EDITORIAAL
Zonevreemde tuincentra in Vlaanderen. Pourquoi ça pousse pas?
De vrederechter blijft het in het onteigeningscontentieux halen van de bestuursrechter
Verzamelwoede doet buurman de das om
Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen: your wish is my command?
Verleende vergunningen worden niet vermoed
Hoe het hoofd boven water te houden in overstromingsgevoelig gebied
Vrouwen in de GECORO: enkel koppen tellen bij de samenstelling
Bouwheer, blijf op uw erf! Of toch niet?
Archeologie dient niet om je privacy te vrijwaren
Een onvoldoende voor het ontwerp van Instrumentendecreet
Minnelijke onteigening of gedwongen verkoop: à la guerre comme à la guerre
Restvervuiling bij bodemverontreiniging: een zichtbaar of een verborgen gebrek?
Projectontwikkelaar haalt dan toch slag thuis: legaliteit boven rechtszekerheid, of toch niet?
Wie zonder zonde is ... werpe de burgerlijke partijstelling op
De herstelvordering inzake onroerend erfgoed ontspoord
Hardleers Ierland: wie niet horen wil, moet voelen?
Omgevingsrecht in tijden van corona, deel 1: plannen, vergunnen, bouwen, exploiteren, procederen (o, en leegstand!)
Omgevingsrecht in tijden van corona, deel 2: onroerend erfgoed
Omgevingsrecht in tijden van corona, deel 3: bodem
Kadastergegevens geen obstakel voor recht op planschade
Bodemverontreiniging en aansprakelijkheid: wie zoekt, die vindt?
Bestemmings- of inrichtingsvoorschrift: belangrijk onderscheid voor beperkte afwijkingen
Substitutie als wapen van de RvVb tegen carrouseldossiers
Artikel 1.1.4 VCRO en ruimtelijke planning: de RvS schiet plots met scherp!
Britse rechter verbiedt uitbreiding luchthaven Heathrow omwille van klimaatdoelen: it's the climate, stupid?
Onwettige adviezen kunnen aanleiding geven tot overheidsaansprakelijkheid
Windturbines: niet in bufferzone, wel van algemeen belang, geen beperkte ruimtelijke impact
Nieuwe beslissing na intrekking (opnieuw) mogelijk
Uitbater horecazaak in een moeilijk park(et)
Waarom enige notie van meetkunde belangrijk kan zijn ... doch ook niet mag worden overschat: de zgn. 50 meterregel
De exceptie van illegaliteit als breekijzer?
Weigering van schorsing van weigering, the sequel
Sterf dan toch uit, k*tvlinders: bomen kappen om bossen en soorten te redden?
Meer vermogen, maar minder rendement? Over de (on)zin van een minimale vermogensvoorwaarde voor windturbines
Verkavelingsvergunningsplicht, te pas en te onpas
commentaar bij Ministerieel besluit van 9 januari 2020
*** *** ***
De Vlaamse Regering wil conform het Regeerakkoord voor de periode 2019-2024 de hernieuwbare energieproductie in Vlaanderen fors opdrijven. In dit verband wordt onder meer een verdere verhoging tot 2,5 gigawatt van de geïnstalleerde capaciteit aan windturbines op land vooropgesteld tegen 2030. Dit komt volgens het Vlaams Energie- en Klimaatplan overeen met een jaarlijks bijkomend vermogen van ongeveer 108 megawatt gemiddeld per jaar vanaf 2020.
Hoewel die doelstellingen als weinig ambitieus worden omschreven, lijkt de Vlaamse Regering, in haar hoedanigheid van vergunningverlenende overheid, thans alle zeilen bij te zetten om de vooropgestelde cijfers alsnog te halen. In de provincies Limburg en Vlaams-Brabant worden exploitanten van windturbines op heden immers geconfronteerd met het gegeven dat er in omgevingsvergunningen bijzondere voorwaarden worden opgelegd die verplichten tot het halen van een minimaal vermogen of rendement. Dit was recent onder meer het geval voor het gemeentegrensoverschrijdende windturbineproject van de nv Desim, de nv Electrabel en de nv Luminus in Bilzen, Zutendaal en Genk.
Dear visitor
This page is reserved for Jurisquare members.
If you already are a member, please click the 'Log in' button below. If you would like to become a member, please click the 'Subscribe' button below. You can have access to the largest legal library in Belgium from € 422,57(VAT excl.) onwards!