Volume 2020 : 1
EDITORIAAL
Zonevreemde tuincentra in Vlaanderen. Pourquoi ça pousse pas?
De vrederechter blijft het in het onteigeningscontentieux halen van de bestuursrechter
Verzamelwoede doet buurman de das om
Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen: your wish is my command?
Verleende vergunningen worden niet vermoed
Hoe het hoofd boven water te houden in overstromingsgevoelig gebied
Vrouwen in de GECORO: enkel koppen tellen bij de samenstelling
Bouwheer, blijf op uw erf! Of toch niet?
Archeologie dient niet om je privacy te vrijwaren
Een onvoldoende voor het ontwerp van Instrumentendecreet
Minnelijke onteigening of gedwongen verkoop: à la guerre comme à la guerre
Restvervuiling bij bodemverontreiniging: een zichtbaar of een verborgen gebrek?
Projectontwikkelaar haalt dan toch slag thuis: legaliteit boven rechtszekerheid, of toch niet?
Wie zonder zonde is ... werpe de burgerlijke partijstelling op
De herstelvordering inzake onroerend erfgoed ontspoord
Hardleers Ierland: wie niet horen wil, moet voelen?
Omgevingsrecht in tijden van corona, deel 1: plannen, vergunnen, bouwen, exploiteren, procederen (o, en leegstand!)
Omgevingsrecht in tijden van corona, deel 2: onroerend erfgoed
Omgevingsrecht in tijden van corona, deel 3: bodem
Kadastergegevens geen obstakel voor recht op planschade
Bodemverontreiniging en aansprakelijkheid: wie zoekt, die vindt?
Bestemmings- of inrichtingsvoorschrift: belangrijk onderscheid voor beperkte afwijkingen
Substitutie als wapen van de RvVb tegen carrouseldossiers
Artikel 1.1.4 VCRO en ruimtelijke planning: de RvS schiet plots met scherp!
Britse rechter verbiedt uitbreiding luchthaven Heathrow omwille van klimaatdoelen: it's the climate, stupid?
Onwettige adviezen kunnen aanleiding geven tot overheidsaansprakelijkheid
Windturbines: niet in bufferzone, wel van algemeen belang, geen beperkte ruimtelijke impact
Nieuwe beslissing na intrekking (opnieuw) mogelijk
Uitbater horecazaak in een moeilijk park(et)
Waarom enige notie van meetkunde belangrijk kan zijn ... doch ook niet mag worden overschat: de zgn. 50 meterregel
De exceptie van illegaliteit als breekijzer?
Weigering van schorsing van weigering, the sequel
Sterf dan toch uit, k*tvlinders: bomen kappen om bossen en soorten te redden?
Meer vermogen, maar minder rendement? Over de (on)zin van een minimale vermogensvoorwaarde voor windturbines
Verkavelingsvergunningsplicht, te pas en te onpas
EDITORIAAL
Zonevreemde tuincentra in Vlaanderen. Pourquoi ça pousse pas?
De vrederechter blijft het in het onteigeningscontentieux halen van de bestuursrechter
Verzamelwoede doet buurman de das om
Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen: your wish is my command?
Verleende vergunningen worden niet vermoed
Hoe het hoofd boven water te houden in overstromingsgevoelig gebied
Vrouwen in de GECORO: enkel koppen tellen bij de samenstelling
Bouwheer, blijf op uw erf! Of toch niet?
Archeologie dient niet om je privacy te vrijwaren
Een onvoldoende voor het ontwerp van Instrumentendecreet
Minnelijke onteigening of gedwongen verkoop: à la guerre comme à la guerre
Restvervuiling bij bodemverontreiniging: een zichtbaar of een verborgen gebrek?
Projectontwikkelaar haalt dan toch slag thuis: legaliteit boven rechtszekerheid, of toch niet?
Wie zonder zonde is ... werpe de burgerlijke partijstelling op
De herstelvordering inzake onroerend erfgoed ontspoord
Hardleers Ierland: wie niet horen wil, moet voelen?
Omgevingsrecht in tijden van corona, deel 1: plannen, vergunnen, bouwen, exploiteren, procederen (o, en leegstand!)
Omgevingsrecht in tijden van corona, deel 2: onroerend erfgoed
Omgevingsrecht in tijden van corona, deel 3: bodem
Kadastergegevens geen obstakel voor recht op planschade
Bodemverontreiniging en aansprakelijkheid: wie zoekt, die vindt?
