct heeft gevoerd, of zij alle relevante gegevens in de vergelijking van de kandidaten betrokken heeft en of zij die gegevens niet op een kennelijk onredelijke wijze beoordeeld heeft. Kan de Koning zich niet in de plaats van de benoemingscommissie uitspreken over de motieven van de voorkeur, dan kan hij wel een voordracht weigeren wanneer de benoemingscommissie zich vergist heeft over de gegevens die zij in aanmerking genomen heeft of wanneer zij bij de beoordeling van die gegevens een onjuist of een kennelijk onredelijk standpunt ingenomen heeft of wanneer hij zich buiten de feiten om, niet kan verzoenen met de inhoud die de commissie aan de wettelijke bepalingen heeft gegeven.
Geachte bezoeker
Deze pagina is gereserveerd voor de Jurisquare leden.
Bent u reeds lid van Jurisquare, gelieve u aan te melden via de knop 'Inloggen' hieronder. Bent u nog geen lid, klik dan op de knop 'Abonneren'. Vanaf € 422,57 (BTW excl.) per jaar bent u reeds lid van Jurisquare en heeft u toegang tot de grootste digitale bibliotheek van België!