Bestemmings- of inrichtingsvoorschrift: belangrijk onderscheid voor beperkte afwijkingen
Substitutie als wapen van de RvVb tegen carrouseldossiers
Artikel 1.1.4 VCRO en ruimtelijke planning: de RvS schiet plots met scherp!
Britse rechter verbiedt uitbreiding luchthaven Heathrow omwille van klimaatdoelen: it's the climate, stupid?
Onwettige adviezen kunnen aanleiding geven tot overheidsaansprakelijkheid
Windturbines: niet in bufferzone, wel van algemeen belang, geen beperkte ruimtelijke impact
Nieuwe beslissing na intrekking (opnieuw) mogelijk
Uitbater horecazaak in een moeilijk park(et)
Waarom enige notie van meetkunde belangrijk kan zijn ... doch ook niet mag worden overschat: de zgn. 50 meterregel
De exceptie van illegaliteit als breekijzer?
Weigering van schorsing van weigering, the sequel
Sterf dan toch uit, k*tvlinders: bomen kappen om bossen en soorten te redden?
Meer vermogen, maar minder rendement? Over de (on)zin van een minimale vermogensvoorwaarde voor windturbines
Verkavelingsvergunningsplicht, te pas en te onpas
Year
2020
Volume
2020
Number
1
Page
18
Language
Dutch
Court
Reference
J. SNAUWAERT en H. SPEECKAERT, “Omgevingsrecht in tijden van corona, deel 1: plannen, vergunnen, bouwen, exploiteren, procederen (o, en leegstand!)”, STORM 2020, nr. 1, 18-33
Recapitulation
commentaar bij Decr. 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, BS 24 maart 2020
commentaar bij B.Vl.Reg. 20 maart 2020 houdende vaststelling van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, zoals vermeld in het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, BS 25 maart 2020
commentaar bij B.Vl.Reg. 24 maart 2020 tot uitvoering van artikel 5 van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat betreft de omgevingsvergunning, BS 30 maart 2020
commentaar bij B.Vl.Reg. 27 maart 2020 tot uitvoering van artikel 5 van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat betreft ruimtelijke planning, complexe projecten, plan-milieueffectrapportage en leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten, BS 1 april 2020
commentaar bij B.Vl.Reg. 27 maart 2020 tot uitvoering van artikel 5 van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat betreft de proceduretermijnen die gelden voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen en het Handhavingscollege, BS 1 april 2020
commentaar bij B.Vl.Reg. 3 april 2020 tot het verlenen van tijdelijke afwijkingen van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne ingeval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, BS 9 april 2020
*** *** ***
De coronacrisis schudt de samenleving duchtig door elkaar en heeft ook een impact op de besturen en de burgers wat het omgevingsrecht betreft. Plots zijn allerhande diensten aangewezen op telewerk, blijkt het toch niet meer zo evident om een aangetekende verzending tijdig te versturen of te ontvangen, en rijst de vraag of u echt wel naar het gemeentehuis moet/mag om de plannen in te kijken in het kader van een lopend openbaar onderzoek.
Het Vlaams Gewest heeft dan ook niet stilgezeten en nam op 18 maart 2020 het decreet over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid (hierna: Nooddecreet) aan. Wat velen intussen wellicht al vergeten zijn, is dat dit trouwens niet het eerste Nooddecreet is: in 2018 hadden we ook al een decreet houdende afwijkingen op de gewestelijke vergunningsplicht in geval van civiele noodsituatie voor de productie van elektriciteit.
Het huidige Nooddecreet voorziet enerzijds in een afwijking van de vergunningsplicht en anderzijds in een ruime machtiging aan de Vlaamse Regering om nadere regels uit te werken inzake de opschorting, de stuiting of de verlenging van proceduretermijnen of de tijdelijke aanpassing van procedures of administratieve verplichtingen.
In STORM houden we u graag op de hoogte en praten we u in verschillende opeenvolgende delen bij over deze noodwetgeving. In dit eerste deel gaan we in op ruimtelijke planning, wijzigingen aan de gewestelijke leegstandsprocedures, omgevingsvergunningsprocedures, de afwijking van de vergunningsplicht en de wijzigingen in de procedures voor de DBRC. Hierna volgen ook nog aparte delen over onroerend erfgoed (bijdrage 18) en bodem (bijdrage 19).
Het op zeer korte termijn ontwikkelen en uitvaardigen van deze noodwetgeving is zeer zeker een huzarenstukje. Dat heeft hier en daar echter ook tot gevolg dat een aantal zaken niet altijd even eenduidig zijn geregeld. In de bespreking hierna gaan we mogelijke problemen en pijnpunten niet uit de weg.